Airco slang gescheurd = reparatie is risicovol
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2018 00:54 #1447038
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Risico
Ik ben het helaas helemaal met Wytze eens inzake de risico's bij vervanging van airco onderdelen. Mijn ervaring is "van pissebed in kakkebed".
@Piet22: je hebt met deze reparatie echt geluk gehad, dat beugeltje (38) en het boutje (39) zijn meestal totaal gecorrodeerd en onmogelijk los te krijgen zonder slijpen en zagen.
Denk dus goed na voor je beslist onderdelen te vervangen, het kan een kostbare zaak worden.
@Piet22: je hebt met deze reparatie echt geluk gehad, dat beugeltje (38) en het boutje (39) zijn meestal totaal gecorrodeerd en onmogelijk los te krijgen zonder slijpen en zagen.
Denk dus goed na voor je beslist onderdelen te vervangen, het kan een kostbare zaak worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2018 13:17 #1447047
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Droger/accumulator
Hoe noodzakelijk is het om bij het vervangen van een condensor ook de droger te vervangen? Niet alleen vanwege de kosten (die vallen wel mee) maar ook om wat (erg) vast zit niet los te hoeven maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2018 14:08 #1447049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco reparatie
Bedankt voor alle reacties! Sowieso handig om bij reparatie ook andere onderdelen meteen te vervangen denk ik. Overleg het met de monteur en kostenplaatje.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2018 16:41 #1447051
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De droger is sowieso een
De droger is sowieso een servicedeel: die hoor je om de zoveel jaar bij een aircoservice toch te vervangen, en als de airco langere tijd lek is geweest zal hij inmiddels niets meer doen.
Gelukkig zit de droger aan veel degelijker montagepunten vast dan de leiding aan de condensor: er is veel minder risico op schade. Eigenlijk zijn alle aansluitingen op de condensor het enige serieus kwetsbare deel van de airco. Jammer dat een condensor best prijzig is...
Gelukkig zit de droger aan veel degelijker montagepunten vast dan de leiding aan de condensor: er is veel minder risico op schade. Eigenlijk zijn alle aansluitingen op de condensor het enige serieus kwetsbare deel van de airco. Jammer dat een condensor best prijzig is...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2018 16:51 #1447052
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijzig
Dan neem ik de droger ook mee.
Ik vind vooral het moeten laten vullen relatief duur. En als er toch nog ergens een lekje zit na de reparatie ben je zo weer aan de beurt.
Ik vind vooral het moeten laten vullen relatief duur. En als er toch nog ergens een lekje zit na de reparatie ben je zo weer aan de beurt.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
29-06-2018 10:40 #1447077
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic helemaal vastgerot
Ook hier, bijna een hele dag bezig geweest om zonder schade aan de leiding beugel 38 los te krijgen. Hele condensor uiteindelijk gesloopt, maar die was toch lek, dat was het doel. Je komt er niet makkelijk bij en kan nergens kracht op zetten. Als je een aantal uren moet betalen wordt het duur, maar wat kost een airco op een nieuwe auto, wat kost een nieuwe auto, en dat vinden de meeste mensen wel economisch verantwoord.
Zo goedkoop als een 940 en zo luxe rijdt niet makkelijk, dus als je het geld hebt, alles lekker repareren en tevreden rijden, en anders eronder gaan liggen klooien.
Zo goedkoop als een 940 en zo luxe rijdt niet makkelijk, dus als je het geld hebt, alles lekker repareren en tevreden rijden, en anders eronder gaan liggen klooien.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2018 08:57 #1447122
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic mijn 'routine' (nu bij v90 en
mijn 'routine' (nu bij v90 en 960 gedaan; beiden condensor lek) is als volgt:
- boutje 39 zit vastgerot in de condensor. 6-kant dop erop en gewoon de kop afbreken, er moet toch een nieuwe condensor in.
- nieuwe condensor ophangen
- o-ringen op de pijpjes vervangen
- pijpjes erin, klem er omheen
- nieuw boutje gebruiken
klaar!
Tevens de droger vervangen, kost niet de wereld. Ook daar de o-ringen vervangen.
Een werkende airco is heerlijk
- boutje 39 zit vastgerot in de condensor. 6-kant dop erop en gewoon de kop afbreken, er moet toch een nieuwe condensor in.
- nieuwe condensor ophangen
- o-ringen op de pijpjes vervangen
- pijpjes erin, klem er omheen
- nieuw boutje gebruiken
klaar!
Tevens de droger vervangen, kost niet de wereld. Ook daar de o-ringen vervangen.
Een werkende airco is heerlijk
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-07-2018 09:52 #1447124
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic het kan toch tegenvallen
Kop van de bout afbreken was bij mij geen vraag, dat doet ie gewoon of je nou wil of niet, kruipolie ten spijt. Maar daarna zat het steeltje van de bout helemaal vast gecorrodeerd aan de klem 38. Dan kan de boel er nog niet uit want de leiding zit nog vast. Eindeloos met verschillende schroevendraaiers en wiggen zitten ................... voordat de klem los was.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2018 15:04 #1447125
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Bij mij zat er een locktite
Bij mij zat er een locktite-achtige coating op de schroefdraad van de bout. Misschien heeft dat er voor gezorgd dat stalen bout niet in het aluminium vastgecorrodeerd was zo soepel los te draaien was.
Piet
Piet
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-07-2018 09:37 #1447134
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ja, dat had ik natuurlijk ook moeten doen.
Ik heb alles weer zo terug gemonteerd als het zat, maar met iets op de draad van de bout is veel slimmer. Nu heb ik over 20 jaar weer hetzelfde geklut.
Moderators: Jerry Stam