Waar ligt de grens tussen een 1600 en 1800 kilo trekhaak in 1997/1998.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-06-2018 12:58 #1446859
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Vanwaar de drang om die 200kg
Vanwaar de drang om die 200kg extra op kenteken te krijgen?
Komt het met je belading dan zo precies dat je 200kg nét te kort komt?
Er bestaat nogal wat verwarring over wat nu precies wel en niet achter de auto mag.
En dan heb ik het even niet over rijbewijzen of geremd vs ongeremd...dat weten de meesten wel.
Er wordt namelijk vaak ten onrechte gerekend met de maximaal toegestane massa van de aanhanger.(Dit kan wel van toepassing zijn, zie laatste stukje hieronder)
In werkelijkheid wordt volgens de wet gekeken naar het werkelijk gewicht van de aanhanger (incl belading) zoals die achter de auto hangt. Dit mag dan uiteraard niet zwaarder zijn dan de 1600/1800kg die de Volvo mag hebben. En de aanhanger moet dit gewicht op papier ook kunnen hebben.
Je mag dus met een aanhanger rondrijden die bv 2,5 ton mag hebben (zoals ik doe)
Maar als ze hem wegen bij controle mag deze dan niet zwaarder zijn dan 1600kg (in mijn geval, anders dus 1800kg)
Let op! Gek genoeg wordt bij rijbewijzen (B of BE) wél gekeken naar maximaal toegestane massa om het lekker simpel te houden. Ik heb al vanaf 1530kg max toegestane massa BE nodig, omdat ik dan over het maximaal beladen gewicht van 3500kg heen ga (auto+aanhanger).
Maar ik gok dat je BE al hebt, dus dat zal het probleem dan niet zijn....
PS; gewicht wordt gemeten onder de wielen van de aanhanger.
Dus zonder de kogeldruk van +-50kg
En ze bekeuren als het goed is pas als je er 10% overheen zit.
Ben je met een BE rijbewijs dus pas het haasje bij 1815kg
Komt het met je belading dan zo precies dat je 200kg nét te kort komt?
Er bestaat nogal wat verwarring over wat nu precies wel en niet achter de auto mag.
En dan heb ik het even niet over rijbewijzen of geremd vs ongeremd...dat weten de meesten wel.
Er wordt namelijk vaak ten onrechte gerekend met de maximaal toegestane massa van de aanhanger.(Dit kan wel van toepassing zijn, zie laatste stukje hieronder)
In werkelijkheid wordt volgens de wet gekeken naar het werkelijk gewicht van de aanhanger (incl belading) zoals die achter de auto hangt. Dit mag dan uiteraard niet zwaarder zijn dan de 1600/1800kg die de Volvo mag hebben. En de aanhanger moet dit gewicht op papier ook kunnen hebben.
Je mag dus met een aanhanger rondrijden die bv 2,5 ton mag hebben (zoals ik doe)
Maar als ze hem wegen bij controle mag deze dan niet zwaarder zijn dan 1600kg (in mijn geval, anders dus 1800kg)
Let op! Gek genoeg wordt bij rijbewijzen (B of BE) wél gekeken naar maximaal toegestane massa om het lekker simpel te houden. Ik heb al vanaf 1530kg max toegestane massa BE nodig, omdat ik dan over het maximaal beladen gewicht van 3500kg heen ga (auto+aanhanger).
Maar ik gok dat je BE al hebt, dus dat zal het probleem dan niet zijn....
PS; gewicht wordt gemeten onder de wielen van de aanhanger.
Dus zonder de kogeldruk van +-50kg
En ze bekeuren als het goed is pas als je er 10% overheen zit.
Ben je met een BE rijbewijs dus pas het haasje bij 1815kg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2018 13:15 #1446860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B en BE
Heel simpel: als je B hebt, wordt er alleen naar papieren gekeken. Heb je BE, dan moet je mee naar de weegbrug.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-06-2018 13:20 #1446862
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kort door de bocht gezien wel
Kort door de bocht gezien wel.
Alhoewel ze altijd kunnen twijfelen of je aanhanger niet overbeladen is.
bv dus stiekem die 1800kg laden op een aanhanger die maximaal 1500kg mag hebben.
Alhoewel ze altijd kunnen twijfelen of je aanhanger niet overbeladen is.
bv dus stiekem die 1800kg laden op een aanhanger die maximaal 1500kg mag hebben.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2018 15:41 #1446866
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Noppen,
Noppen,
Met B is niet helemaal correct.
Dit Is me ooit uitgelegd door politie.
Je aanhanger totaalgewicht mag niet zwaarder zijn dan gewicht van je auto.
Ik mag dus maar 1496 trekken met mijn auto omdat dit ook gewicht van mn auto Is op kenteken.
Wytze Is een paar jaartjes ouder dan ik en heeft Denk ik nog BE.
Hij mag wel die 1800kg trekken.
Rest klopt helemaal.
Je mag gerust een aanhanger meeslepen die 2 ton mag hebben.
Zolang ik maar niet over de 1496 kom en Wytze niet over de 1600/1800 komt dan geen probleem.
Die 200kg kunnen echt wel handig zijn wanneer je een autotrailer met een 940 erop mee wilt nemen.
Offtopic, heeft iemand hier een Europees type goedkeuringsnummer van een 1997/1998 940 sedan (al Is het een estate)?
Ik zoek deze nl al een tijdje.
Grtz Daniel
Met B is niet helemaal correct.
Dit Is me ooit uitgelegd door politie.
Je aanhanger totaalgewicht mag niet zwaarder zijn dan gewicht van je auto.
Ik mag dus maar 1496 trekken met mijn auto omdat dit ook gewicht van mn auto Is op kenteken.
Wytze Is een paar jaartjes ouder dan ik en heeft Denk ik nog BE.
Hij mag wel die 1800kg trekken.
Rest klopt helemaal.
Je mag gerust een aanhanger meeslepen die 2 ton mag hebben.
Zolang ik maar niet over de 1496 kom en Wytze niet over de 1600/1800 komt dan geen probleem.
Die 200kg kunnen echt wel handig zijn wanneer je een autotrailer met een 940 erop mee wilt nemen.
Offtopic, heeft iemand hier een Europees type goedkeuringsnummer van een 1997/1998 940 sedan (al Is het een estate)?
Ik zoek deze nl al een tijdje.
Grtz Daniel
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2018 02:29 #1446884
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gewicht
Hallo Volvisti
Tot een paar jaar geleden werd naar het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhangwagen gekeken. Een paar jaar geleden is dat veranderd. Nu wordt er gekeken naar wat aanhangwagen met momentane belading weegt.
"Juridisch" is trouwens maar een kant van de zaak. Je auto kan technisch gezien gewoon meer hebben met de versterkingsset. En da's ook wel prettig.
groetjes
Mathy
Tot een paar jaar geleden werd naar het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhangwagen gekeken. Een paar jaar geleden is dat veranderd. Nu wordt er gekeken naar wat aanhangwagen met momentane belading weegt.
"Juridisch" is trouwens maar een kant van de zaak. Je auto kan technisch gezien gewoon meer hebben met de versterkingsset. En da's ook wel prettig.
groetjes
Mathy
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-06-2018 10:31 #1446891
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Verouderde regelgeving
@wessdan; ik geloof dat dat inmiddels een verouderde regel is.
De regels zijn inmiddels al zó vaak veranderd....
Zo is er inmiddels zelfs weer een verschil tussen mensen met BE van voor 2013, en erna....
De huidige stand van zaken volgens de rijksoverheid voor "B" is als volgt;
<blockquote>
-een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen)
</blockquote>
<blockquote>
-een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
</blockquote>
Overigens bedacht ik me dat in Duitsland zelfs met 1900kg gereden mag worden met een versterkingsset.
Boven de 1600kg zegt Volvo dat de versterkingsset vereist is. En een trillingsdemper geadviseerd... iemand enig idee wat die trillingsdemper precies inhoud? Ik vermoed dat deze niet op de auto zit, maar dat zo'n hydraulische oploop-rem van de aanhanger bedoeld wordt.
De regels zijn inmiddels al zó vaak veranderd....
Zo is er inmiddels zelfs weer een verschil tussen mensen met BE van voor 2013, en erna....
De huidige stand van zaken volgens de rijksoverheid voor "B" is als volgt;
<blockquote>
-een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen)
</blockquote>
<blockquote>
-een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
</blockquote>
Overigens bedacht ik me dat in Duitsland zelfs met 1900kg gereden mag worden met een versterkingsset.
Boven de 1600kg zegt Volvo dat de versterkingsset vereist is. En een trillingsdemper geadviseerd... iemand enig idee wat die trillingsdemper precies inhoud? Ik vermoed dat deze niet op de auto zit, maar dat zo'n hydraulische oploop-rem van de aanhanger bedoeld wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2018 13:59 #1446896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leeggewicht plus laadvermogen
Voor B geldt nog steeds leeggewicht plus laadVERMOGEN. Niet wat die op dat moment werkelijk weegt.
Met alleen B mag je dus ook geen LEGE autoambulance achter je Volvo hangen, daar heb je BE voor nodig. Je ziet ook wel dat daarom het laadvermogen van aanhangwagens op kenteken wordt verlaagd.
In principe mag met BE alles wat technisch toelaatbaar is, Voor BE gehaald na 2013 is het leeggewicht van de aanhanger plus laadvermogen maximaal 3500 kg.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...anhangwagen-besturen
Met een trillingsdemper zal wel een slingerdemper worden bedoeld, want een hydraulische schokdemper zit in iedere oplooprem ingebouwd.
Met alleen B mag je dus ook geen LEGE autoambulance achter je Volvo hangen, daar heb je BE voor nodig. Je ziet ook wel dat daarom het laadvermogen van aanhangwagens op kenteken wordt verlaagd.
In principe mag met BE alles wat technisch toelaatbaar is, Voor BE gehaald na 2013 is het leeggewicht van de aanhanger plus laadvermogen maximaal 3500 kg.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...anhangwagen-besturen
Met een trillingsdemper zal wel een slingerdemper worden bedoeld, want een hydraulische schokdemper zit in iedere oplooprem ingebouwd.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-06-2018 14:03 #1446898
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Rijbewijzen heb ik inderdaad genoeg.
Het gaat mij om wat er op kenteken staat.
Bij een 1800 kilo geremd trekgewicht op kenteken heb je tot "1980 kilo speling" zeg maar.
Bij 1600 kilo eindigd dat bij 1760.
De door mij veel gebruikte aanhanger weegt al 600 kilo op zijn kenteken.
Vandaar dat ik ga voor een 1800 kilo 945.
Daniel; Hier kan je type goedkeuringen vinden zoals Jerry hierboven al aangaf.
opendata.rdw.nl/w/m6g9-ah4a/_variation_?...IZum9zRLVU&from=root
Bij een 1800 kilo geremd trekgewicht op kenteken heb je tot "1980 kilo speling" zeg maar.
Bij 1600 kilo eindigd dat bij 1760.
De door mij veel gebruikte aanhanger weegt al 600 kilo op zijn kenteken.
Vandaar dat ik ga voor een 1800 kilo 945.
Daniel; Hier kan je type goedkeuringen vinden zoals Jerry hierboven al aangaf.
opendata.rdw.nl/w/m6g9-ah4a/_variation_?...IZum9zRLVU&from=root
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2018 04:07 #1446904
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Het spijt me zeer Rob maar je
Het spijt me zeer Rob maar je info Is onjuist.
Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad terwijl ik een autoambulance achter mn auto Had.(overigens niet mijn schuld).
Volgens politie was alles in orde.
Aanhanger Had zelfs Duits kenteken en mog 2000 kg hebben.
Deze was leeg.
Ik heb B
Grtz Daniel
Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad terwijl ik een autoambulance achter mn auto Had.(overigens niet mijn schuld).
Volgens politie was alles in orde.
Aanhanger Had zelfs Duits kenteken en mog 2000 kg hebben.
Deze was leeg.
Ik heb B
Grtz Daniel
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-06-2018 09:10 #1446906
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Rob zegt precies hetzelfde
Rob zegt precies hetzelfde als ik, en heeft (helaas) toch echt gelijk.
Officieel wordt bij B echt naar laadvermogen gekeken.
Ik heb dit nog even nagevraagd bij 2 vrienden die politieagent zijn.
Echter zeggen ze beide dat het voor Oom agent belangrijker is dat je veilig onderweg bent, en vrijwel niemand er dus een probleem van maakt wanneer jij met je zwaar overbemeten aanhanger je IKEA bankstelletje gaat vervoeren.
Ook bij hen bestaat er onbegrip over het verschil in regelgeving tussen B en BE.
Je kan een 2,5tons aanhanger makkelijk terug keuren naar bv 1500kg. En dan mag je ineens wel dat zelfde bankstel vervoeren op de verder identiek gebleven aanhanger.
Uiteraard zitten er altijd wel wat zuurpruimen tussen, dus tref je er 1 met een slecht humeur dan kan het inderdaad zo zijn dat hij je op de bon slingert.
Officieel wordt bij B echt naar laadvermogen gekeken.
Ik heb dit nog even nagevraagd bij 2 vrienden die politieagent zijn.
Echter zeggen ze beide dat het voor Oom agent belangrijker is dat je veilig onderweg bent, en vrijwel niemand er dus een probleem van maakt wanneer jij met je zwaar overbemeten aanhanger je IKEA bankstelletje gaat vervoeren.
Ook bij hen bestaat er onbegrip over het verschil in regelgeving tussen B en BE.
Je kan een 2,5tons aanhanger makkelijk terug keuren naar bv 1500kg. En dan mag je ineens wel dat zelfde bankstel vervoeren op de verder identiek gebleven aanhanger.
Uiteraard zitten er altijd wel wat zuurpruimen tussen, dus tref je er 1 met een slecht humeur dan kan het inderdaad zo zijn dat hij je op de bon slingert.
Moderators: Jerry Stam