Versleten koppeling?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2019 21:42 #1457901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Robert,
Hoi Robert,

Omdat het gedrag van mijn koppeling me toch wel erg begon te irriteren en omdat ik weer zin had in een uitdaging heb ik gisteren de koppeling, het toplager en achterste keerring van de krukas vervangen.
Gelukkig kon ik gebruik maken van een brug (zonder brug zou ik niet eens meer overwegen om het zelf te doen) en bleek de auto onderhuids net zo goed als de kilometerstand (102.000 km) doet vermoeden. In krap 6 uur (incl. lunch) was het gedaan waarbij ik op mijn gemak en erg secuur heb gewerkt.

Inspectie van de oude koppeling liet weinig opzienbarends zien. De plaat blijkt verre van versleten te zijn en de drukgroep vertoont geen hotspots. Ook het ontkoppellager en het toplager blijken nog aardig fris te zijn.
Ondanks deze constateringen heb ik toch de nieuwe spullen gemonteerd (ik had ze toch :-)) en het resultaat is heel erg tevreden stellend: de koppeling laat zich nog lichter bedienen, een zeer soepel aangrijp en ontkoppel gedrag van de koppeling en geen rupfen/judder/schudden meer.
Echt een genot om mee te rijden en voor mij het geld en de arbeid meer dan waard!
Bovendien heb ik kunnen constateren dat het er allemaal nog erg netjes uitziet en dat dit voorlopig weinig reden geeft tot zorg.

De enige verklaringen die ik kan verzinnen voor het eerdere slechte koppeling gedrag zijn dat de verschillende veren van de koppelingplaat hun beste tijd gehad hebben en/of dat de koppeling plaat mogelijk niet soepel over de prise as van de versnellingsbak schoof.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2019 11:05 #1457908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen zo goed als zeker (dusss)
Hey Martijn,
Dank voor de update. Voor mij is er nu eigenlijk geen twijfel meer. Begin 2020 moet het koekblik voor het onderhoud en dan laat ik de koppeling (+ toplager + keerring) zeker vervangen. Het zijn even wat hogere onderhoudskosten, maar ik wil de auto zeker langer gebruiken (en deze is het ook waard) en uiteindelijk is het onderhoud sowieso veeeeeeeeeeel minder (en goedkoper) dan de BMW die ik hiervoor had.
Het soepel aangrijpen gaat zeker plezier doen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2020 12:47 #1458899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling vervangen
Verleden week was de 940 aan de beurt (dubbele betekenis ;-)).
De koppeling (+ druklager + keerringen) dus laten vervangen, naast de standaard werkzaamheden van de beurt.
Wat een verschil!!!!!
De koppeling grijpt gelijkmatig en zo ontzettend soepel aan; het lijkt wel een nieuwe auto. De clutch-judder is verdwenen. Helaas heeft mijn vriendin de auto bij de garagist opgehaald, dus ik heb niet kunnen navragen of dit uiteindelijk ook aan de koppeling te zien was geweest.
Al met al een aardige garagerekening (kwamen ook even schijven en blokken voor bij + 1 remklauw), maar ik kan beter mijn geld in Zweeds staal investeren, want dat rendeert denk ik beter dan dat ik het op de bankrekening laat staan.

Moderators: Jerry Stam