Verband tussen vullingsgraad brandstoftank en brandstofdruk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2018 20:33 #1443363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De benzinedruk, en wrsl
<blockquote>De benzinedruk, en wrsl daarmee het debiet, wordt afgeregeld. Dus ik verwacht niet dat het merker wordt als de intankpomp wel of niet mee doet.</blockquote>

Zou het kunnen zijn dat in de situatie waarin de aanvoerpomp defect is en de brandstoftank leger raakt de hoofdpomp de brandstofdruk niet meer tot het niveau krijgt waarop deze afgeregeld wordt waardoor de brandstofdruk uiteindelijk een niveau bereikt waarop problemen ontstaan bij het oppakken vanaf stationair?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2018 21:55 #1443458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag heb ik in de
Vandaag heb ik in de kofferbak de kabelboom en connector van de brandstof pomp / vlotter unit opgezocht en gevonden.

Voertuigzijdig bestaat de kabelboom uit drie draden met de kleuren roze, bruin en grijs. Pomp / vlotter zijdig bestaat de kabelboon eveneens uit drie draden echter met de kleuren rood, bruin en grijs.
Over de functie van de bruine draad ben ik niet zeker.

Volgens het ene schema is de bruine draad verbonden met de vlotter en zou er een zwarte draad moeten zijn die de pomp met de massa verbindt.
Volgens een ander schema verbindt de bruine draad de pomp met de massa. In dit laatste schema staat de vlotter overigens niet ingetekend.

Wie o wie kan mij vertellen wat de functie van de bruine draad is?
Als ik daar zekerheid over heb kan ik meteen of de pomp überhaupt nog werkt.
Ik hoor de pomp niet lopen door de geopende vulleiding van de tank.

Overigens startte de auto ook toen ik de connector naar de pomp / vlotter unit losgekoppeld had.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2018 11:38 #1443466 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bruin en grijswit
Zijn van de vlotter voor de benzinemeter.
Rose komt van brandstofrelais.
Zwart ligt er denk ik apart en is in de kofferbak met massa verbonden.
Schema geldt voor voertuigzijde.
Voor de componentenkant zie je vaak een andere kleur, zal wel door de toeleverancier van het onderdeel komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2018 15:24 #1443471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In dat geval doet de
In dat geval doet de brandstofpomp in de tank het inderdaad niet meer aangezien ik geen stroom heb gemeten tussen de roze en de rode draad.

Kan het zijn dat de pomp in de tank pas aangestuurd wordt wanneer de motor loopt?
Dit is wat ik gemeten heb, het kan echter zijn dat de meting niet helemaal goed gegaan is.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2018 15:56 #1443472 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Meten Met lopende motor
Zonder rotatie geen prik op roze.
Alleen een seconde bij lange stilstand en contact aan.
Meting tussen roze en aarde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2018 16:47 #1443473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat verklaart waarom ik
Dat verklaart waarom ik alleen bij lopende motor spanning tussen roze en massa heb gemeten.
De stroommeting heb ik ook bij lopende motor gedaan en ook toen geen stroom gemeten. Dus de voorzichtige conclusie dat de pomp in de tank in ieder geval niet doet wat ie moet doen.

Gek genoeg loopt de motor al heel erg goed sinds het moment dat ik de tank volgegooid heb. Dit ondanks dat de tank nu minder dan de helft gevuld is en de hoofdpomp zich laat horen.
Ik rijd nog wat verder met deze tank om te kijken of het rijgedrag verslechtert.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2018 10:02 #1443482 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic testje vaste plus
Even een vaste plus van achterlicht of zo direct op de roze draad zetten en kijken wat de pomp doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2018 11:18 #1443763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost?
Enige weken heb ik klachtenvrij met minimaal een halfvolle tank gereden.
Dit heeft mij voldoende hoop gegeven dat de oplossing voor mijn lang slepende probleem in het brandstofsysteem gezocht moet worden. Het feit dat metingen uitwezen dat de pomp in de tank niet meedoet, en er dus een aanwijsbare oorzaak is, versterken deze hoop.

Afgelopen woensdag ben ik in Vaassen geweest waar we de pomp in tank vervangen hebben. Sindsdien geen problemen meer ervaren, ook niet met een tank die minder dan halfvol is. Ook het janken/zingen van de hoofdpomp bij een laag brandstofniveau is gestopt.
Voorzichtig durf ik te hopen dat het probleem definitief opgelost is. De auto rijdt in ieder geval perfect en wat dat betreft ben ik weer helemaal blij.

Conclusie: ook het moeizaam oppakken vanaf stationair toerental lijkt veroorzaakt te kunnen worden door een te lage brandstofdruk.

Moderators: Jerry Stam