Wiellager/diff
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2019 15:36 #1108677
door V700 register
Wiellager/diff is gemaakt door V700 register
Hallo,
Weet iemand een goede manier om uit te sluiten of het gonzen wat ik tijdens het rijden hoor van de achterwiellagers komt of toch van de diff? Het gaat om een 740 met starre achteras. Er zit voldoende olie in, wel ooit lekkage gehad, maar nooit droog gelopen, slechts ietsje minder olie. 450.000km gelopen. Geen speling op de wiellagers. Gonzen is er vrijwel met alle snelheden, weinig verschil in bochten. Geluid neemt langzaam toe denk ik. (In ieder geval mijn zorgen wel).
Als het slechts een lager is, vind ik het ook weer zonde om hele achteras te vervangen.
Weet iemand een goede manier om uit te sluiten of het gonzen wat ik tijdens het rijden hoor van de achterwiellagers komt of toch van de diff? Het gaat om een 740 met starre achteras. Er zit voldoende olie in, wel ooit lekkage gehad, maar nooit droog gelopen, slechts ietsje minder olie. 450.000km gelopen. Geen speling op de wiellagers. Gonzen is er vrijwel met alle snelheden, weinig verschil in bochten. Geluid neemt langzaam toe denk ik. (In ieder geval mijn zorgen wel).
Als het slechts een lager is, vind ik het ook weer zonde om hele achteras te vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2019 08:27 #1453179
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het kunnen ook je banden nog
Het kunnen ook je banden nog zijn natuurlijk. Daarvoor kan je een voor-achter wissel doen om dat uit te sluiten.
Een wiellager dat lawaai maakt hoor je ook als je op de krik een flinke slag aan het wiel geeft en nauwkeurig luistert. Hoor je dan niets bijzonders, is het in elk geval nog niet in een ernstig stadium.
Een testje om het diff definitief aan te wijzen kan ik niet zo ssel verzinnen. Eventueel met beide wielen los op een brug luisteren. Garages doen dat op een vierkolommer met assteunen of brugkrik: formeel is het op een tweekolommer niet veilig genoeg.
Een wiellager dat lawaai maakt hoor je ook als je op de krik een flinke slag aan het wiel geeft en nauwkeurig luistert. Hoor je dan niets bijzonders, is het in elk geval nog niet in een ernstig stadium.
Een testje om het diff definitief aan te wijzen kan ik niet zo ssel verzinnen. Eventueel met beide wielen los op een brug luisteren. Garages doen dat op een vierkolommer met assteunen of brugkrik: formeel is het op een tweekolommer niet veilig genoeg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2019 09:52 #1453181
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel!
Ik ga zeker de bandentest even doen. En assteunen lenen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2019 23:16 #1453188
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de auto zo veel lawaai
Als de auto zo veel lawaai maakt zou je het ook haast wel moeten zien aan de banden, banden zijn dan vaak aan het cuppen de zijkant is schoeperig afgesleten zeg maar, hebben onze volvo's weinig last van zeker niet op een starre achteras tenzij je lang op een zachte band heb gereden.
Is het niet het tussenlager van je aandrijfas?
Is het niet het tussenlager van je aandrijfas?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2019 12:45 #1453206
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja dat bedacht ik net ook.
Zou goed kunnen. Ik zal even voelen of deze speling heeft. En anders op bokken laten draaien om te luisteren. Als het even stopt met regenen.
Banden lijken alle vier heel licht gecupt, heb ze al eens voor en achter omgedraaid. Voor zou de oorzaak kunnen zitten. Maar vind het niet overtuigend gecupt.
Banden lijken alle vier heel licht gecupt, heb ze al eens voor en achter omgedraaid. Voor zou de oorzaak kunnen zitten. Maar vind het niet overtuigend gecupt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2019 13:35 #1453213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaak merk je ook dat het
Vaak merk je ook dat het tussenlager defect is of slecht wordt als de auto van achteren wat zwaarder belast wordt twee of drie mensen achterin en bij gas geven begint de as te bonken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2019 14:02 #1453214
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het rubber is goed. Die bonkt niet. Het gonst/giert/jankt. Zoiets.
Misschien het lager zelf.
Misschien het lager zelf.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2019 14:55 #1453217
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou kunnen
Zou kunnen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2019 18:01 #1453223
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Past
Past een set 240 wirlen op een 740? Dan kan ik misschien een setje lenen om te testen of het de banden zijn. Bandenmaat is hetzelfde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2019 19:23 #1453225
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic past achter
Voor heb je soms 15'' nodig
Moderators: Jerry Stam