Kachel warmer door vervangen KVS slang naar expansievaatje?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 15:55 #1107575
door P.J. Bus
Kachel warmer door vervangen KVS slang naar expansievaatje? is gemaakt door P.J. Bus
Omdat de KVS slang naar het expansievaatje er slecht uit zag naar 32 jaar en het vaatje zelf vol met drap zat heb ik vanmiddag de slang vervangen. Zag er wel tegenop, maar stelt niet zoveel voor.
Ik heb de nieuwe slang meteen geplaatst nadat ik de oude eraf had gehaald aan de radiator kant. KVS verlies daardoor minimaal. Daarbij viel op dat de KVS vanuit het vaatje niet weg liep. Bij inspectie bleek dat het vaatje 'vergumd' leek of zoiets. Ik vermoed ook dat daardoor de KVS niet zo goed meer kon stromen vanuit de radiator naar het vaatje en v.v.
Na het vaatje grotendeels schoon te hebben gekregen, achterin helaas niet gelukt, en de nieuwe slang geplaatst heb ik een proefrit gemaakt op de snelweg met de verwarming op max. Daarbij veel meteen op dat het heter werd dan normaal en viel op dat de temp.meter voor de KVS mooi in de midden stond. De laatste tijd stond ie ietjes links van het midden.
Is er een logische verklaring dat de kachel warmer wordt door een beter werkend KVS-expansievaatje? En zou ik nu niet beter een keer de KVS helemaal moeten vervangen (is nu weer 3 jr geleden en 10k verder).
Ik heb de nieuwe slang meteen geplaatst nadat ik de oude eraf had gehaald aan de radiator kant. KVS verlies daardoor minimaal. Daarbij viel op dat de KVS vanuit het vaatje niet weg liep. Bij inspectie bleek dat het vaatje 'vergumd' leek of zoiets. Ik vermoed ook dat daardoor de KVS niet zo goed meer kon stromen vanuit de radiator naar het vaatje en v.v.
Na het vaatje grotendeels schoon te hebben gekregen, achterin helaas niet gelukt, en de nieuwe slang geplaatst heb ik een proefrit gemaakt op de snelweg met de verwarming op max. Daarbij veel meteen op dat het heter werd dan normaal en viel op dat de temp.meter voor de KVS mooi in de midden stond. De laatste tijd stond ie ietjes links van het midden.
Is er een logische verklaring dat de kachel warmer wordt door een beter werkend KVS-expansievaatje? En zou ik nu niet beter een keer de KVS helemaal moeten vervangen (is nu weer 3 jr geleden en 10k verder).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 16:26 #1443911
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klinkt een beetje als een
Klinkt een beetje als een thermostaat die niet lekker kon sluiten dor een hard stukje, en dat dat er nu wel tussenuit gespoeld is. KVS van 3 jaar oud kan je beter inderdaad vervangen, en dan is het ook mooi om het kachelhuis even te spoelen: tuinslang op de aansluitingen op het schutbord zetten, en met kraanwater spoelen in tegengestelde richting van de normale stroom. Komt vaak een heleboel rotzooi uit.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 17:14 #1443914
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic misschien loop ik vooruit op
misschien loop ik vooruit op de zaken, want weet niet welk model het precies om gaat.
Maar ik zou het expansievaatje maar gelijk vervangen.
Onder op het tankje steekt een stukje buis uit, waar je de slang op aan sluit.
De buitenkant is van kunststof, net als de rest van het tankje, maar aan de binnenkant zit (vaak) een stalen bus. De is meestal redelijk aan het roesten, zet dan uit, en kunstof scheurt dan.
Is vaak lastig te zien, maar kan er voor zorgen dat je geen/weinig druk in het systeem hebt. Met de nodige nadelen als gevolg.
Dat harde stukje waar willem het over heeft, kan ook maar zo een stukje van dat metalen busje zijn wat weggeroest is.
Maar...misschien zit jou tankje ook wel anders in elkaar dan ik me voor ogen heb. Dus houd even een slag om de arm
Maar ik zou het expansievaatje maar gelijk vervangen.
Onder op het tankje steekt een stukje buis uit, waar je de slang op aan sluit.
De buitenkant is van kunststof, net als de rest van het tankje, maar aan de binnenkant zit (vaak) een stalen bus. De is meestal redelijk aan het roesten, zet dan uit, en kunstof scheurt dan.
Is vaak lastig te zien, maar kan er voor zorgen dat je geen/weinig druk in het systeem hebt. Met de nodige nadelen als gevolg.
Dat harde stukje waar willem het over heeft, kan ook maar zo een stukje van dat metalen busje zijn wat weggeroest is.
Maar...misschien zit jou tankje ook wel anders in elkaar dan ik me voor ogen heb. Dus houd even een slag om de arm
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 18:25 #1443915
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het expansievat bestaat uit
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 19:00 #1443916
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic het is een
versie van 1986. Het expansievatje is/leek gewoon helemaal open & rond. Ik kon er gewoon in met een hele smalle afwasborstel, maar kan niet genoeg kracht zetten om eea/sludge er achterin weg te poetsen.
Leuk om trouwens te leren van elkaar in deze.
Leuk om trouwens te leren van elkaar in deze.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 19:07 #1443917
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic andere vraag n.a.v.
Willem, je stelt voor om het een keer goed te spoelen via de slangen in het schutboard. Ik ben daar huiverig voor omdat ik een airco versie heb met kachelbediening, vacuumbediend, in de motorruimte. Ik heb deze kleine slangen laatst vervangen/langsgelopen en wil ze niet niet nog een keer los maken....en daarnaast als ik de tuinslang op de koperen buis zet dan kan er bij 'lekkage' langs de koperen buis zomaar water achter het schutbord verdwijnen met als gevolg natte vloermatten.
Is er een andere manier? Alhoewel ik me bedenk dat daarmee de kachelverwarmingselement niet zo goed zal kunnen doorspoelen/schoonmaken.
Is er een andere manier? Alhoewel ik me bedenk dat daarmee de kachelverwarmingselement niet zo goed zal kunnen doorspoelen/schoonmaken.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2018 22:51 #1443919
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je kunt ook de andere kant
Je kunt ook de andere kant van de kachelslangen afkoppelen, en op die slangen een gardena koppeling wurmen. Het principe wordt niet anders van een airco, want je houdt gewoon een ingaande en een uitgaande KVS slang naar de kachel. Het vacuum gedeelte beinvloed je hiermee helemaal niet.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2018 21:23 #1443925
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic OK
dat valt idd te overwegen. Moet ik over nadenken wanneer te doen en hoe. Ik heb nl geen garage of zoiets zodat de auto op een openbare ruimte staat; het moet liefst in 1 x goed gaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 19:36 #1443966
door V700 register
Willem wat is de normale stroom om het kachelhuis, om in tegengestelde richting te spoelen? Boven in -- onderuit, of andersom?
[(Klinkt een beetje als een thermostaat die niet lekker kon sluiten dor een hard stukje, en dat dat er nu wel tussenuit gespoeld is. KVS van 3 jaar oud kan je beter inderdaad vervangen, en dan is het ook mooi om het kachelhuis even te spoelen: tuinslang op de aansluitingen op het schutbord zetten, en met kraanwater spoelen in tegengestelde richting van de normale stroom. Komt vaak een heleboel rotzooi uit.)]
Groet Mart, lid nr.: 950.
Beantwoord door V700 register in topic Spoelen kachelhuis
Willem wat is de normale stroom om het kachelhuis, om in tegengestelde richting te spoelen? Boven in -- onderuit, of andersom?
[(Klinkt een beetje als een thermostaat die niet lekker kon sluiten dor een hard stukje, en dat dat er nu wel tussenuit gespoeld is. KVS van 3 jaar oud kan je beter inderdaad vervangen, en dan is het ook mooi om het kachelhuis even te spoelen: tuinslang op de aansluitingen op het schutbord zetten, en met kraanwater spoelen in tegengestelde richting van de normale stroom. Komt vaak een heleboel rotzooi uit.)]
Groet Mart, lid nr.: 950.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 20:16 #1443967
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Motorblok
De slang van het motorblok af is de ingaande slang een volgens mij de bovenste aansluiting. Maar dit weet ik niet zeker zo uit mn hoofd. Maar dat de slang van het motorblok de ingaande is weet ik wel zeker.
Moderators: Jerry Stam