zware brom 2
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2019 08:42 #1457168
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Rolrichting gebruikte band
Kun je voelen wanneer je met je hand over de band strijkt.
Iedere nop slijt nl wat scheef af.
Vooral bij niet aangedreven wielen door het remmen.
Op onze achterbanden is het lastiger de draairichting te constateren.
Zijn de noppen recht afgesleten, dan maakt
links of rechts montage ook niet veel uit voor een band die geen vaste draairichting heeft.
Iedere nop slijt nl wat scheef af.
Vooral bij niet aangedreven wielen door het remmen.
Op onze achterbanden is het lastiger de draairichting te constateren.
Zijn de noppen recht afgesleten, dan maakt
links of rechts montage ook niet veel uit voor een band die geen vaste draairichting heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2019 09:55 #1457169
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V70
Een V70 heeft voorwielaandrijving, dat is totaal anders. Daar slijten de achterbanden veel langzamer dan de voorbanden. Zo langzaam, dat achterbanden de kans krijgen te gaan "cuppen" door de eenzijdige belasting. Dat geeft een naar bromgeluid. Bij een voorwielaandrijver heeft voor/achter wisselen inderdaad wel nut om ook de achterbanden helemaal op te kunnen gebruiken, maar bij een achterwielaandrijver nauwelijks.
Wissel die rechter voorband eens met bijvoorbeeld het reservewiel. Als de bromtoon dan weg is, heb je het lek boven. Hoe staat het met de uitlijning?
Wissel die rechter voorband eens met bijvoorbeeld het reservewiel. Als de bromtoon dan weg is, heb je het lek boven. Hoe staat het met de uitlijning?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2019 19:34 #1457180
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Of
een keer op 2 wielen door de bocht.
Levert wellicht ook inzichten op.
Kruislings wisselen werd dacht ik in het diagonaal tijdperk wel gedaan.
Voor - achter is anders maar niet zo spannend bij onze 7 en 9's ( dus niet v70's).
Ik let er nooit op bij winter/zomerbanden wissel , in die zin dan wel dat er voor twee wielen komen die wel eerst samen achter zaten of andersom.
Gewoon het eerste wiel dat ik pak en er staat RV op zou zomaar RA kunnen komen.
Dan zorg ik wel dat LV daarna LA gemonteerd wordt, Maar dan het jaar erop anders zijn weer. Maar wel consequent. En ik wissel R niet met L.
Nooit rare dingen bemerkt.
Levert wellicht ook inzichten op.
Kruislings wisselen werd dacht ik in het diagonaal tijdperk wel gedaan.
Voor - achter is anders maar niet zo spannend bij onze 7 en 9's ( dus niet v70's).
Ik let er nooit op bij winter/zomerbanden wissel , in die zin dan wel dat er voor twee wielen komen die wel eerst samen achter zaten of andersom.
Gewoon het eerste wiel dat ik pak en er staat RV op zou zomaar RA kunnen komen.
Dan zorg ik wel dat LV daarna LA gemonteerd wordt, Maar dan het jaar erop anders zijn weer. Maar wel consequent. En ik wissel R niet met L.
Nooit rare dingen bemerkt.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2019 21:36 #1457222
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic uitlijning
is OK omdat het via de computer is uitgelijnd.
De oorzaak zoek ik nu in de remmen, omdat ze er soms vastzitten en soms een trilling opleveren.
Wordt vervolgd, ik houd jullie op de hoogte, nadat ik de wiellagers en de banden heb gewisseld. Daarna ga ik de remklauwen vervangen en nog wat andere dingen die hier buiten de oorzaak van een zware brom staan.
De oorzaak zoek ik nu in de remmen, omdat ze er soms vastzitten en soms een trilling opleveren.
Wordt vervolgd, ik houd jullie op de hoogte, nadat ik de wiellagers en de banden heb gewisseld. Daarna ga ik de remklauwen vervangen en nog wat andere dingen die hier buiten de oorzaak van een zware brom staan.
Moderators: Jerry Stam