2 jaar stallen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 16:45 #1107691 door V700 register
2 jaar stallen is gemaakt door V700 register
Hallo, ik ga mijn 940 2.3L benzine 2 jaar in een overdekte droge schuur stallen. Enkele vragen: is het nu wel of niet raadzaam om de auto met verse olie weg te zetten, en met of zonder volle benzinetank?
Ik dacht dat de 940 een kunststof brandstoftank heeft, dan zou een lege tank geen probleem zijn?
Ik doe er 98 in, ivm de veroudering van Euro95 benzine, ik neem aan dat ik daar over twee jaar gewoon mee kan rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 17:14 #1444748 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Oude olie kan zuren bevatten
Oude olie kan zuren bevatten naar ik heb begrepen. Dus dat lijkt me niet heel verstandig.
Een 940 heeft inderdaad een kunststof tank. Een lege tank is dan geen probleem.
Het nadeel van een kunststof tank is dat er mogelijk vluchtige delen van benzine doorheen kunnen vertrekken naar de buitenwereld.
Ik betwijfel of je zonder problemen over twee jaar met die 2 jaar oude benzine kunt vertrekken.

Zelf zou ik de auto met een bijna lege tank wegzetten. Over twee jaar de tank een end vullen met kakelverse benzine en dan hopen dat de motor wil gaan lopen. De benzinepomp is dan wel een gevoelig ding bij lange stilstand.
98-benzine veroudert overigens ook. Verder kan het handig zijn om spul zoals Forté door de benzine te doen alvorens weg te zetten. Dat kan het startproces over 2 jaar aanzienlijk vergemakkelijken.

Er staan op dit forum wel meer tips over het wegzetten van bakstenen. Gewoon even zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 17:34 #1444749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de reactie. Ik heb
Dank voor de reactie. Ik heb inderdaad gezocht naar dit onderwerp, maar er blijken veel tegenstrijdige opvattingen te circuleren.
Een lege tank is goed nieuws, scheelt geld, en later idd oude benzine.

Ik ben bevreesd voor roestvorming in de motor/cylinders bij oude olie, vandaar de vraag. Hopelijk doet het "redblock" van Volvo over enkele jaren zijn reputatie recht en is het starten en wegrijden.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 17:50 #1444750 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De redblocks zijn echt goed.
De redblocks zijn echt goed. Wacht even af op nog meer reacties.
Maar uit pure nieuwsgierigheid: waarom wil je de 940 twee jaar stallen?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 18:34 #1444751 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Competition102
Lees deze website eens door: competition102.com

Dit is een benzine zonder toevoegingen, het grote voordeel daarvan is dat het niet veroudert en daardoor zeer geschikt is voor bv klassiekers waarbij het soms vele maanden kan duren eer een tank leeg gereden is.
Ik gebruik het al jaren in mijn MGB, zeer tevreden over.

Groeten,

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-03-2018 19:51 #1444752 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik heb een B230 FK die ik 3 jaar terug kocht en buiten stond
Ik heb een 940 met B230 FK die ik zeker 3 jaar terug kocht en al die tijd buiten stond gewoon gestart.
Bijstartje voor de stroom en gaan.
Vorige week bij een paar graden boven nul.
Starte alsof ie gisteren nog gelopen had.
Dus No Worries.
Remmen zaten rechts vast. Maar beetje voor en achteruit wiegen en dat kwam ook weer los.
Gewoon weer rijdend.

Duss doe alles wat JIJ denkt wat nodig is.
Maar het hoeft niet.
Laatste een auto die tien jaar stil stond ook met een sleepje weer laten lopen. Gewoon op de oude benzine uit de tank. Liep niet mooi, maar ja. Mag het?
Opblokken voor vierkante banden is wel verstandig. Of oud setje wielen kopen en daarop wegzetten.
En raampjes op halve cm open zetten. Doe ik ook bij auto's die lang buiten staan. Blijft lekker droog en fris.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 20:27 #1444753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooie tips.
Mooie tips.
In antwoord op een vraag; ik gebruik de auto op het ogenblik veel te weinig, ik moet bij wijze van spreke ritjes verzinnen om de accu levend te houden. Dat ben ik zat dus gaat hij even een tijdje ontsnappen aan o.a. de MRB. Ik fiets tegenwoordig veel en ik kan ook andere auto's gebruiken. Verder is er altijd het OV nog.
Geen zin om jaar in jaar uit de staatskas te spekken met een overbodige auto.
Vind het wel een leuke wagen, (het geluid van het starten van de 2,3 alleen al, is toch een beetje een Dakota-ervaring) is nog een erfstuk ook, sinds nieuw (MY91) in de familie, dus weg doe ik hem niet.
Over enige jaren gaat ie weer gewoon in de running, flinke beurt er tegenaan en genieten van "analoog" rijden zonder digitale flauwekul, op naar de 40 jaar.

De (vrij nieuwe) accu haal ik eruit, gaat thuis in de garage, af en toe aan de lader.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2018 07:43 #1444762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij alle adviezen die ik
Bij alle adviezen die ik gezien heb bij het wegzetten van oldtimers: nieuwe olie en filter, daarna maar héél even laten lopen. Een beetje olie op de zuigers doen en de bougies met een beetje vet handvast indraaien.
Het mooist is als je de remvloeistof nog vervangt want als die er al lang in zit, heeft die de volgende 2 jaar nog meer vocht aangetrokken en met een beetje pech kost dat remklauwen. Zoals Wytze zegt: het kan goed gaan, maar als je het zeker wilt weten...

En 2 jaar kan ook 5 jaar worden, je weet maar nooit.

En inderdaad: zet hem op bokken, dan blijven je banden rond, en heel weinig benzine erin. Na 2 jaar nieuwe benzine erin en dan pas starten.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2018 11:09 #1444766 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Afhanelijk van de leeftijd
Afhanelijk van de leeftijd (en merk) van je banden is het niet de moeite om daar veel aandacht aan te besteden.
Banden ouder dan 8 jaar wil je toch vervangen als je weer gaat rijden, voor bijvoorbeeld Michelin zou ik vijf jaar aanbevelen omdat die relatief snel last van droogtescheuren hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2018 11:26 #1444767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Michelin geeft zelf 10 jaar
Michelin geeft zelf 10 jaar nu....ik vind het ook teveel!

Moderators: Jerry Stam