soms kreunend/scheurend zwaar geluid

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2020 14:39 #1109429 door P.J. Bus
soms kreunend/scheurend zwaar geluid is gemaakt door P.J. Bus
Ik heb tegenwoordig soms een kreunend/scheurend zwaar geluid als ik de 744 van bwjr '86 instuur. Niet bij remmen of als ik rechtdoor rijd.

Als hoofdverdachte zie ik de stuurpomp en/of het stuurhuis zelf. Maar het kan ook de rechtervoorpoot zijn. Hoe kan ik een en ander gaan uitsluiten? Of kan het nog iets anders zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2020 16:09 #1458762 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Voldoende ATF in het
Voldoende ATF in het reservoir?

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2020 16:47 #1458763 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ja
in koude toestand tussen de streepjes.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2020 19:28 #1458768 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Rijdt eens achteruit
en dan een bocht maken naar links en dan naar rechts.

• Pieter Donders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2020 23:40 #1458796 door Pieter Donders
Beantwoord door Pieter Donders in topic Bocht naar links
Bij mij bleek het geluid te komen van een kapotte uitlaatsteun.
De pijp resoneerde dan allen bij een bocht naar links en zeker niet altijd.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2020 14:06 #1458802 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Paddestoel of andere rubber
Paddestoel of andere rubber defect in de ophanging vooraan ?
Ik heb het ook bij mijn 745 (89) dat hij kraakt bij een bocht nemen. Heb er nog niet verder op gezocht eigenlijk.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2020 20:43 #1458857 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Bedankt
Ik ga met deze tips aan de slag. Maar ik ben al een poosje snotverkouden, dus het komt er even niet van.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2020 23:53 #1458865 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Beterschap !
En succes met de klus als je verder kan ermee.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2020 18:59 #1459207 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic update
Ik heb het een maand weer een keer gehad maar daarna niet meer. Het is meer een kreunend en 'vastzittend' geluid als dat van een niet ingevette bankschroef. Die kreunt dan en je voelt weerstand.

Ik vermoed nu dat de pomp de boosdoener is, maar voordat ik die ga vervangen ga ik de ATF olie vervangen.

Is dat simpel, de ATF-F olie vervangen, zelf te doen door onderin bij de stuurhuis de slangen los te koppelen? Ik dacht mijn hoofd dat het zelfs banjo-bouten zijn.Dus dan meteen nieuwe koperen ringen plaatsen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2020 19:47 #1459209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie onder
Zo moet het, gekopieerd elders van deze site, het is verstandig er dan ook een filter tussen te zitten. Onder andere Timen Smit levert Alle olie er uit halen. Het wordt in dat geval hoog tijd! Dat doe je door de retourleiding (liefst onderaan het stuurhuis) los te nemen. Dat is de slang die aan de bovenkant van het olievaatje of oliereservoir naar het stuurhuis verdwijnt. Omdat deze banjobout heeeeel erg vast kan zitten kun je ook overwegen de bovenste slang los te nemen van het olievaatje.

Procedure: neem de bovenste slang van het vat. Steek een stuk tuinslang of beter: doorzichtige trasparante slang) in de olieretourleiding en leidt deze in een emmer. Start de motor en draai het stuurwiel van links naar rechts tot de uiteinden. Vul olie bij in het vat van zodra het oliereservoir leegraakt; stop wel direct de motor in dat geval. Herhaal net zo lang totdat schone lichtrode ATF olie uit de retourleiding komt. PS: de olie spuit eruit, wees dus bedacht op een mogelijke knoeiboel. Als je de onderste bout van de leiding aan het stuurhuis losdraait zet er dan een afwasteiltje onder en je vangt de olie zondoende op. Koop voor de zekerheid 4 liter ATF, je hebt meer nodig om te spoelen dan dat er totaal aan olie ingaat. De twee koperen sealringenvan de banjobout (als je deze los hebt genomen) kun je weer herbruiken door deze met een tang boven het gasfornuis te verhitten en dan onder de koude kraan af te koelen.

Ik doe dit om de twee jaar, het is het behoud van je pomp maar met name het servostuurhuis.

Moderators: Jerry Stam