Vreemde trilling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 17:02 #1454048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatje
Nou had ik er ook een plaatje bij willen doen. Nog een poging.
Overigens, als je de schijf omkeert en een gat laat verspringen, dan zijn de aandrijvende gaten en aangedreven gaten weliswaar onderling gewisseld, maar de wapening daartussen doet naar mijn idee nog steeds hetzelfde. Affijn, we gaan het zien.
Die aandrijfas had ik een keer aangeschaft omdat de originele as een trilling bij 50 km/h had. Die is met die andere as natuurlijk ook verdwenen. Blijkbaar is de balancering van de oude as toch langzaam verloren gegaan. Dus helaas geen prima as meer op voorraad!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 17:06 #1454050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatste poging
Laatste poging om de foto te uploaden, nu als pdf

Plaatjes plakken gaat wel goed als je de html stand gebruikt en het rechthoekige plaatje

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 20:01 #1454057 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar,
Pijlrichting tegen boutrichting in is verkeerd, betekent dat dat de pijlen naar de moeren moeten wijzen?

Groeten,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2019 12:07 #1454397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas...
Het wordt een heel verhaal: Ik had het flexibele element vervangen als eerste stap om van de trillingen af te komen. Omdat er andere trillingen voor terugkwamen, had ik als tweede stap de hele cardanas vervangen en het element volgens de merktekens gemonteerd.

Helaas kwam de trilling na een paar honderd kilometer weer terug en nu nog een stukje erger ook. Bij bepaalde toerentallen en belasting klapperde de aandrijfas alsof die er los onder hing. Toen ik er de volgende dag onder keek, was dat ook geen wonder; de koordlagen van het flexibele element waren uitgescheurd.

Ik heb het oude flexibele element weer teruggeplaatst en nu lijkt alles goed. Geen trillingen meer, ook de trillingen waar het allemaal om begon zijn weg (dus toch onbalans in de oude as). Het oude element is harder dan het nieuwe was en daarmee is ook het happen van de koppeling helaas weer iets terug, maar daar is goed mee te leven.
Ik vermoed dat de vering van het tweemassa vliegwiel en de vering van het nieuwe flexibele element elkaar bij bepaalde belastingen en toerentallen zijn gaan versterken (resonantie). De krachten worden dan zo groot dat het rubber uitscheurt. Met het hardere oude element treedt die resonantie blijkbaar niet op.

Bij het monteren van het oude element ook weer zitten klooien met de merktekens voor de boutrichting. Het viel mij nu pas op dat de merktekens op de oude en het nieuwe element tegengesteld waren. Ook klopt de tekening op de partslist niet met de afdruk van het centreerelement op de oude schijf. Uiteindelijk heb ik de afdruk van de centreerschijf maar aangehouden als de juiste positie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2019 12:30 #1454399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatjes plakken
Ik had vier plaatjes meegestuurd. Vroeger hingen die dan gewoon als bijlage aan het bericht, maar nu zie ik die niet meer. Wat gaat er mis? Wie kan in simpele bewoordingen uitleggen hoe plaatjes /bijlagen plakken nu werkt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2019 14:46 #1454402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover ik weet werkt het
Voor zover ik weet werkt het met geduld, ze komen er vanzelf bij te staan.

Modedit JS: Nee een moderator zet ze erbij. Je kan het zelf doen als je "Tekstopmaak HTML" kiest en het linker vierkantje van de twee kiest

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2019 23:21 #1454415 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Voorheen
Werkte het wel , foto's op een simpele wijze plaatsen.
Is er een update geplaatst van de forum software met een bug erin ?

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-05-2019 13:38 #1454469 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Volgens mij geeft de Volvo
Volgens mij geeft de Volvo tekening de juiste positie aan voor de centreerschijf, en heb je hem nu juist nét verkeerd zitten.
Wellicht verklaard dit ook het "happen" van de koppeling.

Als ik het niet verkeerd heb, liggen de boutgaten van de centreerschijf in lijn met de boutgaten van de uitgaande as/flens van de versnellingsbak. Oftewel de bout gaat door zowel de centreerschijf, als de flens van de versnellingsbak.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2019 15:43 #1454470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Centreerschijf
Klopt, bout no. 6 gaat door centreerschijf en door de aandrijfflens van de versnellingsbak. Het gaat er nu juist om door welk gat van het flexibele element die gestoken moet worden. Door de aftekening op het oude element weet ik zeker dat die bouten nu door dezelfde gaten steken als voorheen. Vergelijk de tekening met de onderste foto, dan zie je aan de aftekening van de centreerschijf dat die op de foto 1 gat is versprongen. Draairichting vanuit de versnellingsbak gezien is rechtsom, dus duwend tegen het dikke gedeelte en trekkend aan het dunne deel. Op de tekening is dat precies andersom.

Deze foto vond ik op het internet, dus niet van mijn auto. Hier zie je ook dat de aandrijvende bouten duwen tegen het dikke deel en trekken aan het dunne (draairichting linksom).

Moderators: Jerry Stam