Versleten koppeling?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2019 09:55 #1109248 door V700 register
Versleten koppeling? is gemaakt door V700 register
De koppeling van mijn 940 LPT (1997) grijpt niet zo soepel in als ik zou willen. Het gaat eigenlijk altijd met wat trillen en schudden en het is erger als de auto warm is.
Ik heb al wat zitten rondvragen en googelen en volgens mij is dit het fenomeen "clutch judder".
Zie ik dit goed (en moet ik bij het volgende onderhoud dan toch maar investeren in een nieuwe koppeling)?
Het "probleem" zit er al even, en verergert niet echt, maar het is niet zoals ik het zou willen hebben.
thnx voor het meedenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-11-2019 12:09 #1457560 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lekt er ook een beetje olie bij het koppelingshuis?
Dan kan het ook een versleten oliekeerring zijn, waardoor er iedere keer wat olie op de platen komt? Dat zou verklaren dat het warm erger is, anders zou ik denken dat het warm juist wat minder is. In ieder geval miet in beide gevallen de versnellingsbak er even af en ook als de koppeling versleten is zou ik de oliekeerring(en, ook van de hulpas) meteen vervangen als de boel er toch af ligt. Alleen als de assen helemaal droog zijn zou ik dat niet doen.

Maar het kan misschien ook nog iets anders zijn koppelingskabel of cilinder?

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 07:44 #1457569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkage niet waarschijnlijk
Lekkage via de keerring lijkt met niet heel waarschijnlijk; het blok is droog en de auto markeert zijn parkeerplek in het geheel niet (er ligt nooit een oliedruppeltje op de bestrating; hetgeen ik wel zou verwachten als dit het geval is).
De beschrijvingen op het www over clutch judder vertellen ook idd dat dit erger is als de boel warm is (vandaar ook mijn gedachterichting).
Na bijna 3 ton is een versleten koppeling ook niet zo gek (vooral wetende dat de auto van een oud mannetje is geweest)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 10:56 #1457570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorsteunen
Het hoeft niet in de frictieplaat zelf te zitten. Alle flexibele elementen in de aandrijflijn werken mee. Hoe is het bijvoorbeeld met de motorsteunen of de versnellingsbaksteun?
Ik heb er zelf ook af en toe last van een beetje happen bij wegrijden. Nadat ik de hardyschijf had vervangen was het helemaal over. Helaas voor korte duur want na een paar honderd kilometer was er van de nieuwe schijf niets meer over. In mijn geval verdenk ik het twee massa vliegwiel (DMF) dat na 650K km zijn demping heeft verloren. en de boel in resonantie is gekomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 11:01 #1457571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb dat ook wel eens gehad
Ik heb dat ook wel eens gehad met lekkende olie maar dan gaat ie juist slippen (en moet je zeker de platen vervangen). Slipt hij niet?

Vertoont hij dit gedrag ook als je in z'n twee wegrijdt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 15:25 #1457576 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schudden bij het optrekken
De koppeling slipt (gelukkig) alleen als ik het pedaal indruk.
Ik zal het wegrijden in de 2 eens testen (alhoewel ik vermoed dat dan wel hetzelfde zal gebeuren; eerst maar even testen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 15:26 #1457577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beroepshalve heb ik me in het
Beroepshalve heb ik me in het verleden beziggehouden met koppelingen en het gedrag daarvan.

Clutch judder (of Kupplungrupfen in het Duits) is een lastig fenomeen waarbij de gehele drijflijn in resonantie komt door het oneenparig (stootsgewijs) aangrijpen van de koppeling.
Met name wanneer de aanstootfrequentie van de koppeling in de buurt ligt van de eigenfrequentie van de drijflijn kan je behoorlijk irritant of zelfs intimiderend gedrag ervaren van je auto.

In vrachtwagens met geveerde cabineophanging en geveerde stoelen kan het nog erger zijn. Wanneer de boel daar in resonantie komt kan het been waarmee je de koppeling bedient mee gaan 'stuiteren' waardoor het lijkt alsof de hele vrachtwagen loskomt van het asfalt.

Ik weet dat dit fenomeen meer frequent voorkomt sinds bepaalde stoffen in de voering van koppelingplaten verboden zijn. Deze stoffen hadden 'smerende' werking waardoor de koppeling minder happerig aangreep.

Mijn eigen auto heeft ook last van clutch judder. En het is inderdaad erger wanneer de koppeling warm is. Soms treedt het zo heftig op dat ik opnieuw moet beginnen met koppelen om uit de resonantie te komen.
Bij mijn auto wijt ik het eraan dat de eerste (en enige) eigenaar voor mij de koppeling waarschijnlijk heeft mishandeld waardoor deze een aantal keer (veel te) warm is geworden. Hierdoor is het aangrijpgedrag van de koppeling veranderd, niet alleen doordat de voering van de koppelingplaat kapotgestookt is, maar ook doordat de stijfheid van de axiaalveren (die mede verantwoordelijk zijn voor het comfort van de koppeling) is veranderd. Daarnaast kunnen er hotspots zijn ontstaan op het vliegwiel en/of de drukgroep.

Wanneer clutch judder het gevolg is van een verglaasde voering van de koppelingsplaat (door te rustig koppeling gedrag) kan het helpen om deze op beheerste wijze warm te stoken. Bijvoorbeeld door een paar maal in de tweede of derde versnelling weg te rijden waardoor de koppeling langer slipt en daardoor warm wordt.

Wanneer clutch judder het gevolg is van mishandeling van de koppeling dan helpt alleen vervanging. Of er mee leren leven, hoewel deze laatst optie niet perse heel goed is voor de rest van de auto.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2019 18:43 #1457578 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik
Ik schat in dat een vervanging eraan zit te komen en dat de reden gewoon ligt in de 300.000 km die er al mee gereden is. Of het nu ongelijkmaktig slijten, normale slijtage is of verglazing. Alle theorieën over wat het kan zijn zijn gebaseerd op wishfull thinking dat het dat hopelijk niet is.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2019 08:17 #1457607 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Doorgezakte achterkant?
Beetje te lage stand van de carrosserie achter kan het ook veroorzaken.
Wegen weer op hoogte brengen verandert het gedrag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2019 16:31 #1457663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dan maar preventief vervangen
@Martijn: top verhaal!!
Zeer herkenbaar (ook dat het de ene keer niet hetzelfde is als de volgende keer (het opnieuw ont/koppelen).
Dat gecombineerd met de reactie van fflunche bevestigt mijn gevoel/vermoeden.
Van het voorjaar moet het koekblik toch voor z'n onderhoud, dan maar dit gewoon mee laten nemen

Moderators: Jerry Stam