Overdrive.

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 10:03 #1445022 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Als vijfde versnelling
Ik rij zelf 945 met een M46 bak, het is gewoon koppelen en in de 5 zetten zal ik maar zeggen ( de o.d dus )
Makkelijker en logischer is het niet lijkt mij.

Groeten Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2018 14:02 #1445023 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Laat ik voorop stellen dat ik
Laat ik voorop stellen dat ik 0,0 ervaring heb met het rijden met een overdrive. Maar de techniek prachtig vind, en dus wel 1 en ander over de werking weet na wat zelfstudie (maar lang niet alles)

De overdrive is een prachtig stukje techniek, wat op zich niet heel ingewikkeld in elkaar zit, maar wat donders lastig is om te visualiseren.

Er zitten eigenlijk welgeteld 3 "koppelingen" in de overdrive zelf.
1 is een soort dubbelwerkende koppeling (geteld als 2) om de overdrive in en uit te schakelen.
De ander is meer een soort begrenzer voor de korte tijd waarin er gewisseld wordt tussen wel/geen overdrive.

Het advies van gasgeven en de overdrive inschakelen is waarschijnlijk bedoeld puur om de koppelingen van de overdrive te testen. En niet voor dagelijks gebruik. Waarom? ik zal het proberen uit te leggen, maar zoals gezegd is lastig te visualiseren.

De zogenaamde "dubbele koppeling" schakelt als het ware de tussen directe aandrijving (overdrive uit) en "overdrive aan". Tijdens het overschakelen staat deze dubbele koppeling kortstondig in een vrije positie. Geef je zoals het bovengenoemde advies gas dan zou het toerental toe willen nemen alsof je de hele versnellingsbak in de vrij hebt, er is geen verbinding meer tussen de motor/versnellingsbak en de aangedreven wielen. De uitgaande as op de versnellingsbak is vrij om in toerental te stijgen zonder dat je snelheid omhoog zal gaan.

Om te voorkomen dat het toerental enorm omhoog schiet, zit er een soort extra koppeling in. Dit is meer een soort begrenzer welke dit voorkomt. Deze extra koppeling zorgt ervoor dat de uitgaande as van de overdrive niet langzamer kan draaien dan de ingaande as, maar wel sneller. Geef je gas tijdens het inschakelen van de overdrive dan test je dus ook deze koppeling. Wanneer de overdrive helemaal ingeschakeld is, gaat de uitgaande as sneller draaien en "lost" deze koppeling zich.

Doe je deze procedure altijd, dan belast je de dubbele koppeling onnodig. De koppeling probeert het motortoerental in de juiste verhouding te krijgen met de toerental van de wielen. Dit kan door de motor af te remmen (maar je geeft gas, dus de koppeling is in gevecht met het motorvermogen) of door de auto af te remmen. Beide vergen erg veel energie en dus slijtage van de koppeling.

Geef je geen gas, dan remt de motor veel makkelijker af. De "dubbele koppeling" is alleen in gevecht met de massatraagheid van de motor+versnellingsbak.

Trap je je koppelingspedaal in, dan gaat de "dubbele koppeling" alleen het gevecht aan met de massatraagheid van de versnellingsbak. Vervolgens gaat je normale koppeling proberen de versnellingsbak en motor weer in de juist verhouding te krijgen.

Wel of niet koppelen tijdens overdrive? Tja... het is makkelijker voor de overdrive, maar je koppelt extra met je gewone versnellingsbak. Oftewel minder slijtage overdrive, extra slijtage versnellingsbak. Koppel je niet, dan krijgt de overdrive het iets zwaarder, maar belast je je versnellingsbak niet.

Excuses voor de (wederom) enorme lap tekst ;)
Bovenstaande is puur door zelfstudie van de techniek, zoals gezegd zelf geen ervaring mee. Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik het graag ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 14:42 #1445025 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die hele werking lijkt me
Die hele werking lijkt me logisch, en het kan gelijk het verschil verklaren waarom je in een triumph niet, en met een volvo wel de koppeling wilt gebruiken: een verschil in verhouding tussen de koppeling in de OD en de koppeling van de bak zelf kan voorkeur voor het ene veranderen in voorkeur voor het andere. Dat zou betekenen dat Triumph een relatief zware koppeling op de bak gebruikt, en dat klopt wel met mijn gevoel als gebruiker.

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2018 18:26 #1445027 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Heren,
Heren,
Bedankt voor de reacties.
Gewoon koppeling gebruiken zoals ik het al deed.
Vraag blijft, waarom dan geen "gewone" 5 de versnelling ? (is puur interesse)
gr.Peter

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 20:20 #1445028 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bestaande producten
Hallo Peter

De M46 is een bak die redelijk wat kan hebben. Misschien is het wel de sterkste bak die Volvo destijds had. Als je dan een overdrive "uit het rek" kunt pakken om die eraan te hangen, dan kost dat zo goed als niks aan ontwikkelingskosten.

En je hebt het bijkomende voordeel dat de pook in de hoogste versnelling niet richting radio staat.

groetjes

Mathy

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2018 20:51 #1445064 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Hai Mathy,
Hai Mathy,
Zou een reden kunnen zijn, ach het is puur interesse en nieuwsgierigheid.
Omdat mijn auto (760 Turbo Intercooler) pas 60.000 km "oud" is, maak ik mij geen zorgen als ik het voorzichtig doet zonder koppeling.
gr. Peter

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2018 03:07 #1445067 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volvo heeft de OD gebruikt
Volvo heeft de OD gebruikt sinds ongeveer 1960, eerst in de M41, later in de M46 (die nog een paar keer gemodificeerd is).
Rond 1960 was een OD een heel gebruikelijke manier om langere versnellingen te krijgen, veel gebruikelijker en goedkoper dan een 5-bak.
Later heeft Volvo wel de M47 5-bak ontwikkeld, maar die was niet zo bulletproof als de M46 en is dus niet gebruikt op modellen met veel vermogen en koppel.

Moderators: Jerry Stam