Druk koppeling valt soms weg bij temperatuur boven 30 graden
- Allard But
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2018 21:10 #1108048
door Allard But
Druk koppeling valt soms weg bij temperatuur boven 30 graden is gemaakt door Allard But
L.S.,
Sinds vorig jaar hebben last van het volgende merkwaardige euvel:
als de temperatuurmeter op het dashboard 30 graden of meer aangeeft valt soms de druk van de koppeling weg en zit je met je koppelingspedaal direct op de vloer.
Als je de koppeling daarna weer op laat komen en weer indrukt is er direct weer druk en werkt alles goed.
Dit gebeurt ook niet altijd.
Staand (starten) of rijdend maakt geen verschil.
Onze garage heeft ernaar gekeken, maar kan niets vinden.
Inmiddels is de olie vernieuwd.
Heeft iemand enig idee wat dit merkwaardige euvel kan veroorzaken?
Graag suggesties ...
Met vriendelijke groet,
Allard But
Doetinchem
Email allard.but@gmail.com
Sinds vorig jaar hebben last van het volgende merkwaardige euvel:
als de temperatuurmeter op het dashboard 30 graden of meer aangeeft valt soms de druk van de koppeling weg en zit je met je koppelingspedaal direct op de vloer.
Als je de koppeling daarna weer op laat komen en weer indrukt is er direct weer druk en werkt alles goed.
Dit gebeurt ook niet altijd.
Staand (starten) of rijdend maakt geen verschil.
Onze garage heeft ernaar gekeken, maar kan niets vinden.
Inmiddels is de olie vernieuwd.
Heeft iemand enig idee wat dit merkwaardige euvel kan veroorzaken?
Graag suggesties ...
Met vriendelijke groet,
Allard But
Doetinchem
Email allard.but@gmail.com
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 08:20 #1447482
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook
Ha Allard,
Ik heb hetzelfde probleem met warm weer. Volgens mij zit er een luchtbel in het koppelingssysteem, want ik heb geen lekkage bij de hulpkoppelingscylinder. Heb laatst een vacuumontluchter gekocht en ik ga volgende week kijken of ik het systeem goed ontlucht kan krijgen. Mooi moment om gelijk de remolie te verversen en alle remcilinders te ontluchten. Hopelijk is het euvel dan opgelost, want ik ga over 14 dagen op vakantie naar Spanje en filerijden met een slecht werkende koppeling lijkt me geen pretje.
Groeten,
Steef
Ik heb hetzelfde probleem met warm weer. Volgens mij zit er een luchtbel in het koppelingssysteem, want ik heb geen lekkage bij de hulpkoppelingscylinder. Heb laatst een vacuumontluchter gekocht en ik ga volgende week kijken of ik het systeem goed ontlucht kan krijgen. Mooi moment om gelijk de remolie te verversen en alle remcilinders te ontluchten. Hopelijk is het euvel dan opgelost, want ik ga over 14 dagen op vakantie naar Spanje en filerijden met een slecht werkende koppeling lijkt me geen pretje.
Groeten,
Steef
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 12:26 #1447497
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De relatie met de temperatuur
De relatie met de temperatuur is wat onlogisch: een luchtbel in het koppelingscircuit (bij een hydraulische koppeling - niet elke 700/900 heeft dat) verklaart wel het gedrag.
Je zou nog kunnen kijken of er een koelwaterslang van een LPG inbouw erg dicht langs de leiding van de koppeling ligt. Verder: remolie verversen en goed ontluchten, zoals hierboven gezegd. maar ik zou van een garage verwachten dat ze dat als eerste stap doen.
Tot slot: met het kenteken onder je post kom ik op een Mitsubishi Carisma uit (?!)
Je zou nog kunnen kijken of er een koelwaterslang van een LPG inbouw erg dicht langs de leiding van de koppeling ligt. Verder: remolie verversen en goed ontluchten, zoals hierboven gezegd. maar ik zou van een garage verwachten dat ze dat als eerste stap doen.
Tot slot: met het kenteken onder je post kom ik op een Mitsubishi Carisma uit (?!)
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 12:47 #1447498
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic TX-LX-36
TX-LX-36 moet het zijn gok ik zo....
Zelfde typefout in de titel, maar foto biedt uitkomst
volvo700vereniging.nl/content/tx-tl-36
Zelfde typefout in de titel, maar foto biedt uitkomst
volvo700vereniging.nl/content/tx-tl-36
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 12:55 #1447499
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zou het probleem in de
Ik zou het probleem in de hydrauliek zoeken....
Waarbij de hoofdcilinder voor mij verdachte nummero uno
Klinkt als falende afdichtingen/seals...
Waarbij de hoofdcilinder voor mij verdachte nummero uno
Klinkt als falende afdichtingen/seals...
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 13:18 #1447502
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Hydrauliek
Ik heb hetzelfde probleem gehad. De pedaal bleef helemaal op de grond liggen. Het systeem was gekoppeld en met geen mogelijkheid te ontkoppelen. Vooral bij hoge temperaturen. Stilstaan hielp wel, omdat de temperatuur dan harder opliep (gebrek aan rijdwind denk ik dan). Heb het eens gehad toen ik op weg was naar een uitvaart op Zorgvliet bij het Olympisch Stadion. Geen beweging meer in te krijgen, niet ontkoppelen, niet kunnen starten dus ook... dikke ellende: want ik was de predikant die aan het graf een taak had.
Was de hydrauliek. Als ik hem ontluchtte bij de hulpcilinder dan kon ik er weer tegen. Paul Aupers kwam daar destijds mee. Maar na een tijdje kwam het toch weer terug. Toen heb ik een beetje op aanraden van de hoofdmonteur van de volvo-dealer hier de hulpcilinder zelf vervangen. Die was blijkbaar toch lek, want ik heb het daarna nooit meer gehad.
Cor-Jan
Was de hydrauliek. Als ik hem ontluchtte bij de hulpcilinder dan kon ik er weer tegen. Paul Aupers kwam daar destijds mee. Maar na een tijdje kwam het toch weer terug. Toen heb ik een beetje op aanraden van de hoofdmonteur van de volvo-dealer hier de hulpcilinder zelf vervangen. Die was blijkbaar toch lek, want ik heb het daarna nooit meer gehad.
Cor-Jan
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 13:19 #1447503
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Verduidelijking
Stilstaan met lopende motor hielp in de zin natuurlijk dat het probleem dan sneller opkwam zetten/vaker voorkwam.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 16:02 #1447513
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppeling
Het remoliereservoir is voor de remmen en de koppeling hetzelfde. Verder hebben beide circuit niets maar dan ook met elkaar te maken.
Bij lucht in de leiding werkt de hydrauliek net zo bedonderd bij warmte als bij kou.
Wat wel eens gebeurt is dat bij het wisselen van de remolie wordt vergeten dat de drukcylinder van de koppeling ook moet worden afgetapt en later weer ontlucht.
Wanneer je de remolie tweejaarlijks vervangt (en niet van dat goedkope bessensap er in giet) en ook behoorlijk ontlucht (kleine moeite) dan blijft alleen als oorzaak een versleten drukcylinder over. En die is ook in een poep en een scheet vervangen.
In feite zegt de garagist die niet niet achter kan komen wat de oorzaak is dat hij niet alles van een Volvo weet. Want: wat goed is werkt altijd...
Bij lucht in de leiding werkt de hydrauliek net zo bedonderd bij warmte als bij kou.
Wat wel eens gebeurt is dat bij het wisselen van de remolie wordt vergeten dat de drukcylinder van de koppeling ook moet worden afgetapt en later weer ontlucht.
Wanneer je de remolie tweejaarlijks vervangt (en niet van dat goedkope bessensap er in giet) en ook behoorlijk ontlucht (kleine moeite) dan blijft alleen als oorzaak een versleten drukcylinder over. En die is ook in een poep en een scheet vervangen.
In feite zegt de garagist die niet niet achter kan komen wat de oorzaak is dat hij niet alles van een Volvo weet. Want: wat goed is werkt altijd...
- Pieter Donders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2018 12:34 #1447563
door Pieter Donders
Beantwoord door Pieter Donders in topic nieuwe drukgroep
Het probleem van een dode koppeling bij hoge temperaturen heb ik een paar jaren gehad. ( alleen zomers). Vervangen van de olie en ontluchten leek dan even te helpen.
Afgelopen winter speelde het ook op in de koude..
Na nog een keer ontluchten deed de koppeling niets meer en heeft Timen er een nieuwe drukgroep onder gezet. Ik mocht helpen dat was overigens leerzaam en gezellig.
Achteraf was dat gezien de staat van de oude drukgroep niet overbodig en wat een verschil .Nu geen last meer in deze hittegolf.
Het was overigens de tweede drukgroep bij 540 K.
Afgelopen winter speelde het ook op in de koude..
Na nog een keer ontluchten deed de koppeling niets meer en heeft Timen er een nieuwe drukgroep onder gezet. Ik mocht helpen dat was overigens leerzaam en gezellig.
Achteraf was dat gezien de staat van de oude drukgroep niet overbodig en wat een verschil .Nu geen last meer in deze hittegolf.
Het was overigens de tweede drukgroep bij 540 K.
- Allard But
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2018 20:10 #1447620
door Allard But
Beantwoord door Allard But in topic Bedankt!
Ten eerste: het kenteken is inderdaad een typo: moet zijn TX-LX-36.
Ik ga met de tips de discussie aan met de garage ...
Zelf heb ik meer verstand van computers!
Ik denk dat het remolie verversen, ontluchten of misschien de drukgroep vervangen wordt. Ik zal de ontwikkelingen op het forum melden.
Groet,
Allard
Ik ga met de tips de discussie aan met de garage ...
Zelf heb ik meer verstand van computers!
Ik denk dat het remolie verversen, ontluchten of misschien de drukgroep vervangen wordt. Ik zal de ontwikkelingen op het forum melden.
Groet,
Allard
Moderators: Jerry Stam