verminderd koppel/vermogen, hoger verbruik 940 LPT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2018 22:16 #1448970
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verminderd vermogen 940 LPT
Waste gate acuater zit keurig gekoppeld aan de waste gate. Althans in het uitlaatdeel. Er ligt niets los. Slangen zitten keurig aangesloten en zijn goed. In het luchtgedeelte zit ook een actuator. Ik kan niet zien waar die aan gekoppeld is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 09:15 #1448982
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De turbodruk meter van de HPT
De turbodruk meter van de HPT geeft geen waardes, en is meer een indicatie van of de turbo überhaupt iets doet.
Heb je trouwens van je LPT ook een HPT gemaakt dmv een MBC of iets anders? Zo niet, dan staat je nog wat te wachten
Je kan nu natuurlijk nog een turbo druk meter installeren, kan zeker geen kwaad.
Enige is dat je geen vóór en ná meting hebt. Want je weet de druk niet vóór dat deze begon in te houden.
Het is overigens een heel simpele, en goedkope operatie om een drukmeter aan te sluiten. Je sluit een slangetje aan, bij voorkeur ergens op de inlaat, en trekt deze door het schutbord naar binnen toe. Doe je het tijdelijk kun je hem gewoon langs de motorkap leggen, en via het raam naar binnen toe halen. Aan het einde van dit slangetje hang je de drukmeter. Meer is het niet, en zit er al in voor onder de €20,-
Heb je trouwens van je LPT ook een HPT gemaakt dmv een MBC of iets anders? Zo niet, dan staat je nog wat te wachten
Je kan nu natuurlijk nog een turbo druk meter installeren, kan zeker geen kwaad.
Enige is dat je geen vóór en ná meting hebt. Want je weet de druk niet vóór dat deze begon in te houden.
Het is overigens een heel simpele, en goedkope operatie om een drukmeter aan te sluiten. Je sluit een slangetje aan, bij voorkeur ergens op de inlaat, en trekt deze door het schutbord naar binnen toe. Doe je het tijdelijk kun je hem gewoon langs de motorkap leggen, en via het raam naar binnen toe halen. Aan het einde van dit slangetje hang je de drukmeter. Meer is het niet, en zit er al in voor onder de €20,-
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 09:24 #1448983
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat de ontsteking betreft;
Wat de ontsteking betreft; loop alle contact punten nog even na en verwijder eventuele corrosie. Zoals de aansluitingen op de bobine, die willen nog wel eens een aardige hoeveelheid corrosie hebben. Pak gelijk de diverse massa punten even mee, zoals bv dat flexibele kabeltje bovenop de achterzijde van het blok, welke naar het schutbord loopt.
Extra massa op de lambdasonde; een RVS! slangenklem om de behuizing van de sensor heen welke een (gedeeltelijk gestripte) draad aan de sensor klemt. Andere eind van de draad ergens aan een
goede massa hangen.
Rvs uitlaten zijn prachtig, maar de combinatie van rvs en staal wil nog wel eens leiden tot extra (galvanische-)corrosie daar waar de materialen samen komen. Niets om je bijzonder veel zorgen over te maken, maar dit kan wel eens voor slechte massa zorgen. Zo'n rvs klemt kost je een keer 2 a 3 euro, en een kabel heb je vast wel liggen. Hier geldt; kwaad kan het niet en kan een hoop vage klachten voorkomen.
Extra massa op de lambdasonde; een RVS! slangenklem om de behuizing van de sensor heen welke een (gedeeltelijk gestripte) draad aan de sensor klemt. Andere eind van de draad ergens aan een
goede massa hangen.
Rvs uitlaten zijn prachtig, maar de combinatie van rvs en staal wil nog wel eens leiden tot extra (galvanische-)corrosie daar waar de materialen samen komen. Niets om je bijzonder veel zorgen over te maken, maar dit kan wel eens voor slechte massa zorgen. Zo'n rvs klemt kost je een keer 2 a 3 euro, en een kabel heb je vast wel liggen. Hier geldt; kwaad kan het niet en kan een hoop vage klachten voorkomen.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 09:39 #1448985
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic En wat "luie" auto betreft;
En wat "luie" auto betreft; ik rijdt elke dag 60km enkele reis. Waarvan 50km over de snelweg met 130 a 140. Maar dan nóg merk ik een aanzienlijk verschil met wanneer ik terugkom van vakantie waar ik met zware bepakking honderden km's achter elkaar rijd door de heuvels.
Gesmolten katalysator duid op een probleem elders, zoals een verkeerd mengsel. Wat dus onder andere door een defecte/slechte lambdasonde kan komen.
Veel mensen zijn van mening dat een baksteen kieskeurig is voor wat betreft welk merk en zelfs type lambdasonde er gemonteerd is, vooral met LPG. (Ikzelf heb hier geen ervaring mee)
Gesmolten katalysator duid op een probleem elders, zoals een verkeerd mengsel. Wat dus onder andere door een defecte/slechte lambdasonde kan komen.
Veel mensen zijn van mening dat een baksteen kieskeurig is voor wat betreft welk merk en zelfs type lambdasonde er gemonteerd is, vooral met LPG. (Ikzelf heb hier geen ervaring mee)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 09:54 #1448991
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De turbodruk meter van de HPT
Dan had Volvo ook best met een lampje kunnen volstaan. Natuurlijk geeft die meter wel waardes, alleen staat er geen schaalverdeling bij. Onderzoek op turbobricks heeft uitgewezen dat de meter best nauwkeurig is, en voor de turbodrukmeter van de 740 is zelfs een faceplate leverbaar MET schaalverdeling...De turbodruk meter van de HPT geeft geen waardes, en is meer een indicatie van of de turbo überhaupt iets doet.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 11:07 #1448997
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Géén schaalverdeling én géén
Géén schaalverdeling én géén waardes.
Waardes zijn getallen en die staan er overduidelijk niet bij.
De meter is inderdaad vrij nauwkeurig (dat heb je mij ook nergens anders horen beweren) maar je kan er niets op aflezen zonder te weten hoe de (niet aanwezige) schaalverdeling in mekaar steekt.
Is een beetje hetzelfde als iemand een thermometer geven zonder schaalverdeling en Celsius/Fahrenheit aanduiding en vragen hoe warm het is....Die thermometer kan dan wel nauwkeurig zijn tot de miljardste graad achter de komma, maar nog heb je geen flauw idee wat de temperatuur is. Wel kun je zien dat het "kwik" omhoog/omlaag gaat bij wisselende temperaturen.
Zonder turbobricks doorgespit te hebben heb je dus werkgelijkwaar geen flauw idee wat voor druk je nu hebt bij een bepaalde meterstand hebt. Wat precies mijn punt is.....
.
Waardes zijn getallen en die staan er overduidelijk niet bij.
De meter is inderdaad vrij nauwkeurig (dat heb je mij ook nergens anders horen beweren) maar je kan er niets op aflezen zonder te weten hoe de (niet aanwezige) schaalverdeling in mekaar steekt.
Is een beetje hetzelfde als iemand een thermometer geven zonder schaalverdeling en Celsius/Fahrenheit aanduiding en vragen hoe warm het is....Die thermometer kan dan wel nauwkeurig zijn tot de miljardste graad achter de komma, maar nog heb je geen flauw idee wat de temperatuur is. Wel kun je zien dat het "kwik" omhoog/omlaag gaat bij wisselende temperaturen.
Zonder turbobricks doorgespit te hebben heb je dus werkgelijkwaar geen flauw idee wat voor druk je nu hebt bij een bepaalde meterstand hebt. Wat precies mijn punt is.....
.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 17:21 #1449004
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dan zijn we het eens. Jammer
Dan zijn we het eens. Jammer dat er voor de meter van de 940 niet ook een mooie faceplate met schaalverdeling en waardes is gemaakt door Dave Barton. Voor de 740 heeft hij 'm wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2018 23:08 #1449705
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230FK verminderd vermogen, hoger verbruik
Diverse tips ontvangen. Enkelen hadden betrekking op de massa. En dat blijkt vaak een euvel te zijn. Het is niet verkeerd om bij een beurt ook even de massa-aansluitingen te controleren. Ik gebruik daarbij altijd een beetje Copaslip. Dan oxideert het niet en koper is een hele goede geleider. Ik heb, zoals door u werd geadviseerd, nu een extra massakabel aan de lambdasonde gemaakt. Ik denk hiermee het probleem is verholpen. Ik heb direct een gunstiger verbruik waargenomen.
Moderators: Jerry Stam