Hoe strak voorwielager 1.5 of 6 rondjes?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 21:35 #1457012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De beugels verschillen
Hoi,
Ik heb een dergelijke verandering ook uitgevoerd. In mijn herinnering zijn de zadels en de remblokken hetzelfde. De beugels waar de zadels opgeschroefd zitten verschillen, waardoor ze bij 15" plm 6 mm meer uit het hart komen te zitten.
Jaap
Ik heb een dergelijke verandering ook uitgevoerd. In mijn herinnering zijn de zadels en de remblokken hetzelfde. De beugels waar de zadels opgeschroefd zitten verschillen, waardoor ze bij 15" plm 6 mm meer uit het hart komen te zitten.
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 23:47 #1457014
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hmm
Het remzadel is toch de beugel ?
En als het niet hetzelfde is welke beugel bedoel je dan ?
En als het niet hetzelfde is welke beugel bedoel je dan ?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2019 17:05 #1457039
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Model met kroonmoer
Afstellen? Nou ja zeg, zoals wij het altijd doen. Gewoon de moer vast draaien, 17 Nm, dan 'draai je de speling er uit'. Daarna 1/12 (30 graden) terug. Dan eventueel met de hand strakker zetten, meestal lukt dit niet (grinnik). Hierna moet het geval spelingvrij lopen zonder wrijving. Splitpen er in en klaar.
Overigens schrijft Alko (aanhangwagentechniek) een aanhaalkracht van 30 Nm voor. Dit doe ik bij aanhangwagens en caravans. Het zal op zich weinig uitmaken, kogels en rollen worden niet van gummi gemaakt, vast is vast.
Stukje rijden, eventueel met gierende baden de bochten door mag ook. Daarna speling controleren, het wiel moet gemakkelijk kunnen draaien en geen speling vertonen. En het lager mag niet heet worden, maar dat is mij nog nooit overkomen.
Een goed lagervet (type EP2) is het MoS2 vet van MPM. (De jeukaanduiding MoS2 betekendt molybdeen disulfide.). Het is een MoS2 vet, dat goed bestendig is tegen warmte en niet uitloopt.
Overigens schrijft Alko (aanhangwagentechniek) een aanhaalkracht van 30 Nm voor. Dit doe ik bij aanhangwagens en caravans. Het zal op zich weinig uitmaken, kogels en rollen worden niet van gummi gemaakt, vast is vast.
Stukje rijden, eventueel met gierende baden de bochten door mag ook. Daarna speling controleren, het wiel moet gemakkelijk kunnen draaien en geen speling vertonen. En het lager mag niet heet worden, maar dat is mij nog nooit overkomen.
Een goed lagervet (type EP2) is het MoS2 vet van MPM. (De jeukaanduiding MoS2 betekendt molybdeen disulfide.). Het is een MoS2 vet, dat goed bestendig is tegen warmte en niet uitloopt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2019 18:18 #1457457
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg van t avontuur...
Schijf wilde niet los van de naaf. Naar de garagist boeltje in de pers en bij 7 ton zeit ie krak. Omdat ik toch een pers had, de 5 draadeinden er ook uit geperst. Gaat heel makkelijk. Zo kan je de naaf makkelijk poetsen. Had alleen hoe dom kan je zijn, bij het er weer in persen van de draadeinden het pasvlak vernaggeld. 20 honderdste wiebel van de schijf. Ding kan in de prullenbak. Naaf van de andere kant erop gezet. Het lager bestaat uit twee delen en kan in de asrichting vanelkaar af. Je moet niet op de naaf drukken om het op de as te krijgen maar op het lager. Beetje prutsen met de pinken. Dan moet die moer vast. 100NM is een eitje. 45 graden is mij onmogelijk. Buurman (leuke buurman heeft lang een V8 BMW zelf onderhouden) bood uitkomst: met een accuslagmoersleutel van zijn werrek rammelde hij de moer zo op zijn plek. Het loont de moeite om alle 5 standen van de schijf te proberen. Ik had al 4 keer 4,5 honderdste mm gemeten maar bij de 5e keer werd mijn ijver beloond en was het 2.5 honderdste. Met alleen een naaf en een schijf is het moeilijk om 85 NM te halen. Ik deed het met 50NM dat gaat zonder de boel met iets te blokkeren. Heb toch een keer doorgezet naar 85 NM maar dat leverde dezelfde meting op. 50NM voor de meting is genoeg. Bonus: niet bij zacht remmen en niet bij hard remmen., maar wel bij tussenin remmen, 80km weg naar rotonde trilde het stuur. Das nu over 
<s> </s>
<s> </s>
<s> </s>
<s> </s>
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2019 09:50 #1457465
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor die 45 graden slagen:
Voor die 45 graden slagen: koop een vast eind van een kleine meter bij je doppenset, ook bekend als breaker bar. Daarmee krijg je koppige moeren los, maar ook kan je er de voorgeschreven aanhaalmomenten mee halen. We hebben er ook de kopbouten van de S90 mee gedaan.
Wil je echt precies werken, dan zijn er ook opzetstukken voor waarmee je precies het aantal graden meet.
Wil je echt precies werken, dan zijn er ook opzetstukken voor waarmee je precies het aantal graden meet.
Moderators: Jerry Stam