acculampje en ABS lampje branden V90 (960) - op vakantie in Italië...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 15:34 #1109058
door V700 register
acculampje en ABS lampje branden V90 (960) - op vakantie in Italië... is gemaakt door V700 register
Beste Volvisti,
Wie heeft een tip / aanwijzing voor ons... staan met autopech in Italie op een nationale feestdag vandaag (15 augustus), alles is dicht hier...
met onze V90 3.0 1998 (inderdaad, dat is de opvolger van de 940 waar we een jaar mee gereden hebben) zijn we gestrand op een Italiaanse camping. Afgelopen dagen hebben we niet met de auto gereden, vanochtend wilden we er een stukje mee rijden en toen bleven na het starten de lampjes met het accu-symbool, ABS en SRS airbag branden. Ik dacht aanvankelijk: even doorrijden, misschien lage accuspanning, gaat soms vanzelf wel over. Maar dat was niet zo. Het airbag lampje ging wel vanzelf uit, maar de andere twee niet.
Even wat checks gedaan. Startmotor draait goed rond en motor slaat vlot aan, zoals gebruikelijk. Maar het duurt langer dan gebruikelijk voordat de controlelampjes uit gaan. De interieur ventilator op 5 gezet, die blaast maar op halve kracht. Airco gaat ook niet aan. Motorkap open, de multiriem ziet er smetteloos uit, loopt mooi over alle poelies en staat goed op spanning. Gekeken of ik losse draadjes zie vanaf de dynamo naar de accu. En daar kom ik mijn gebrek aan kennis tegen; welke draden moeten waarheen lopen, waar zit de spanningsregelaar...
Ik ben op vakantie, heb geen mulitimer bij me, kan niks doormeten. En zoals gezegd: alle winkels, garages etc zijn dicht vandaag.
Onder het motto "niet geschoten altijd mis" post ik hier deze vraag maar. Wie weet heeft een van jullie nog een aanwijzing of controle die ik zou kunnen doen. Ik ben overigens geen ervaren sleutelaar en ken deze motor niet, dus mocht je iets met mn vraag kunnen dan graag nauwkeurige uitleg.
En eventueel bellen zou ook mooi zijn... 00 31 6 41894901
Frans
Gegevens auto:
Volvo V90 (960) 3.0 automaat op LPG
typeplaatje vermeldt:
e4*95/54*0006*03
YV19655956W1051471
Wie heeft een tip / aanwijzing voor ons... staan met autopech in Italie op een nationale feestdag vandaag (15 augustus), alles is dicht hier...
met onze V90 3.0 1998 (inderdaad, dat is de opvolger van de 940 waar we een jaar mee gereden hebben) zijn we gestrand op een Italiaanse camping. Afgelopen dagen hebben we niet met de auto gereden, vanochtend wilden we er een stukje mee rijden en toen bleven na het starten de lampjes met het accu-symbool, ABS en SRS airbag branden. Ik dacht aanvankelijk: even doorrijden, misschien lage accuspanning, gaat soms vanzelf wel over. Maar dat was niet zo. Het airbag lampje ging wel vanzelf uit, maar de andere twee niet.
Even wat checks gedaan. Startmotor draait goed rond en motor slaat vlot aan, zoals gebruikelijk. Maar het duurt langer dan gebruikelijk voordat de controlelampjes uit gaan. De interieur ventilator op 5 gezet, die blaast maar op halve kracht. Airco gaat ook niet aan. Motorkap open, de multiriem ziet er smetteloos uit, loopt mooi over alle poelies en staat goed op spanning. Gekeken of ik losse draadjes zie vanaf de dynamo naar de accu. En daar kom ik mijn gebrek aan kennis tegen; welke draden moeten waarheen lopen, waar zit de spanningsregelaar...
Ik ben op vakantie, heb geen mulitimer bij me, kan niks doormeten. En zoals gezegd: alle winkels, garages etc zijn dicht vandaag.
Onder het motto "niet geschoten altijd mis" post ik hier deze vraag maar. Wie weet heeft een van jullie nog een aanwijzing of controle die ik zou kunnen doen. Ik ben overigens geen ervaren sleutelaar en ken deze motor niet, dus mocht je iets met mn vraag kunnen dan graag nauwkeurige uitleg.
En eventueel bellen zou ook mooi zijn... 00 31 6 41894901
Frans
Gegevens auto:
Volvo V90 (960) 3.0 automaat op LPG
typeplaatje vermeldt:
e4*95/54*0006*03
YV19655956W1051471
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 16:15 #1456120
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even kijken of de accupolen
Even kijken of de accupolen goed vast zitten en even de massapunten bij langs gaan. Kijken waar de kabels (zitten volgens mij vlak bij de accu) massa maken aan het frame en als dit er enigzins roestig uit ziet even vet erop, los maken en beetje kaal schuren (hoewel ik begrijp dat dat lastig gaat als je op vakantie bent). Verder kun je met een simpele stroommeter (zo een met een gloeilampje) je dynamo testen: namelijk door het het dunne (volgens mij witte) draadje er even af te halen en de meter daar op de dynamo en op de + pool van de accu te zetten. Als de auto uit staat moet het lampje branden (aangezien de stekker aan de dynamo een massa is als de auto uit staat) en uit gaan als de auto aan staat (werkt eigenlijk het zelfde als het lampje op het dashboard)
Jammer dat de garage dicht is want eigenlijk heb je alleen een multimeter nodig om wat dingen uit te kunnen sluiten. Het klinkt namelijk ook een beetje alsof je accu bezig is het “loodje” te leggen (slechte woordgrap)
Jammer dat de garage dicht is want eigenlijk heb je alleen een multimeter nodig om wat dingen uit te kunnen sluiten. Het klinkt namelijk ook een beetje alsof je accu bezig is het “loodje” te leggen (slechte woordgrap)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 16:58 #1456121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoop maar dat het de accu is...
Hi "Volvo740_vtk", dan voor je snelle antwoord. Ik heb tijd zat hier op de camping, dus heb je tips meteen opgevolgd. De accupolen zitten goed vast en zien er niet geoxideerd uit, de kabels die massa moeten maken idem, voor zover ik dat kan zien. De truc met het gloeilampje kan ik niet uitvoeren omdat ik die niet (met een kabeltje oid) van de dynamo naar de plus van de accu kan verbinden - geen draad voorhanden. Of begrijp ik je beschrijving niet goed? Ik heb wel een 220v gloeilamp bij de hand, we zijn nl met een caravan onderweg.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het "alleen maar" de accu is, want dan zijn we morgen bij de eerste de beste dorpsgarage binnen een half uurtje geholpen vermoed ik.
Wat ik nog vergeten was te melden, en wellicht wel nog iets is om te weten: Al langere tijd brandt op het dashboard het lampje dat aangeeft dat er ergens een lampje niet werkt. Dat klopt; de achteruitrij-lichten gaan niet aan als je 'm in zijn "R" zet. Allebei niet. De lampjes in de lamp-unit en de zekeringen zijn goed (heb ik gecheckt, ik vond overigens geen zekering voor achteruitrijd-lampen), dus het ligt aan een draadje, of aan de sensor in de versnellings-selector.
Ik geloof niet dat het iets met het aangekaarte porbleem te maken heeft, maar misschien gaat er bij een van jullie nu ineens een lampje branden (ook slechte woordgrap!).
Frans
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het "alleen maar" de accu is, want dan zijn we morgen bij de eerste de beste dorpsgarage binnen een half uurtje geholpen vermoed ik.
Wat ik nog vergeten was te melden, en wellicht wel nog iets is om te weten: Al langere tijd brandt op het dashboard het lampje dat aangeeft dat er ergens een lampje niet werkt. Dat klopt; de achteruitrij-lichten gaan niet aan als je 'm in zijn "R" zet. Allebei niet. De lampjes in de lamp-unit en de zekeringen zijn goed (heb ik gecheckt, ik vond overigens geen zekering voor achteruitrijd-lampen), dus het ligt aan een draadje, of aan de sensor in de versnellings-selector.
Ik geloof niet dat het iets met het aangekaarte porbleem te maken heeft, maar misschien gaat er bij een van jullie nu ineens een lampje branden (ook slechte woordgrap!).
Frans
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 17:51 #1456122
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Geen ervaring met de V90,
Geen ervaring met de V90, maar in mij 940 een vrijwel identieke situatie gehad.
Allereerst ging airco in de storing, snel gevolgd door de ABS.
Bij mij was de oorzaak een overleden dynamo.
Koolborstels waren dermate ingesleten en versleten dat ik de dynamo kon vervangen.
Je kan kijken of je de koolborstels/spanningsregelaar los kan halen.
Hier heb je (bij een 940 althans) niet bijzonder veel gereedschap voor nodig, volgens mij zit het meeste wel in de gereedschapsset.
Een kleine kans is dat je de koolborstels "per ongeluk" weer gangbaar maakt.
Eventueel de randjes van de borstels héél voorzichtig met een nagelvijl van vrouwlief bewerken zodat ze niet "vastlopen" in de (waarschijnlijk) ingesleten as.
In ieder geval succes gewenst!
Allereerst ging airco in de storing, snel gevolgd door de ABS.
Bij mij was de oorzaak een overleden dynamo.
Koolborstels waren dermate ingesleten en versleten dat ik de dynamo kon vervangen.
Je kan kijken of je de koolborstels/spanningsregelaar los kan halen.
Hier heb je (bij een 940 althans) niet bijzonder veel gereedschap voor nodig, volgens mij zit het meeste wel in de gereedschapsset.
Een kleine kans is dat je de koolborstels "per ongeluk" weer gangbaar maakt.
Eventueel de randjes van de borstels héél voorzichtig met een nagelvijl van vrouwlief bewerken zodat ze niet "vastlopen" in de (waarschijnlijk) ingesleten as.
In ieder geval succes gewenst!
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 18:01 #1456123
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Voor wat plaatjes:
Voor wat plaatjes:
photobucket.com/gallery/user/rstarkie/me...o5MDYxOTM4NQ==/?ref=
Pijltje naar recht voor volgende plaatje
photobucket.com/gallery/user/rstarkie/me...o5MDYxOTM4NQ==/?ref=
Pijltje naar recht voor volgende plaatje
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 18:26 #1456124
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Probeer even of er iemand is met startkabels.
Kijk dan even of je ventilator wel weer power heeft na het verbinden met een accu van een lopende motor van de hulpauto.
Dan weet je zeker dat je dynamo het is. Wat ik wel vermoed.
En je abs lampje is waarschijnlijk aan je dynamo lampje bevestigd om hem door de APK te krijgen.
Dan gaat abs lampje aan en als je em start weer uit. Dat is voor de APK voldoende in het oude regime.
Dynamo bij 6 in line is niet zo simpel als bij redblok.
Geef de dynamo eens een klap op het huis met hamer. Soms pakken de borstels hun taak dan weer op.
Dan weet je zeker dat je dynamo het is. Wat ik wel vermoed.
En je abs lampje is waarschijnlijk aan je dynamo lampje bevestigd om hem door de APK te krijgen.
Dan gaat abs lampje aan en als je em start weer uit. Dat is voor de APK voldoende in het oude regime.
Dynamo bij 6 in line is niet zo simpel als bij redblok.
Geef de dynamo eens een klap op het huis met hamer. Soms pakken de borstels hun taak dan weer op.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 18:43 #1456126
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zitten de
achteruitrijlampen op je "lamp-defect" systeem ?
Maar denk dat het er eigenlijk niet veel mee te maken heeft.
Maar sta je nu echt stil met pech of nog wel rijdbaar ?
Maar denk dat het er eigenlijk niet veel mee te maken heeft.
Maar sta je nu echt stil met pech of nog wel rijdbaar ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 20:38 #1456128
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de man met de hamer
Wat fijn, al dit meedenken. Dank.
Wytze, waar kan ik die fles Italiaanse wijn heen sturen?
Want jouw low-tech suggestie (klap met hamer, een houten tenthamer in dit geval, op de dynamo) deed wonderen. Starten, lampjes gingen keurig uit, heb stuk gereden om de accu weer bij te laden. Ik neem aan dat we op deze manier nog wel thuis kunnen komen, al zullen de koolborsteltjes wel zo goed als op zijn.
Punt is namelijk: ook morgen (vrijdag 16.08) zullen de meeste garages dicht zijn. En vind in Italie maar eens een op zichzelf simpel setje vervangende koolborsteltjes voor een dynamo van een 3.0 zescylinder Volvo blok...
Wytze, waar kan ik die fles Italiaanse wijn heen sturen?
Want jouw low-tech suggestie (klap met hamer, een houten tenthamer in dit geval, op de dynamo) deed wonderen. Starten, lampjes gingen keurig uit, heb stuk gereden om de accu weer bij te laden. Ik neem aan dat we op deze manier nog wel thuis kunnen komen, al zullen de koolborsteltjes wel zo goed als op zijn.
Punt is namelijk: ook morgen (vrijdag 16.08) zullen de meeste garages dicht zijn. En vind in Italie maar eens een op zichzelf simpel setje vervangende koolborsteltjes voor een dynamo van een 3.0 zescylinder Volvo blok...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2019 20:48 #1456129
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 anders dan 960/V90
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2019 06:47 #1456130
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Je komt er wel
Met dezelfde truuk 5000 km gehaald naar huis.
Een Bosch zit ook op de 940. De Denso van de plaatjes is een andere variatie.
Op een 960 zit er een andere poelie op.
De spanningsregelaar met de koolborstels is gelijk.
www.estateservices.nl/elektra/dynamo/spa...ch-dynamo-14-5v.html
Wil je zekerheid voor de terugweg dan bestel je er een en laat die opsturen.
Je moet wel erg kleine handjes hebben om ze op de auto te vervangen bij een 960. Zwarte kap achterkant dynamo er af, 3 Parkers, dan zit de regelaar met twee kruiskop schroeven vast.
Een Bosch zit ook op de 940. De Denso van de plaatjes is een andere variatie.
Op een 960 zit er een andere poelie op.
De spanningsregelaar met de koolborstels is gelijk.
www.estateservices.nl/elektra/dynamo/spa...ch-dynamo-14-5v.html
Wil je zekerheid voor de terugweg dan bestel je er een en laat die opsturen.
Je moet wel erg kleine handjes hebben om ze op de auto te vervangen bij een 960. Zwarte kap achterkant dynamo er af, 3 Parkers, dan zit de regelaar met twee kruiskop schroeven vast.
Moderators: Jerry Stam