Lekke radiator?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 20:57 #1108653 door V700 register
Lekke radiator? is gemaakt door V700 register
Sinds enkele weken zie ik bij thuiskomst, na een wat vlotter gereden rit, voor uit de grill "stoom" komen. Ik heb de motor dan net uitgeschakeld en het pluimpje stijgt op uit de gril gedurende een seconde of tien, daarna is het weg. Ik heb de gril al eens verwijderd om te zien of ik het kan ontdekken, maar tot op heden lukt dat niet, ook geen indicatie waar'ie eventueel zou lekken. Ik vermoed ook dat mijn kachelradiator lek is omdat als het buiten koud is, en ik de verwarming op 21 zet, de binnenboel redelijk vlot beslaat. De airco krijgt het wel weer droog, maar dat kost best wat tijd. Momenteel verbruik ik ongeveer 1 liter koelvloeistof per 1000 kilometer, best een flinke slok.
Het expansievat van de koelvloeistof is behoorlijk smerig maar de koelvloeistof lijkt niet vervuild door olie. Ook het reservoir bijvullen en dan met geopende dop de motor starten geeft geen bubbeltjes, dus ik maak met niet zo'n zorgen om de koppakking. Ook het reservoir zelf lijkt nog in goede staat, lekvrij.
Vanwege het pluimpje "stoom" uit de radiator bij thuiskomst, lijkt het mij goed om de radiator (die best gehavend is) te vervangen. Gelijk een paar nette nieuwe slangen erop en dan maar hopen dat alles weer wat meer lekvrij is (die kachelradiator komt van de zomer wel). Kijkend op Winparts kom ik verschillende merken radiotors tegen. Welke radiator kan ik het beste links laten liggen, en welke is een absolute aanrader? En qua koelvloeistof lees ik dat het beste is om Volvo-coolant te nemen. Het vervangen van een radiator lijkt mij niet zo'n enorme spannende klus, maar waar moet ik op letten, en wat kan ik ook het beste preventief vervangen?
Ik rij een Volvo 960 serie II met een 2,5 liter 6 cilinder met bijna 370.000 km op de teller op LPG

Alvast bedankt voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 22:34 #1452956 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Met name als je een automaat
Met name als je een automaat hebt zou ik niet bezuinigen op de radiator. De automaatolie loopt ook door de radiator en als er intern een lekkage optreedt kan er KVS met de automaatolie mixen en in de automaat terecht komen. Dan is het meestal einde automaat. Ik neem altijd gewoon een originele Volvo radiator maar dat is persoonlijk.

Radiator wisselen is een eitje. De ventilator verwijderen, de 2 KVS slangen losmaken, de automaatolie leidingen loskoppelen, het overloopslangetje loshalen; en de twee klemmen aan de bovenkant losmaken. Daarna kun je de radiator er zo uit tillen.

Of Volvo KVS beter is als een andere voor aluminum blokken geschikte KVS is een eindeloze discussie. Heel erg veel duurder is Volvo KVS niet. Het is verkrijgbaar in 1 liter en 4 liter cans en zowel onverdund als premixed 50/50. In ieder geval is het niet verstandig KVS van diverse merken te mixen.

Piet

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 23:18 #1452957 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic KVS mengen.
Twee verschillende soorten van hetzelfde merk is ook niet goed.
Twee dezelfde soorten van verschillende merken is geen probleem.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2019 09:18 #1452959 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lek opsporen
Zet je de motor af dan kan de warmte van de motor niet weg en loopt de temperatuur van de kvs nog wat op. Daarmee ook de druk in het systeem. Is er een klein lek dan ontsnapt de druk op de verkeerde plek en ontstaat daar stoom ontwikkeling of lekkage van kvs.

Om een systeem met koude motor te controleren heb ik een extra slang die tussen radiator en expansievaatje zit met een fietsventiel erin. De slang bij het vaatje haal ik los en dop ik deze af met een bout. De extra slang gaat dan aan het vaatje en met een fietspomp met manometer pomp ik het systeem op to 1,5 bar overdruk. Daarboven gaat de dop van het vaatje fluiten. Heb je die meteen gecontroleerd.

Vooral alle slangaansluitingen controleren. Ook die van de kachelradiator aan de motorzijde van het schutboard. Bij het vaatje controleren of je de dop hoort sissen en met spuug de aansluiting van de slang op het vaatje controleren.

Ook de alu aansluiting van de zijbak van de radiateur en binnenin de auto paneel weghalen bij de kachelradiator.

Met zo'n lekkage moet het ergens uitkomen. Ook moet het systeem eenmaal opgepompt de druk lange tijd vasthouden. Zoniet dan is er ergens een lek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2019 09:40 #1452961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Bedankt voor de tips, ik ga er binnenkort (op een vrije dag) eens goed voor zitten. Ik denk dat het belangrijkste is om vast te stellen waar de lek precies zit, daarna de juiste spullen bestellen en monteren. Misschien een keer doorspoelen? Zo ja, kan dat met gewoon kraanwater of liever gedemineraliseerd water?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2019 10:11 #1452962 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kraanwater
Ik gebruik altijd de geconcentreerde kvs van Volvo en meng dat bij met gewoon water.
Volvo heeft 2 soorten voorgemengd en geconcentreerd per 4 liter.
Kreeg laatst per ongeluk een vaatje van 4l geconcentreerd mee , 31439721, voor de prijs van voorgemengd, 31439724 voor 10 euro. Goedkoper kan het niet.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-02-2019 10:12 #1452963 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic doorspoelen met de tuinslang
Maar dat heeft niet veel toegevoegde waarde als de KVS er schoon uit ziet.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2019 15:43 #1452971 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als ik meng, dan met
Als ik meng, dan met gedestilleerd water en geen kraanwater. Het kan vast wel, maar het voelt minder goed.
Bij een auto die koelvloeistof zuipt (zoals mijn S90 laatst) gooi ik er goedkope action KVS in. Daar kan de B6xx4 kennelijk prima tegen.
Bij mijn S90 heb ik onlangs de radiateur vervangen: van Wytze kon ik een nette gebruikte kopen en dat lag makkelijk op de route naar huis. Anders was het een Nissens van Winparts geworden: Nissens is ook volvo OEM.
Het wisselen is inderdaad niet echt lastig: je demonteert eerst de electrische fan (controleer gelijk ook even of die nog functioneert) en de onderplaat onder de motor. Vervolgens de twee leidingen van de automaat. Hier komt, wat, maar niet overdreven veel, ATF uit: je moet straks wel automaatolie peilen en waarschijnlijk bijvullen.
Vervolgens neem je de KVS slangen los: het overloopslangetje en de dikke aan- en afvoerslang. Hier komt veel KVS uit, reken zes liter oid! Tot slot de twee steuntjes bovenop de radiateur: die zitten elk met 1 bout. Deze goed voorbewerken met goede kruipolie, en werken met veel beleid. Deze willen vaak afbreken, en dan moet je uitboren en een draadeindje met contramoer terugzetten.
De radiateur is nu verticaal naar boven te halen: als hij haakt moet je vaak de onderste twee aluminium platen van het koelblok wat terugbuigen. Wijst zichzelf als je onder de auto ligt.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-02-2019 15:44 #1452972 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kleine kanttekening;
Kleine kanttekening;

De fabrikant van de kvs geeft de voorkeur om het concentraat te mengen met gedestilleerd, of gedemineraliseerd water ipv kraan-water. Wel wordt aangegeven dat kraanwater in de meeste gevallen zal volstaan.

Een reden wordt niet gegeven door BASF, maar als ik de rest van het internet mag geloven kan kraanwater afzettingen van mineralen veroorzaken (kalk-aanslag en dergelijke)

Wat in mijn ogen niet heel onwaarschijnlijk overkomt gezien de problemen in de keuken-apparaten waar warmte en water samen komen (koffiezetapparaat, waterkoker, vaatwasser...enz)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-02-2019 15:45 #1452973 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Willem is me 1 minuut voor ;)
Willem is me 1 minuut voor ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam