B230FB 1000531 Vrijloper?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2019 12:31 #1109077
door V700 register
B230FB 1000531 Vrijloper? is gemaakt door V700 register
De distributieriem van mijn Volvo 940 uit 1994 met B230FB-motor is inmiddels 6 jaar oud. Ik wil graag weten of dit een vrijloper is of niet, i.v.m. de urgentie van het vervangen van de distributieriem. Na heel veel zoeken kom ik steeds verschillende antwoorden tegen...
Weten jullie het?: is een B230FB uit 1994 met nummer 1000531 op de kop een vrijloper of niet?
Bij voorbaat dank!
Weten jullie het?: is een B230FB uit 1994 met nummer 1000531 op de kop een vrijloper of niet?
Bij voorbaat dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-08-2019 13:42 #1456279
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic nokkenas
Volgens mij hangt het vrijlopen hierbij niet samen met de kop maar met de nokkenas. de VX3 loopt niet vrij volgens mij bijvoorbeeld en als ik het goed heb de VX wel. Daar staat meer over op dit forum en welke wilde of tamme nokkenas met welke kop het goed of slecht doet (dat laatste is dan weer wat je wil, kolken in de tank, motor snel op of achteraan tuffen bij de sprint, allemaal verschillende prioriteiten). Alleen welke nokkenas er bij jou inzit weet je eigenlijk niet van een typeplaatje op de kop of specificatie van de auto, omdat er in de afgelopen jaren best iets anders in kan zijn gemonteerd.
Over de riem: vervangen als ie aan de km's of tijd zit. Het is uitermate goedkoop ook bij een vrijloper om er mee stil te komen staan, los van het feit dat het nooit uitkomt als het gebeurt en het kan op de derde baan van de snelweg zijn. Je hebt helemaal geen reserve meer zonder nokkenas om nog veilig naar de kant te komen. En op vakantie kost het je zo een paar dagen.
Over de riem: vervangen als ie aan de km's of tijd zit. Het is uitermate goedkoop ook bij een vrijloper om er mee stil te komen staan, los van het feit dat het nooit uitkomt als het gebeurt en het kan op de derde baan van de snelweg zijn. Je hebt helemaal geen reserve meer zonder nokkenas om nog veilig naar de kant te komen. En op vakantie kost het je zo een paar dagen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2019 13:43 #1456280
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Welke Nokkenas?
Uitgebreid verhaal:
volvo700vereniging.nl/node/32932
Kijk even achter je deksel.
Sporen van verdroging of barstjes in het rubber: meteen vervangen.
volvo700vereniging.nl/node/32932
Kijk even achter je deksel.
Sporen van verdroging of barstjes in het rubber: meteen vervangen.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2019 15:56 #1456281
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Tsja
6 jaar oud.
zsm vervangen en het vraagstuk speelt eigenlijk niet.
Zou niet direct in paniek raken.
Naar mijn idee is het voor sommige assen wel veilig te stellen dat een breuk vd riem niet tot schade leidt. En bij sommige zeker wel.
Beetje grijs gebied ertussen.
Op wat reinier zegt ja en nee. Ja dat de kleppen verder de verbrandingsruimte inkomen ligt aan het profiel van de nokken dus aan de as en niet aan de kop.
Maar als een kop gevlakt is heb je een ander verhaal, Dan kan een vrijloper een aanloper worden, en dan ligt het wel aan de kop.
En van een aanloper kan je een vrijloper maken door een dikkere koppakking te plaatsen,
Hier zit er een 531 kop met vx3 as op het b230f onderblok.
zsm vervangen en het vraagstuk speelt eigenlijk niet.
Zou niet direct in paniek raken.
Naar mijn idee is het voor sommige assen wel veilig te stellen dat een breuk vd riem niet tot schade leidt. En bij sommige zeker wel.
Beetje grijs gebied ertussen.
Op wat reinier zegt ja en nee. Ja dat de kleppen verder de verbrandingsruimte inkomen ligt aan het profiel van de nokken dus aan de as en niet aan de kop.
Maar als een kop gevlakt is heb je een ander verhaal, Dan kan een vrijloper een aanloper worden, en dan ligt het wel aan de kop.
En van een aanloper kan je een vrijloper maken door een dikkere koppakking te plaatsen,
Hier zit er een 531 kop met vx3 as op het b230f onderblok.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2019 01:19 #1456286
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic In een B230FB
Zit een VX3 as. Zie deze link:
www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Maar wat Reinier zegt is wel een goed advies. Je weet nooit wat een eerdere eigenaar gedaan heeft. Heeft de auto veel gereden ? op gas en dus eerder kans op een koprevisie gehad ? Kop gevlakt bij die actie ? Als je dat allemaal niet weet kan uitgaan van boekjeswijsheid link zijn. Dan was ie af fabriek misschien wel een vrijloper maar ondertussen niet meer. Of omgekeerd als er bijvoorbeeld een tammere as in is gezet.
In mijn B230F zit ook al geen standaard M as meer en als ik de auto zou verkopen en niets zeg erover gaat de nieuwe eigenaar uit van een M as.
Die denkt dan Owh.. het is een vrijloper , mij gebeurt niets. Maar ondertussen...
Maar als je in die tabel kijkt zie je dat de VX en de VX3 as niet schelen qua nokprofiel.
Het moment dat de nok de klep maximaal bedient ligt alleen 3 krukasgraden verschoven ten opzichte van de VX as.
Kan misschien net het verschil maken tussen interference of non interference.
Als de VX as wel een vrijloper is en de VX3 as net niet dan moet het verschil wel of niet vrijloper door die 3 graden komen. De nokhoogte is niet anders. Daarom heten ze allebei ook VX want als de nokvorm van de VX3 afweek van de VX had ie geen VX(3) geheten maar anders.
Misschien iemand die dit kan bevestigen of ontkennen, over dat die 3 graden nou net het verschil kan maken ?
Uit mijn eigen ervaring
Op mijn B230F met een 530 kop die er nooit eerder vanaf is geweest een 531/VX3 geplaatst met een standaard hoogte koppakking.
Sleutelmaatje had de riemspanner niet vastgezet. Ai...
Met startpogingen is de riem wel meer dan 1 tandje versprongen. Motor liep beroerd maar geen zuiger-klep botsing.
Voetnoot
Ik aanvaard trouwens geen enkele aansprakelijkheid voor mogeljke conclusies die de lezer hieruit meent te kunnen opmaken
www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Maar wat Reinier zegt is wel een goed advies. Je weet nooit wat een eerdere eigenaar gedaan heeft. Heeft de auto veel gereden ? op gas en dus eerder kans op een koprevisie gehad ? Kop gevlakt bij die actie ? Als je dat allemaal niet weet kan uitgaan van boekjeswijsheid link zijn. Dan was ie af fabriek misschien wel een vrijloper maar ondertussen niet meer. Of omgekeerd als er bijvoorbeeld een tammere as in is gezet.
In mijn B230F zit ook al geen standaard M as meer en als ik de auto zou verkopen en niets zeg erover gaat de nieuwe eigenaar uit van een M as.
Die denkt dan Owh.. het is een vrijloper , mij gebeurt niets. Maar ondertussen...
Maar als je in die tabel kijkt zie je dat de VX en de VX3 as niet schelen qua nokprofiel.
Het moment dat de nok de klep maximaal bedient ligt alleen 3 krukasgraden verschoven ten opzichte van de VX as.
Kan misschien net het verschil maken tussen interference of non interference.
Als de VX as wel een vrijloper is en de VX3 as net niet dan moet het verschil wel of niet vrijloper door die 3 graden komen. De nokhoogte is niet anders. Daarom heten ze allebei ook VX want als de nokvorm van de VX3 afweek van de VX had ie geen VX(3) geheten maar anders.
Misschien iemand die dit kan bevestigen of ontkennen, over dat die 3 graden nou net het verschil kan maken ?
Uit mijn eigen ervaring
Op mijn B230F met een 530 kop die er nooit eerder vanaf is geweest een 531/VX3 geplaatst met een standaard hoogte koppakking.
Sleutelmaatje had de riemspanner niet vastgezet. Ai...
Met startpogingen is de riem wel meer dan 1 tandje versprongen. Motor liep beroerd maar geen zuiger-klep botsing.
Voetnoot
Ik aanvaard trouwens geen enkele aansprakelijkheid voor mogeljke conclusies die de lezer hieruit meent te kunnen opmaken
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2019 01:31 #1456287
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Kap eraf en riem inspecteren nooit verkeerd
om de acuutheid in te schatten van de vervanging.
Maar.... stel dat die er nog goed uitziet ? Vervang je hem dan niet ? of pas over een jaar ? Als je dat zou besluiten zou het niet logisch zijn dat je nu er vragen over stelt omdat je ervan bewust bent dat je aan de termijn zit. Gewoon zsm vervangen en dat zal je een beter gevoel geven dan giswerk en wishfull thinking. Zo duur is die klus niet.
Je kan ook nog de ontsteking aan de andere zijde van het blok eraf trekken en met een spiegeltje kijken of je inderdaad met een VX3 as van doen hebt. Maar dan nog zal je de riem moeten willen vervangen.
Maar.... stel dat die er nog goed uitziet ? Vervang je hem dan niet ? of pas over een jaar ? Als je dat zou besluiten zou het niet logisch zijn dat je nu er vragen over stelt omdat je ervan bewust bent dat je aan de termijn zit. Gewoon zsm vervangen en dat zal je een beter gevoel geven dan giswerk en wishfull thinking. Zo duur is die klus niet.
Je kan ook nog de ontsteking aan de andere zijde van het blok eraf trekken en met een spiegeltje kijken of je inderdaad met een VX3 as van doen hebt. Maar dan nog zal je de riem moeten willen vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2019 09:44 #1456289
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie reacties. De
Dank voor jullie reacties. De auto heeft 249.000 gelopen en alleen op benzine. Mijn garage zegt dat de riem wel 10 jaar mee kan, maar dit lijkt me erg lang als ik lees over de duur van de riem op dit forum bijvoorbeeld. Omdat ik aanvankelijk dacht dat het een vrijloper was, had het voor mij niet zo veel prioriteit. Maar, omdat dit toch niet zeker is en ik wil dat de auto nog heel lang blijft rijden, lijkt het me toch maar beter 'm binnenkort te vervangen.
- R Dobbelaere (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2019 22:27 #1456300
door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic Type cilinders
Volgens mijn is het ook erg belangrijk om te checken welk type cilinders je hebt.
Speelt niet bij een b230fb overigens.
Maar sommige blokken hebben een bobbel op de cilinder, andere weer een holte of juist helemaal vlak. en dan nog de 16v met uitsparingen voor de kleppen.
De b230fb heeft een vx3, 531 kop en volgens mij vlakke cilinders.
Vermoedelijk een vrijloper maar zal je zelf moeten testen
. Maar dat is Net zoveel werk als de riem even vervangen.
Speelt niet bij een b230fb overigens.
Maar sommige blokken hebben een bobbel op de cilinder, andere weer een holte of juist helemaal vlak. en dan nog de 16v met uitsparingen voor de kleppen.
De b230fb heeft een vx3, 531 kop en volgens mij vlakke cilinders.
Vermoedelijk een vrijloper maar zal je zelf moeten testen
- R Dobbelaere (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2019 22:34 #1456301
door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic Wel interferent
Een b230 met h, v, vx, vx3 nokkenas geeft zoveel lift dat je voorbij het tdc komt.
Als je een b200 hebt kan dat ook al met een m as bijvoorbeeld vanwege de eerder genoemde bobbel op de zuiger.
Dit even als aanvulling omdat de editfunctie bij mij niet werkt/ontbreekt.
Als je een b200 hebt kan dat ook al met een m as bijvoorbeeld vanwege de eerder genoemde bobbel op de zuiger.
Dit even als aanvulling omdat de editfunctie bij mij niet werkt/ontbreekt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2019 05:29 #1456302
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dopdebouwer heeft gelijk: de
Dopdebouwer heeft gelijk: de B230FB is GEEN vrijloper! Niet als er een VX in zit, en niet als er een VX3 in zit. Dus doe vooral die riem op tijd, niet op beknibbelen.
Moderators: Jerry Stam