Vreemde trilling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2019 10:27 #1108771 door V700 register
Vreemde trilling is gemaakt door V700 register
Twee weken geleden heb ik de versnellingsbaksteun en het flexibele element (Hardyschijf) vervangen. Het soms een beetje happen van de koppeling was daarmee verdwenen. Nu ineens een vreemde trilling in de aandrijfas als ik met wat gasgeven optrek of versnel. Bij heel rustig optrekken voel je niets. Ik kan geen losse bouten of gescheurde rubbers vinden, maar zo op straat valt dat ook niet mee. Geen geklapper bij stationair draaien of motor afzetten. De trilling was er ineens bij het optrekken van het einde van de afrit na 15 km snelweg rijden. Welke richting zou ik op moeten zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-04-2019 15:39 #1453998 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Gescheurde motorrubber?
Gescheurde motorrubber?
Of als je de nieuwere heb wellicht op 1 of andere manier defect?

Wellicht veroorzaakt, of alleen aan het licht gekomen, door de recente werkzaamheden?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2019 17:00 #1454003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlijning
Ik zal morgen de boel eens omhoog zetten en er eens goed onder kijken. Ik kreeg ook nog de suggestie dat misschien één van de rubbers uit de torque-armen van de achteras was losgekomen en de as daardoor teveel kantelt bij optrekken. Zou ook nog kunnen.
De motorrubbers zijn al eens vervangen, dus nog niet stokoud.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2019 08:06 #1454002 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Origienele of aftermarket
Origienele of aftermarket hardydisc? Als die van wat te hard materiaal is, kan je ook extra trillingen krijgen, net zoals bij de serie te harde cardanasrubbers.
Het kan ook zijn dat je motorsteunen eigenlijk ook aan de beurt zijn, en dat door het verse versnellingsbakrubber nu een trilling optreedt omdat de cardanas niet meer mooi is uitgelijnd. Al had ik daar (tot twee keer toe) bij de 960's geen last van na vervangen van de baksteun.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2019 08:47 #1454018 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Hoeken
De hoeken zullen iets veranderd zijn. Vaak probeer ik als eerste de achterkant wat hoger te zetten, hoogte auto. Het dif krijgt dan minder op zijn lazer bij optrekken.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 01:45 #1454031 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic De hoeken ?
Welke hoeken ?
hoogte auto ?
Er zit vast een gedachte achter . Kan je die delen ?
Ter lering.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 09:41 #1454036 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hoeken
Er is al veel geschreven op het forum om trillingen in de aandrijving op te lossen.
Er spelen ook veel factoren oa:
balans aandrijfas
kruiskoppelingen en hardyschijf
uitlijning motor ophanging tussenlager en dif

Voor de klacht van Rob is de torque op de achteras denk ik de meest aannemelijke factor.
Hier spelen de rubbers van de achteras en het parallelogram een rol.

Rob zit al op dit spoor en heeft denk ik weinig uitleg nodig.

Bij optrekken wordt de hoek van het dif tov de aandrijfas vergroot door de kracht op de as en door het in veren van de auto. Staat de auto iets hoger dan heb je een betere uitgangspositie met ruimere toleranties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 12:27 #1454038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost! (hoop ik)
Na vervangen van de Hardyschijf voelde de hele aandrijflijn een stuk beter, vooral met aangrijpen van de koppeling. Het vreemde was dat er na een paar honderd kilometer ineens een trilling was te voelen, alsof de motor bij flinke belasting op drie cilinders liep. Onder de auto was niets bijzonders te ontdekken, ook de torque arm rubbers leken goed. Ik heb toch de hele aandrijfas er maar onderuit gehaald en vervangen door een andere as die ik nog had liggen. De nieuwe Hardy schijf heb ik opnieuw gebruikt en nu is alles weer stil, zoals het hoort. Ik hoop dat dat zo blijft, ook na een paar honderd kilometer.... Ik heb nog eens goed gekeken naar hoe ik dat flexibele element (Hardy schijf) had gemonteerd. Tussen de boutgaten zitten dikkere en dunnere gedeeltes. De nieuwe schijf was hetzelfde gemonteerd als de oude, bouten, net als de bouten en moeren. Alleen, je kunt de schijf ook andersom monteren, met een gat versprongen zitten de dikke en dunne gedeeltes dan nog steeds op dezelfde plek. Timen had nog wel gezegd goed op te letten op de pijlen op het rubber. Laat ik het maar toegeven, die wezen dus de verkeerde kant op. Als het een homogene schijf is, dan zie ik eigenlijk niet hoe dat verschil kan maken. Maar goed, nu is alles gemonteerd als het hoort en blijft de trilling hopelijk weg.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-04-2019 14:31 #1454041 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Haha, had mij ook zo kunnen
Haha, had mij ook zo kunnen overkomen ;)

Die schijf is alleen niet helemaal uniform aan de binnenzijde.
Bij het optrekken trekken de aandrijfbouten (motorzijde) als het ware de aangetrokken bouten (differentieelzijde) mee in hun rotatie. De binnenzijde van de schijf is gewapend, en dit is op zo'n manier gedaan dat een aandrijvend-gat met vezels (soms ook strips) aan een naastgelegen aangedreven gat is verbonden.

Monteer je de schijf verkeerd, dan "duwen" de aandrijfzijde-bouten de aangedreven-bouten in de ronde. Alleen zijn die vezels net als touwtjes... prima om iets mee te trekken, maar hopeloos wanneer je iets weg wilt duwen....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 16:28 #1454045 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je bent er mooi snel achter:
Je bent er mooi snel achter: ik verwacht dat je de oplossing hiermee wel hebt. En dat betekent gelijk ook, dat je nog een prima as op voorraad hebt liggen.

Moderators: Jerry Stam