Het warenonderzoek “De Volvo 960”
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2018 10:25 #1107453
door V700 register
Het warenonderzoek “De Volvo 960” is gemaakt door V700 register
Volvo rijders
Zoals al eerder hier aangegeven heb ik mijn ogen op een mooie 960 laten vallen.
Gister heb ik voor het eerst een kijkje genomen. Een paar dingen vielen mij op en ik ben benieuwd hoe jullie als experts daar over denken.
Als eerste zit er een gaatje onder de accubak. Komt dit vaker voor? De 960 is van 1992.
Verder is het deurrubber van de bestuurders portier kapot. Is dit nog te vinden en goed zelf te doen?
Ik ben niet bang om mijn handen vies te maken en redelijk technisch onderlegd.
Groet Ronald van Ingen.
Zoals al eerder hier aangegeven heb ik mijn ogen op een mooie 960 laten vallen.
Gister heb ik voor het eerst een kijkje genomen. Een paar dingen vielen mij op en ik ben benieuwd hoe jullie als experts daar over denken.
Als eerste zit er een gaatje onder de accubak. Komt dit vaker voor? De 960 is van 1992.
Verder is het deurrubber van de bestuurders portier kapot. Is dit nog te vinden en goed zelf te doen?
Ik ben niet bang om mijn handen vies te maken en redelijk technisch onderlegd.
Groet Ronald van Ingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2018 02:41 #1443216
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Accubakken
die roesten.
Ja. komt vaker voor. Vaak door het oude type accu met vuldoppen en een ontluchtings-slangetje. Accuzuur en metalen zijn geen beste maatjes namelijk.
Met moderne accu's die niet nagevuld hoeven te worden is het risico daarop eigenlijk afwezig. Maar het is geen reden een auto te laten staan. Gewoon zorgen dat de roest stopt en als het constructief allemaal nog solide is . Geen zorgen om maken.
Deurrubber moet te vinden zijn en zal minutenwerk zijn om te monteren.
Als deze twee zaken het enige zijn aan die 960... ?
Ja. komt vaker voor. Vaak door het oude type accu met vuldoppen en een ontluchtings-slangetje. Accuzuur en metalen zijn geen beste maatjes namelijk.
Met moderne accu's die niet nagevuld hoeven te worden is het risico daarop eigenlijk afwezig. Maar het is geen reden een auto te laten staan. Gewoon zorgen dat de roest stopt en als het constructief allemaal nog solide is . Geen zorgen om maken.
Deurrubber moet te vinden zijn en zal minutenwerk zijn om te monteren.
Als deze twee zaken het enige zijn aan die 960... ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2018 17:29 #1443228
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Roest......
Het roesten van de accubak komt voornamelijk doordat aan de onderzijde de claxon is bevestigt. Deze staat onder een constante plus en schakelt op de min.
Hierdoor loopt er een miniscuul klein stroompje door de verschillende metalen en eet het ene metaal het andere op.
Is al het een en ander over geschreven, zie: volvo700vereniging.nl/node/53514
Hierdoor loopt er een miniscuul klein stroompje door de verschillende metalen en eet het ene metaal het andere op.
Is al het een en ander over geschreven, zie: volvo700vereniging.nl/node/53514
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2018 23:13 #1443238
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje vreemd verhaal van die
Beetje vreemd verhaal van die stroom, dan zouden alle massapunten in de auto als een gek moeten roesten want verschillende punten loopt een pak meer stroom door dan een claxon... Feit is gewoon dat er van een accu mogelijks wel een klein beetje zuur lekt. Dat zuur gaat metaal gaan aantasten. Voordeel is natuurlijk dat de meeste metaaldelen gelakt zijn, dus de delen zijn beschermd zolang die laklaag intakt is, dus totdat ze er gaten in gaan maken om een beugel te bevestigen voor een claxon, dan creëer je weer een zwak punt waar dat zuur sneller vrij spel krijgt.
Hoeft overigens geen probleem te zijn dus, als het gat niet groot is kan je de randen roestvrij maken en behandeling tegen verder roesten.
Hoeft overigens geen probleem te zijn dus, als het gat niet groot is kan je de randen roestvrij maken en behandeling tegen verder roesten.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 12:51 #1443247
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Accu's lekken geen zuur.
Accu's lekken geen zuur. Anders is de accu kapot. Accu's zijn tegenwoordig dicht en ondershoudsvrij.
Dat verhaal van roest van de accubak en de constante plus is bekend bij veel baksteenbezitters. Verschillen in metaalsoorten leiden vanzelf tot corrosie en helemaal als er elektronen worden aangevoerd.
Dat verhaal van roest van de accubak en de constante plus is bekend bij veel baksteenbezitters. Verschillen in metaalsoorten leiden vanzelf tot corrosie en helemaal als er elektronen worden aangevoerd.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2018 20:35 #1443264
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Tegenwoordig
ja maar vroeger niet. Of men vulde teveel bij en de accu liep over.
Dan kwam er echt wel accuzuur op plekken waar je dat niet wil.
Of er zat zo'n slangetje aan als overloop.
Die claxon zit toch aan de chassisbalk ? Die is dan meestal niet doorgeroest en dan zou de accubak dat wel zjn door dat effect ? Noem mij maar eigenwijs. Ik geloof het gewoon niet. Wel dat verschillende metalen elkaar beinvloeden maar dus niet dat dat de oorzaak van de roestende accubak is.
Dan kwam er echt wel accuzuur op plekken waar je dat niet wil.
Of er zat zo'n slangetje aan als overloop.
Die claxon zit toch aan de chassisbalk ? Die is dan meestal niet doorgeroest en dan zou de accubak dat wel zjn door dat effect ? Noem mij maar eigenwijs. Ik geloof het gewoon niet. Wel dat verschillende metalen elkaar beinvloeden maar dus niet dat dat de oorzaak van de roestende accubak is.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2018 15:32 #1443279
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De onderhoudsvrije accu is
De onderhoudsvrije accu is ergens begin jaren 80 geintroduceerd... Het lijkt me onwaarschijnlijk dat vrijwel elke 9-serie nog met dergelijke accu's heeft rondgereden, en de accubak is een bekend deel. Meestal met name de aanhechting aan het spatbord, niet de bak zelf. Hoewel daar geen reparatiedeel voor bestaat is het laswerk meestal niet moeilijk.
Ik zou bij de betreffende 960 eens goed kijken naar de onderkant van het schutbord, waar de balken er onder verdwijnen, naar de bodem rondom de voorkant van de kokerbalken, en naar de dorpels achter de kriksteunen. Dat zijn de eerste plekken waar een 9-serie slecht wordt.
Ik zou bij de betreffende 960 eens goed kijken naar de onderkant van het schutbord, waar de balken er onder verdwijnen, naar de bodem rondom de voorkant van de kokerbalken, en naar de dorpels achter de kriksteunen. Dat zijn de eerste plekken waar een 9-serie slecht wordt.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2018 02:02 #1443307
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volgens mij
is dat juist zeer waarschijnlijk. Of de voortgang der tijd vertroebelt onze herinneringen.
Sinds 85 rijd ik auto en motor en in mijn herinnering heb ik in de eerste 10 jaar ( als het niet langer is) daarna zeker regelmatig accuvloeistofpeil checks gedaan. Dopjes eruit en eventueel wat bijvullen met gecondenseerd water. Beetje morsen had je zomaar dan.
Kan natuurlijk ook dat het én niet aan de accu ligt én ook niet aan dat electronen/stroompjes verhaal maar aan het feit dat auto's gewoon uit zichtzelf roesten. Op de ene plek wat meer en wat sneller dan op een andere plek.
Sinds 85 rijd ik auto en motor en in mijn herinnering heb ik in de eerste 10 jaar ( als het niet langer is) daarna zeker regelmatig accuvloeistofpeil checks gedaan. Dopjes eruit en eventueel wat bijvullen met gecondenseerd water. Beetje morsen had je zomaar dan.
Kan natuurlijk ook dat het én niet aan de accu ligt én ook niet aan dat electronen/stroompjes verhaal maar aan het feit dat auto's gewoon uit zichtzelf roesten. Op de ene plek wat meer en wat sneller dan op een andere plek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2018 13:54 #1443372
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik vermoed het laatste. Want
Ik vermoed het laatste. Want wat je ook ziet bij de accubak, is dat dar onderin altijd een hoop losse troep zich verzamelt. Als dan, zoals meestal gebeurt, alleen de accu gewisseld wordt (en niet de plastic onderbak eruit gehaald wordt en de accubak schoongezogen wordt), dan ligt daar een mooie laag rommel die vocht vasthoudt. Met roest in de randen tot gevolg.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2018 17:00 #1443390
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic precies
Langs de randen van de accubak zitten openingen. Die zijn snel vol met rotzooi. Als daar water blijft staan (met pekel) dan gaat het mi zoals genoemd.
Moderators: Jerry Stam