Groot onderhoud, olie verbruik (oorzaak?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2017 08:52 #1441658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh, en waar zoeken jullie
Oh, en waar zoeken jullie onderdelen? Zo'n cilinderkop is lastig te vinden. Onderdelenlijn staan er geen voor een FK motor. Uitlaatkleppen zijn anders dan bij een non-turbo.

Tips welkom, als je wat hebt liggen ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2017 14:12 #1441670 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Langzaam: is het drukcircuit
Langzaam: is het drukcircuit wel dicht? Een turboslang met een lek of een intercooler die door is leveren natuurlijk geen druk en dus geen snelle auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2017 14:58 #1441671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja dat wel hoor. Alleen de
Ja dat wel hoor. Alleen de turbo zweet van alle kanten, dus ben benieuwd hoe de slangen er van binnen uit zien.

Plan is nu of een ruilblok, alleen dat is eigenlijk jammer, want mijn blok loopt perfect, of een andere kop erop. Hier gaat de voorkeur naar uit, maar heb een oproep gedaan op onderdelenlijn.nl maar nog geen reacties. Dus even bedenken wat te doen...

Gr Marc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2017 17:13 #1441674 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo kan de oorzaak zijn
Als een turbo niet helemaal fris meer is kan die zeker voor olieverbruik zorgen. Ik zou zeker eens de luchtslangen loshalen om te kijken of er overmatig veel olie in zit. Enige vettigheid is geen probleem maar als het er uit komt stromen....

Vervangen van de turbo kan dan een optie zijn (bij 5 ton waarschijnlijk sowiezo geen gek idee). De sloomheid kan ook komen door een niet meer goed sluitende wastegate klep door scheuren en vervormingen, geen zeldzaamheid bij de 13C van Mitsubishi.

Zoals Willem van Strik al opmerkte, een compressietest van het intercoolercircuit (daarbij zeker de intercooler zelf niet vergeten) kan ook geen kwaad. Als je daar druk verliest rijdt de auto best nog wel OK maar zodra je de turbo gaat gebruiken is dat weinig effectief en geeft een sloom gevoel. Ik heb een intercooler met een serieuze scheur gehad en dat is geen feest. Als je dan weer een "dichte" versie hebt, heb je opeens een hele andere auto.

Mijn persoonlijke ervaring met klepstelen inkorten is prima. Ik heb nog zeker een 2~2,5 ton doorgereden met dezelfde kop.

Jouw koppakking moet welhaast een keer vernieuwd zijn, de meeste zijn rond 3.5~4 ton toch echt aan de beurt ook bij oude oma-tjes gedrag.

Wanneer Volvo overigens zegt "is uitgesteld" dan hebben ze het over stelplaatjes <3.30 (dacht ik) Je kan nog door tot 2.95 zonder aanpassingen maar daarna moet je iets gaan doen. Je kan nog de randjes van de kommetjes afslijpen maar beter de stelen inkorten. Dat inkorten gaat maar over iets van 1mm~1,5mm. Ergo van plaatje 3 naar 4.x mm. En ja, bij verder inbranden is dat buiten de toleranties die de ingenieurs van Volvo voor ogen hadden maar daar ga je niets van merken. Het zijn tenslotte geen F1-motoren.

Moderators: Jerry Stam