Gewicht van wielen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 10:09 #1442564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties allemaal.
Persoonlijk vind ik de wielen onder een 940 met bandenmaat 195 er nogal fragiel uitzien, en dan zo'n wieldop erop. Dat is dus een beetje voor de looks.
Mijn vraag wat betreft het gewicht was niet om er veel van te merken qua snelheid uiteraard, (ik heb een non turbo 2.3 automaat uit 1992, dus welke snelheid... )
Ik was meer bezorgd om het verbruik bij andere wielen, hij verbruikt nu al meeeer dan genoeg.
Het lijstje met wielen is erg handig, bedankt voor de link. Degene die ik mooi vond zijn dus (uiteraard) met een andere ET waarde. Ik wil er geen echt sportieve wielen onder, dat past wat mij betreft niet echt met de auto.
2e ding is dat een set extra wielen het makkelijk maakt winter en zomerbanden te wisselen:)
Persoonlijk vind ik de wielen onder een 940 met bandenmaat 195 er nogal fragiel uitzien, en dan zo'n wieldop erop. Dat is dus een beetje voor de looks.
Mijn vraag wat betreft het gewicht was niet om er veel van te merken qua snelheid uiteraard, (ik heb een non turbo 2.3 automaat uit 1992, dus welke snelheid... )
Ik was meer bezorgd om het verbruik bij andere wielen, hij verbruikt nu al meeeer dan genoeg.
Het lijstje met wielen is erg handig, bedankt voor de link. Degene die ik mooi vond zijn dus (uiteraard) met een andere ET waarde. Ik wil er geen echt sportieve wielen onder, dat past wat mij betreft niet echt met de auto.
2e ding is dat een set extra wielen het makkelijk maakt winter en zomerbanden te wisselen:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 11:16 #1442565
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Gewicht van de wielen heeft
Gewicht van de wielen heeft op veel dingen invloed, en dat ook nog vanwege vele redenen.
Over het algemeen genomen kun je stellen dat een lager gewicht beter is.
Lichtere wielen hebben (kort door de bocht) een aantal gunstige effecten:
-Lager verbruik (alleen tijdens accelereren, bij constante snelheid geen verschil)
-Kortere stop afstand
-Sneller acceleren
-Gunstiger effect op de demping
Maarr... alleen naar gewicht kijken is niet het antwoord op alles.
Belangrijk is ook wáár het gewicht zich in de wielen bevind.
Gewicht dichter bij de naaf is namelijk makkelijker op snelheid te brengen dan aan bv het loopvlak. Bijvoorbeeld grotere diameter wielen wegen niet alleen zwaarder vanwege het formaat, maar doorgaans zit er meer massa verder de naaf af.
Ga je er veel van merken? dat durf ik zo niet te zeggen, dat zal de praktijk moet uitwijzen. Wel weet ik van een aantal velgen het gewicht (zonder band). Professioneel gewogen met een badkamer-weegschaal
Nova (15") 7kg
Draco (15") 7,3kg
Hydra (16") 8,4kg
Polaris (17") 10,4kg
Over het algemeen genomen kun je stellen dat een lager gewicht beter is.
Lichtere wielen hebben (kort door de bocht) een aantal gunstige effecten:
-Lager verbruik (alleen tijdens accelereren, bij constante snelheid geen verschil)
-Kortere stop afstand
-Sneller acceleren
-Gunstiger effect op de demping
Maarr... alleen naar gewicht kijken is niet het antwoord op alles.
Belangrijk is ook wáár het gewicht zich in de wielen bevind.
Gewicht dichter bij de naaf is namelijk makkelijker op snelheid te brengen dan aan bv het loopvlak. Bijvoorbeeld grotere diameter wielen wegen niet alleen zwaarder vanwege het formaat, maar doorgaans zit er meer massa verder de naaf af.
Ga je er veel van merken? dat durf ik zo niet te zeggen, dat zal de praktijk moet uitwijzen. Wel weet ik van een aantal velgen het gewicht (zonder band). Professioneel gewogen met een badkamer-weegschaal
Nova (15") 7kg
Draco (15") 7,3kg
Hydra (16") 8,4kg
Polaris (17") 10,4kg
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 13:45 #1442567
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien maar eens nieuwe
Misschien maar eens nieuwe wieldoppen overwegen;)
Bedankt voor het doorgeven van de gewichten, daar zit meer verschil in dan ik had verwacht eigenlijk. 3.4 kilo per wiel verschil zou je wel moeten merken. Met motorracen ben ik met 340 gram van de wielen eraf al blij. (amper te vergelijken, dat weet ik, maar gewicht van wielen gaat hard). Voor de volvo ben ik wat minder gebrand op snel de bochten in duiken:)
Ik kan via google niet vinden wat een origineel stalen wiel weegt, dat zou ik dan ook nog wel eens willen weten voor de volledigheid. Ik lees tussen de 15 en 25 kilo inclusief band, dus dat zegt helemaal niets.
Bedankt voor het doorgeven van de gewichten, daar zit meer verschil in dan ik had verwacht eigenlijk. 3.4 kilo per wiel verschil zou je wel moeten merken. Met motorracen ben ik met 340 gram van de wielen eraf al blij. (amper te vergelijken, dat weet ik, maar gewicht van wielen gaat hard). Voor de volvo ben ik wat minder gebrand op snel de bochten in duiken:)
Ik kan via google niet vinden wat een origineel stalen wiel weegt, dat zou ik dan ook nog wel eens willen weten voor de volledigheid. Ik lees tussen de 15 en 25 kilo inclusief band, dus dat zegt helemaal niets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 16:09 #1442572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luchtstroom
Dichte wieldoppen kunnen volgens mij tot betere stroming van de lucht(weerstand) leiden dan open stoere LM velgen. Het gewicht lijkt mij persoonlijk in dit geval onbelangrijk met dit soort vermogens en gewichten want eenmaal in gang blijft ie wel rijden (zeker een 2.3 automaat die toch al niet vooruit te branden is maar wel altijd op koppel fijn blijft rijden - ik heb er eentje btw).
Wielrenners rijden ook liever met dichte (aerodynamica) wielen.
De Citroën CX turbo had ook niet voor niets dichte LM wielen, dito Tesla.
Maar.... dit geldt allemaal voor rechtdoor... dus ik vraag me af of er überhaupt in de praktijk ook maar iets aan verschil in verbruik dan wel snelheid te meten valt omdat we hier ook met zijwind te maken hebben en niet op een circuit koersen.
In de marge op een circuit zal er vast iets meetbaars zijn in voordeel van, maar in de praktijk in 'ons' geval durf ik daar behoorlijk aan te twijfelen...(dus met een baksteen met enorme CW waarde met een vermogensverslindende automaat en minder dan 140pk).
LM is dus denk ik vooral een optische vooruitgang in dit geval.
Wielrenners rijden ook liever met dichte (aerodynamica) wielen.
De Citroën CX turbo had ook niet voor niets dichte LM wielen, dito Tesla.
Maar.... dit geldt allemaal voor rechtdoor... dus ik vraag me af of er überhaupt in de praktijk ook maar iets aan verschil in verbruik dan wel snelheid te meten valt omdat we hier ook met zijwind te maken hebben en niet op een circuit koersen.
In de marge op een circuit zal er vast iets meetbaars zijn in voordeel van, maar in de praktijk in 'ons' geval durf ik daar behoorlijk aan te twijfelen...(dus met een baksteen met enorme CW waarde met een vermogensverslindende automaat en minder dan 140pk).
LM is dus denk ik vooral een optische vooruitgang in dit geval.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 17:00 #1442573
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan ga ik misschien maar eens
Dan ga ik misschien maar eens naar hele mooie wieldoppen kijken.. Goed dat ik 't even heb nagevraagd dan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 18:20 #1442578
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doppen......
Dichte wieldoppen kunnen zorgen voor minder koeling bij de remmen waardoor ze harder kunnen slijten. Weg brandstof-winst (als die er al is).
Gewoon een nette set orginele lichtmetalen 15" velgen zoeken (is wel zo mooi) en zomerbanden over zetten. 205 banden hebben ook een hoger verbruik tov 195 banden.
Dan kun je op de stalen velgen de winter-rubbertjes monteren (met doppen).
Gewoon een nette set orginele lichtmetalen 15" velgen zoeken (is wel zo mooi) en zomerbanden over zetten. 205 banden hebben ook een hoger verbruik tov 195 banden.
Dan kun je op de stalen velgen de winter-rubbertjes monteren (met doppen).
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 19:45 #1442580
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zie
Mijn advertentie..
Moderators: Jerry Stam