lage oliedruk, dieselgeluid B230F en olielekkage

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 17:06 #1456916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De lagerschalen van de big
De lagerschalen van de big-ends en de oliepomp (nu een exemplaar dat ook geschikt voor turbo motor is) zijn inmiddels vervangen. De oliedruk is weer zoals het hoort. Deze is >4 bar bij 2500 rpm en 2 bar bij stationair. Alles bij warme motor en met 15W40. De olielekkage is nagenoeg verdwenen. Het geluid van de motor is behoorlijk veranderd. Het "dieselgeluid" is bij koude motor veel minder geworden. Met warme motor is het nagenoeg weg. Wat er mogelijk nog rest is speling op andere delen (zuigers, krukas etc). De oliepomp heb ik uit elkaar gehaald. De vrije lengte van de veer van de klep is 43.5 mm en is voldoende (minimaal 39.2mm). Tussen de tandwielen en het deksel zit in totaal 0,5 mm ruimte. Voor alleen de tandwielen is dit 0.25mm. Dit is behoorlijk veel. Dit mag ca 0.12mm zijn. De beslissing om de pomp te vervangen was vermoedelijk juist. De hele klus heeft me een hele dag werk gekost omdat er veel moet worden losgehaald (oa uitlaat, dynamo steun). Motor is er niet uit geweest wel omhoog getakeld. De vooras is niet los geweest zoals soms wordt gedaan. Het vervangen van de lagerschalen is simpel. Schoon werken is belangrijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 19:42 #1456920 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wauw
En met resultaat dus. Netjes !
Dat het dieselgeluid weg is zegt ook wel wat.
4 bar bij 2500 lijkt me netjes.
Stationair kom ik op ca 3 bar. maar dat is geschat op de dashboardmeter.
Neem aan dat je met een betere meter met schaalverdeling gemeten hebt ?

Wat ik me afvraag is hoelang een oliepomp eigenlijk mee gaat.
Lees nagenoeg niets over vervanging daarvan bij een bepaalde km stand.
Is dat jij hem moest vervangen normaal bij deze km stand of juist exemplarisch ?

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 21:43 #1456926 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bar
B200E koud en rijdend 4 bar. Goed warm stationair 2,5 bar. Wel met 5W40.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 11:39 #1456944 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor de winter zou ik nog een
Voor de winter zou ik nog een keertje olie verversen, en dan met 10W40. Ind e zomer is 15W40 een keurige voorgeschreven olie voor ons klimaat, in de winter kan je beter 10W40 gebruiken (zie het balken-overzicht in het instructieboekje.
Omdat je aangeeft dat je alleen koud nog het kloppende geluid hebt, denk ik dat ook dat minder zal worden met de 10W40 olie: je kijkt bij koude motor voor de streep, bij warme motor achter de streep bij een multigrade olie.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 19:31 #1456968 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hmm
10w40 of 15w40 verschil ? Gaat nergens over volgens de SAE specs
Da's niet spannend. bij -20 zijn ze gelijk. Bij -25 niet. Naar boven toe qua temp is er geen enkel verschil. Kan me niet voorstellen dat het wat uitmaakt voor dat kloppende geluid.
Misschien heeft Willem voorkennis en komt er een hele koude winter aan.
(zou wel leuk zijn trouwen :-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2019 00:44 #1456975 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic W staat voor winter!
Hallo Volvisti

Willem van Strik schreef: "Ind e zomer is 15W40 een keurige voorgeschreven olie voor ons klimaat, in de winter kan je beter 10W40 gebruiken".

Over het algemeen wordt gezegd dat een "15W40" olie zich in de winter gedraagt als een "15W" en in de zomer als een "40". Maar da's natuurlijk een heel grove vereenvoudiging. Of de olie 20 graden in de zomer of 20 graden in de winter is, dat maakt geen verschil. Hetzelfde geldt voor alle andere temperaturen boven de 20 graden Celsius. Dus zodra de motor in de winter op bedrijfstemperatuur is (of eigenlijk al warmer dan wintertemperatuur), zal ie ook daar de eigenschappen van een "40" hebben. Het gebruik van twee verschillende oliesoorten voor zomer en winter is dus niet nodig.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam