Kachel warmer door vervangen KVS slang naar expansievaatje?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 15:35 #1443984
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic vanaf motorblok
gaat er een slang die gevoed wordt door de waterpomp (links onderin als je voor de motorkap staat) en een onder het inlaattraject......die gaat onderin in het schutbord uit mijn hoofd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 15:37 #1443985
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic is
het ook niet verstandig om meteen de radiator te spoelen met kraanwater?
Verder lees ik tips dat vullen heel voorzichtig moet gebeuren vanwege lucht bellen in de motorruimte waardoor de kop kan krom trekken. Ik ben daarom behoorlijk huiverig om te gaan spoelen met kraanwater.
Verder lees ik tips dat vullen heel voorzichtig moet gebeuren vanwege lucht bellen in de motorruimte waardoor de kop kan krom trekken. Ik ben daarom behoorlijk huiverig om te gaan spoelen met kraanwater.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 16:58 #1443987
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic luchtbellen zijn een probleem als de motor al helemaal warm is
Spoelen met koude motor verder niet starten oid, dan afvullen met KVS en proberen de luchtbellen op het hoogst mogelijk nivo te laten ontsnappen. In ieder geval voorzichtig de eerste keer starten en op temp laten komen, als de thermostaat opent kan koude vloeistof in de hete kop komen en als de temperaturen dan al te gek zijn opgelopen schade veroorzaken. Dat gebeurt als je de boel vult en meteen gewoon gaat rijden? Dan is opeens het nivo ook veel lager of te laag nadat de thermostaat is geopend.Het spoelen heeft geen invloed op de eerste keer starten en opwarmen om de lucht kwijt te raken, dat moet toch gebeuren na aftappen. Iemand een goede tip om op het hoogste punt te ontluchten? Turbo-koelingsleiding?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 18:05 #1443989
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nooit last
Na vullen flink in de bovenste koelwaterbuis naar de radiateur knijpen. Dan pomp je de kvs een beetje rond. Met een niveausensor zorg je ervoor dat je nooit met te weinig kvs rijdt. Na rustig warm rijden bijvullen en nog een paar keer knijpen.
Thermostaat haal je er bij zo'n actie er ook even uit en controleert de juiste werking in een pannetje op het vuur. Of je vervangt hem meteen. Zorg ervoor dat je de thermostaat met het gaatje naar boven monteert.
Thermostaat haal je er bij zo'n actie er ook even uit en controleert de juiste werking in een pannetje op het vuur. Of je vervangt hem meteen. Zorg ervoor dat je de thermostaat met het gaatje naar boven monteert.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2018 00:01 #1444004
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En niet vergeten de kachel
En niet vergeten de kachel bij het ontluchten vol open te zetten!
Ik heb nog nooit schade door KVS verversen gehad, bij geen enkele auto, dus als je normaal ontlucht hoef je echt niet bang te zijn voor een kromme kop. Het gaat zelfs bij een B6xx4 goed...
Als je niet ontlucht en gelijk een grand prix gaat rijden: ja, dan KAN je misschien een kop van een redblock krom krijgen. Moet je NOG flink je best doen.
Ik heb nog nooit schade door KVS verversen gehad, bij geen enkele auto, dus als je normaal ontlucht hoef je echt niet bang te zijn voor een kromme kop. Het gaat zelfs bij een B6xx4 goed...
Als je niet ontlucht en gelijk een grand prix gaat rijden: ja, dan KAN je misschien een kop van een redblock krom krijgen. Moet je NOG flink je best doen.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2018 09:07 #1444087
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic OK
Ik wil het best nu proberen.
Toch een paar vragen bv een stappenplan:
1. eerst kachel op max zetten
2. dan onderste radiator slang los. KVS loopt eruit
3. dan slang los naar kachel
4. kachel doorspoelen via losgemaakte kachelslang met kraanwater dmv tuinslang (zodat water door de onderste radiatorslang wegspoelt?)
5. wachten totdat er geen troep meer uit komt met het kraanwater
6. dan proberen kachel te vullen met KVS
7. dan alle slangen weer aansluiten
8. dan KVS bijvullen via expansievat
9. bij het vullen ontluchten door op diverse slangen te drukken totdat expansievat vol is
10. auto starten en warm laten draaien en dan blijven vullen tot half max expansievat.
Zoiets?
Toch een paar vragen bv een stappenplan:
1. eerst kachel op max zetten
2. dan onderste radiator slang los. KVS loopt eruit
3. dan slang los naar kachel
4. kachel doorspoelen via losgemaakte kachelslang met kraanwater dmv tuinslang (zodat water door de onderste radiatorslang wegspoelt?)
5. wachten totdat er geen troep meer uit komt met het kraanwater
6. dan proberen kachel te vullen met KVS
7. dan alle slangen weer aansluiten
8. dan KVS bijvullen via expansievat
9. bij het vullen ontluchten door op diverse slangen te drukken totdat expansievat vol is
10. auto starten en warm laten draaien en dan blijven vullen tot half max expansievat.
Zoiets?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2018 11:01 #1444091
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou voor het spoelen van
Ik zou voor het spoelen van de kachel gewoon beide kachelslangen losmaken: dan loopt de troep uit de kachel niet door de rest van je systeem.
Verder ziet het er wel goed uit, al weet ik niet of het echt nuttig is om de kachel apart te willen vullen. Ik zou gewoon originele volvo KVS nemen, in de onverdunde vorm. Die moet je met water afdunnen: dan is het dus niet erg als de kachel na het spoelen vol water blijft staan; je neemt gewoon een iets minder sterke verdunning met water.
Bij het ontluchten moet je soms spelen met knijpen in de bovenste slang en dicht/open draaien van de dop op het expansievat.
Krijg je het systeem niet goed ontlucht, dan wordt het tijd om te kijken naar de kwaliteit van de koelslangen: bij mijn groene 960 werd zo een lek overloopslangetje duidelijk vanaf de radiator.
Verder ziet het er wel goed uit, al weet ik niet of het echt nuttig is om de kachel apart te willen vullen. Ik zou gewoon originele volvo KVS nemen, in de onverdunde vorm. Die moet je met water afdunnen: dan is het dus niet erg als de kachel na het spoelen vol water blijft staan; je neemt gewoon een iets minder sterke verdunning met water.
Bij het ontluchten moet je soms spelen met knijpen in de bovenste slang en dicht/open draaien van de dop op het expansievat.
Krijg je het systeem niet goed ontlucht, dan wordt het tijd om te kijken naar de kwaliteit van de koelslangen: bij mijn groene 960 werd zo een lek overloopslangetje duidelijk vanaf de radiator.
Moderators: Jerry Stam