Ontluchtingsnippel afgebroken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2019 16:04 #1108859 door V700 register
Ontluchtingsnippel afgebroken is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,

Zojuist wilden wij het remsysteem van mijn Volvo 940 sedan uit 1994 ontluchten. Toen we de ontluchtingsnippel rechtsachter wilden losdraaien, brak deze af...
Mijn vraag op dit moment is: hoe snel moet dit gemaakt worden? Is het nog verantwoord om met deze auto te rijden nu?
Als ik rem zonder dat de motor aan staat, komt er verder geen vloeistof o.i.d. uit... Het pedaal is ook hard.
Hierbij een foto van de afgebroken nippel, die recht is afgebroken op de remklauw.

Dank alvast. Groet, Gerard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-05-2019 18:19 #1454653 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic draaide hij voor het afbreken?
Denk je dat het restje een (klein) beetje is verdraaid? Dan gaat ie lekken, na het starten en een keer goed remmen, maar ook dan kun je stoppen met verder rijden. Als je denkt dat ie niet is verdraaid is er nu even niks aan de hand, niks veranderd ten opzichte van voor het afbreken.

Maak een proefrit en kijk, maak een langere proefrit, kijk weer en dan op zoek naar twee nieuwe of gereviseerde klauwen is de kortste klap.

Als er wel remolie uit komt, niet doorrijden tot het pedaal slap wordt.

succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2019 20:34 #1454654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met een passende links tap
Met een passende links tap krijg je hem er wel uit lijkt mij?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2019 22:21 #1454658 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als het echt niet lekt, EN je
Als het echt niet lekt, EN je hebt geen lucht in de leiding, dan zou je theoretisch ermee kunnen rijden.
Beide vind ik alleen een flink vraagteken: op de foto staat toch wel een flink stuk schroefdraad dus ik verwacht dat het restant niet meer goed afdicht, en ten tweede: als er geen lucht in die leiding zat, waarom wilde je dan ontluchten?
Als je enigszins de keuze hebt, zou ik eerst een andere klauw monteren, ontluchten en dan pas weer ermee gaan rijden. Zeker als het een auto met abs betreft, want wanneer je daarbij lekkage hebt houd je bijna geen remkracht meer over. Zelfs bij een triangelscheiding, die je alleen hebt zonder ABS, valt het nog best tegen met maar 1 remcircuit...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2019 23:14 #1454660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie reacties!
Dank voor jullie reacties!
Heb een stukje gereden en er lijkt niks te lekken, maar ik ga morgen wel bellen naar de garage. Het restant uitboren zou in mijn ogen toch ook een optie zijn i.p.v. een nieuwe remklauw? Ontluchten was eigenlijk het verkeerde woord: ik bedoelde het vervangen van de remvloeistof. Ik begreep dat het goed is om dat af en toe te doen. Zijn jullie het daarmee eens? Verder geen klachten qua remmen hoor, maar vind het leuk het allemaal een beetje te leren en te snappen. Die nieuwsgierigheid/leergierigheid komt me wellicht duur te staan. Dat vervangen lijkt overigens lang geleden, aangezien deze nippel érg vastzat en was verroest. Heb geen ABS overigens.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2019 14:53 #1454665 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Uitboren zou wel kunnen, maar
Uitboren zou wel kunnen, maar een nieuwe ontluchtingsnippel schroef je er dan niet even in... die dingen hebben een standaard maat, dus als je de schroefdraad wegboort past hij niet meer. En de vorm van de bodem van het ontluchtingsgat is heel specifiek en moet nauwkeurig blijven passen, anders klopt de afdichting niet meer. Gezien de prijs van een nieuw klauwtje zou dat toch echt mijn voorkeur hebben.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2019 17:31 #1454667 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Linkse tap
Zou het inderdaad proberen met een linkse tap en misschien dan nog wel eerst even iets verhitten met een brandertje. Je moet toch je remolie vervangen dus die hitte die je erin brengt maakt niet uit.
Zou inderdaad niet boren met de reden die Willem aangeeft.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2019 17:50 #1454668 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goede
Gebruikte klauw kost je de kop ook niet.
Leergierigheid is goed natuurlijk.
Alles wat je los wil halen aan onderzijde auto van te voren met kruipolie aanvliegen.
Maakt het sleutelen makkelijker en voorkomt afbreken van bouten etc.
Ben het wel met Willem eens dat er verrekte weinig is achtergebleven. Dus wel een risicootje. UItboren kan in principe wel maar het vraagt om geduld en een vaste hand,
En zeker geen boor nemen die te dik is, Want dat kan je wel zorgen dat je niet te diep boort maar dan is je schroefdraad al wel weg,

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2019 21:35 #1454677 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Linkse tap
Een nachtje kruipolie en dan voorzichtig met lnkse tap. Eventueel opboren zodat de tap pakt. Wel zo boren dat het gaat niet te groot wordt, dan ben je de schroefdraad kwijt. En niet te diep, anders beschadig je de zitting van de nippel. Is heet afgebroken deel nog bereikbaar, dan kun je 'm ook voorzichtig lostikken met een klein kruisbeiteltje.

En nooit meer de nippels loeivast draaien, het zijn geen trekhaakbouten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2019 16:39 #1454684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hygroscopisch
De remvloeistof is hygroscopisch en trek dus met behoorlijke kracht vocht aan.
Koop dus ook nooit te oud spul of fles die open is.
Hoeveelheid vocht in vloeistof in de klauwen hoger dan in het reservoir.
Advies is om de 2 jaar, maar 4 is ook prima.
Vocht zorgt voor slechter remgedrag maar tast ook de remklauwen aan, met vastzitten ed tot gevolg.

Als tijdens het verdraaien ie meteen afbrak en het gebroken stuk vlak ligt met de klauw is er niets verandert en zit ie gewoon dicht.
Evt met brander de roestverbinding breken (af en toe koelen met WD40).
Tap proberen
Anders evt met links draaiende boor en beetje opboren en dan opnieuw tappen.
Valt te proberen, gaat het mis een tweedehandsje halen.

Bij alie heb je voor een paar tientjes een vacuümpompje, IDEAAL.
Budget methode met ziekenhuisspuit, zie youtube.

Succes

Moderators: Jerry Stam