lage oliedruk, dieselgeluid B230F en olielekkage

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 13:35 #1109152 door V700 register
lage oliedruk, dieselgeluid B230F en olielekkage is gemaakt door V700 register
Mijn Volvo 740 estate met B230F motor, heeft al sinds ik deze in bezit heb (ruim 12 jaar), bij lage toerentallen bijna hetzelfde geluid als een dieselmotor. Dit kan veroorzaakt worden door kantelende zuigers en/of versleten/uitgelopen big-end lagerschalen. Omdat het geluid ook bij warme motor aanhoudt zouden het behalve kantelende zuigers ook de big-end lagerschalen kunnen zijn. Behalve het dieselgeluid is de oliedruk laag. Lager dan 2,5 bar bij 2000 toeren bij gebruik van 20W50! Volgens mijn oliedrukmeter is de druk bij stationair <<1 bar. Om het probleem van de lage oliedruk en het dieselgeluid aan te pakken wil ik zowel de oliepomp als de big-end lagerschalen vervangen. Tegelijkertijd kan ik dan ook de carterpanpakking vervangen en de olielekkage verminderen. Helemaal lekvrij zal het daar nooit worden denk ik. Dit is een hele klus wie heeft hier ervaring mee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 14:04 #1456770 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er geen ervaring mee
Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me wel heel erg leuk om dat hier te volgen, liefst met zoveel mogelijk foto’s erbij! Succes met het project in ieder geval.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 18:50 #1456774 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wat
is de km stand dat je deze problemen ermee hebt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 19:08 #1456776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De kilometerstand staat nu op
De kilometerstand staat nu op 508711.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 19:22 #1456777 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Geen
km stand waarbij dit snel voorkomt. 20w50 is wel dik voor olie.
En dan nog zo'n lage oliedruk . Gemeten met betrouwbare meter ?
Voor wat ik er van weet zou ik denken dat je het in de goede richting zoekt.
Voor wat betreft die krukaslagers.
Zijn kantelende zuigers ook niet met een compressietest vast te stellen ?
Ik bedoel dat een compressiemeting iets zou kunnen zeggen daarover mits kleppen etc niet lekken.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 20:00 #1456779 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wellicht
Wellicht ook ergens een lekkende keerring - bij de krukas- of dicht geslipte carter(pot)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 22:58 #1456781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De compressie meet elk jaar
De compressie meet elk jaar en die is in al die jaren niet veranderd. Deze is voor alle cilinders rond de 12 bar. Hiervoor is altijd dezelfde meter gebruikt. De krukaskeerring is al meerdere keren vervangen en de laatste keer door de beste die er te krijgen is. Daarna geen lekkage meer gehad. De carterontluchting heb ik ook gereinigd en van een nieuwe afdichting voorzien. Helemaal dicht is deze niet maar is denk ik niet de oorzaak van olielekkage. De enige lekkage, voor zover ik dat kan nagaan, is op de pakking van de carterpan . Mogelijk zijn de schroeven van het carter te vast aangedraaid?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 12:12 #1456869 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je bigend lagers (ik denk
Als je bigend lagers (ik denk de lagerschaltjes...) gaat vervangen omdat je denkt dat die versleten zijn, dan zal ook de krukas zelf versleten zijn?
20W50 olie is te dik voor je motor, dat is ongezond. Ik vind het altijd en slecht idee om dikkere olie die niet in een motor hoort te gebruiken omdat er ergens slijtage zou kunnen zijn. Het enige wat het echt doet is die slijtage op andere plekken verergeren omdat je motor nu eenmaal niet is ontworpen voor die dikke olie. Tenslotte slijten niet alle oliekanalen... 10W40 is de juiste olie voor een redblock, ook na vijf, zes, zeven ton.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 18:50 #1456880 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic eens
Ben ook eens overgegaan naar 15w40 van Castrol, speciaal voor motoren met hogere km standen ,Klonk me wel als goed toepasbaar in de oren. Maar aan de andere kant had ik niet echt een probleem met overmatige slijtage. En dikkere olie kan daar wel aan bijdragen voor die plekken waar de olie moeilijker komt.
Dus weer terug naar 10w40 en daarbij gebleven (nu 400,000 km).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2019 21:44 #1456884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Redblocks slijten in mijn
Redblocks slijten in mijn ervaring gelijkmatig als er intussen niet iets geks is gebeurd, dus als de lagerschalen op zijn, zijn de zuigerveren etc. meestal ook op weg naar de uitgang. Ik heb 1 keer een B20 "gereviseerd" door de zuigerveren en alle lagerschalen te vervangen en kwam er bijna 90.000 km mee weg.

Moderators: Jerry Stam