zware brom 2

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2019 14:49 #1109194 door P.J. Bus
zware brom 2 is gemaakt door P.J. Bus
Ik heb vandaag de 744 uit 1986 op de brug laten zetten na een stukje rijden. Het is lastig te horen, vanwege het uitlaatgeluid, maar het kwam zeker van voren en het meest rechtsvoor.

Nu bleken de conische wiellagers voor geluid te maken (en je voelde trilling op de voorveren), maar ook bleek de band rechtsvoor duidelijk gecupt/zaagtand. Een zaagtand aan het buitenvlak vd band, met de tand rechts hoger dan links.

Weet iemand een mogelijke verklaring van 1 gecupte band? Enige wat ik kan verzinnen is dat rechtsvoor ietwat speling zit in de draagarm/reactiearm. Met het remmen veroorzaakt dat een trilling en door die trilling cupt de band dan?

In elk geval ga ik de wiellagers vervangen en tevens een bandenwissel doen.

PS de achterbanden maken ook geluid als je ze ronddraait maar dat schijnt normaal te zijn door het differentieel. Dat wist ik niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2019 19:09 #1457133 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Wielnaaf
Bij mij was de wielnaaf krom

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2019 21:47 #1457137 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic OK
OK, laat ik naar kijken.

Wat ik las dat het ook gebeuren bij teveel toespoor en te lage bandenspanning. Normaal zet ik die op 2,0 bar maar vanaf nu ga ik die op 2,2 a 2,3 zetten. Zal wel een combinatie weer zijn van factoren.

Wisselen doe ik de banden regelmatig <5k), maar nooit kruiselings. Dus dat ga ook nu doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2019 22:18 #1457138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Banden....
Bandenspanning zou ik zeker naar minimaal 2.4 bar zetten. 2.0 is wel erg laag en ouderwets. Dat geldt ook voor kruislings wisselen. Volgens mij is dat met radiaalbanden ook niet heel goed. Ook als banden geen draairichting hebben (zoals meestal bij winterbanden), hebben ze toch een draairichting als ze eenmaal een richting op hebben gedraaid.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2019 22:42 #1457140 door Timen Smit
Dat ligt vaak aan de schokbreker.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2019 23:02 #1457141 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nooit kruislings wisselen
Wisselen voor/achter o.k. Maar veel banden hebben een vaste draairichting. Dan moet je dat niet doen. In mijn opinie overigens nooit.

De reden hiervoor is dat voor en achter gelijkmatig afslijten per as (voor links en voor rechts zie ik ook als as). Wissel je kruislings dan kan een betere band op dezelfde as komen te zitten als een slechtere en dat is niet altijd zonder gevaar en niet wenselijk..

Voor achter wisselen kan bij 5.000 kilometer, maar wisselen bij 10.000 is ruim voldoende. Tenzij je de banden gebruikt om het wegdek op te schuren...

Winterbanden moet je altijd +0,3 Bar zetten. In het instructieboekje staat voor/achter als 1.9 en 2.1, maar dat is achterhaald. Ik ga er van uit dat er met volle belasting wordt gereden en dan is 2,5/2,7 beslist aan te raden bij winterbanden.

Speling rechtsvoor op reactiestang/draagarm is logisch. Met de rechterwielen rijd je meestal over oneffenheden of kuilen, de rechterzijde heeft altijd meer te lijden dan de linkerzijde.

Wanneer ergens speling is moet deze binnen de toegestane tolerantie liggen. Zo niet, gewoon vervangen.

Wanneer een band gecupt is heeft dit altijd te maken met mankementen aan de zijde van die band. Schokbreker, remklauw, stuurinrichting. Alles controleren en eventueel vervangen. Met dien verstande dat schokbrekers en rubbers altijd paarsgewijs moeten worden vervangen. En remklauwen meestal ook.

Trilling bij het remmen kan wijzen op op slingerende remschijven. Dit is gemakkelijk te testen. Stapvoets rijden en dan het rempedaal heel licht indrukken. Gaat het remmen dan onregelmatig dan duidt dit op een slingering. De maximaal toegelaten slingering is 0,2 mm en kan gewoon op de wagen worden gemeten.

Maak gebruik van goede merken remschijven, dit zijn in de regel meestal niet de goedkope. Met uitzondering van bij voorbeeld de schijven die je bij Elferink in Enter haalt, deze gebruik ik al jaren, Uit mijn database blijkt dat deze voor al mijn Volvo's, 240 en 940, 250.000 tot 300.000 meegingen. En dit is, zeker gezien de prijs, zeer gunstig.

En ook remschijven dienen, net als remblokken, links en rechts gelijktijdig te worden vervangen. Ook kan de oorzaak liggen in een versleten of vastzittende remklauw.

Samenvattend kun je stellen dat alles alleen dan in orde is wanneer alles in orde is. ;-)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2019 00:59 #1457145 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Serieus ?
Zijn er nog mensen die wielen roteren onder de auto ?
Da's toch iets uit het diagonaal-banden tijdperk ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2019 12:16 #1457153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Roteren
Ik verleg eigenlijk nooit banden van voor naar achter en zeker niet van links naar rechts. Met achterwielaandrijving slijt voor en achter redelijk gelijk op, bij mij tenminste wel.
Als je toch apart gaat vervangen, dan altijd beide voor- of achterbanden per paar. Als alleen de voorbanden versleten zijn, kun je nog overwegen de nieuwe banden achter te leggen en oude achterbanden voor. Maar meestal sta je dan binnen een paar duizend kilometer weer bij de bandenboer....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2019 17:32 #1457160 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een voor-achter wissel heb ik
Een voor-achter wissel heb ik nog weleens gedaan als ik twee nieuwe banden liet monteren, maar meestal zitten ze ook bij mij alle vier wel ongeveer gelijk op het eind. Kruislings wisselen heb ik nog nooit bewust gedaan, maar ik heb weleens een setje gebruikte banden die niet gemarkeerd waren onder een auto geschroefd. In zo'n geval zoek ik profieldieptes per as een beetje bij elkaar in de buurt. En uiteraard let ik op afrolrichting en inside-outside markeringen op banden.
Overigens hanteer ik gewoon de bandenspanning uit het boekje, daarmee slijten moderne banden prima gelijkmatig af. Geen idee waarom dat ouderwets of achterhaald zou zijn, behalve dat mijn volvo's veercomfort bieden in plaats van over oneffenheden te stuiteren.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2019 21:28 #1457164 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic hmmm
Voor achter wissel is heel gewoon voor een V70 die ik nu heb (niet kruiselings). Eigenlijk bijna een must bij deze auto's; en ik spreek een beetje uit ervaring sinds ik een 855 heb gehad.

Bij de 740 doe ik dat ook en omdat ik jaarlijks niet meer rijd dan 5k gebeurd dat bij 5k als de winterbanden erop gaan.

Aan de schokbreker zat ik ook te denken. Maar die zijn 30k geleden gemonteerd, net als nieuwe goede remschijven, remblokken, paddestoelen, ed. Dus de kans daarop is niet groot, kapotte schokbreker, maar het kan natuurlijk wel zo zijn.

Wat ik wel nog moet doen is gereviseerde remklauwen plaatsen, die ik op de plank heb liggen; ik zal dat eerder dan als ik de relatie tussen een versleten remklauw en een gecupte band weet. Iemand?

Moderators: Jerry Stam