Groot onderhoud, olie verbruik (oorzaak?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2017 15:55 #1107195 door V700 register
Groot onderhoud, olie verbruik (oorzaak?) is gemaakt door V700 register
Heren,

Gisteren voor mijn vriendin ook een Volvo aangeschaft. Ze was meteen verkocht :)

Gaat om een Blackberry Pearl 940 automaat uit '98. Alle opties, maar wel een hoge km-stand. Wel de nodige reparaties nodig, maar daar was de prijs ook naar.

Volgens de verkoper waren de kleppen uitgesteld, dat zei zijn Volvo garage. Kop revisie komt er ook aan, alsmede lekkende lpg-injecotren, nu heb ik dus een lijstje gemaakt en zou ik graag horen of jullie nog toevoegingen hebben. Onderstaand:

Inmiddels is duidelijk dat ik bij Timen de kleppen kan laten inkorten.

Volgende punt is olie verbruik. Zie mijn reactie onderaan.

Hoor graag wat jullie denken.

Gr Marc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2017 00:23 #1441557 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Turbo
klepstelen gevuld met een middel (dacht Natrium) wat voor betere warmte overdracht zorgt. Hoe non turbo kleppen zich gaan houden in een turbo weet ik niet. Maar bij een uitgestelde kop is de klepzitting te ver ingehamerd dus de klep komt steeds hoger in de kop te staan. En op een gegeven moment past er geen plaatje meer tussen. Als je kop van nieuwe klepzittingen voorzien is kunnen de oude kleppen misschien wel terug. Mits ze aan de opgegeven maatvoering voldoen nog. Misschien beter dan de non turbo kleppen plaatsen. Wat is je gedachte om ze te vervangen eigenlijk ?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2017 01:38 #1441560 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ow.
Olieverbruik door de kleppen vraag je ?
Lijkt me niet zo waarschijnlijk. Eerder klepsteelgeleiders/rubbers die aan vernieuwing toe zijn. Hoeveel heeft de auto gereden ?
Dat helpt ook om een goed advies te verkrijgen ? Hoe meer info hoe beter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2017 13:41 #1441567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaassen
Ik denk dat je naar Vaassen toe moet gaan.
Timen kan je helpen
timensmit.nl

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2017 14:19 #1441569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto rookt helemaal niet,
Auto rookt helemaal niet, motor voelt goed aan.

Auto heeft 5 ton gelopen, maar de motor loopt echt als een zonnetje.

Volgens de verkoper liep het olie verbruik op tot ong. 1L op 1000km, wat ik erg veel vind. Heb meerdere Red Blocks gehad en geen een verbruikte dit.

Turbo (LPT) hoor je wel, maar zou die dit kunnen veroorzaken in deze mate?

Iemand enig idee wat voor mogelijkheden er nog meer kunnen zijn?

Ga inderdaad naar Timen om de klepstelen in te laten korten.

Ben benieuw wat voor tips jullie hebben.

Gr Marc

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2017 23:36 #1441585 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hmm
auto rookt niet maar wel 1 op 1000 olieverbruik ?
Vind het ook veel. Erg veel.
Sommigen vinden 1 op 4000 ook niet veel maar een goed onderhouden normaal belaste b230 hoort toch echt minder te verbruiken mijn inziens. Ook met 5 ton op de tellert.
Heb je geen lekkage ergens maar dat zou toch wel op moeten vallen ?

Klepstelen afslijpen kan. Zeker, maar dan zou ik denken dat als je de kop los moet halen vanwege een lekke koppakking of zo je alsnog niet aan nieuwe kleppen ontkomt. Want dan reviseer je de kop in zijn geheel natuurlijk want die wil je niet na 30 0f 40 k opnieuw loshalen.
Eenmaal afgeslepen draai je niet meer terug. T is een beetje een longshot.
Nu reviseren scheelt je 8 x 70 euro waar je het over had en die 8 x 70 euro ga je zeker uitgeven als die kop om een andere reden los moet. T is maar een mening natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2017 08:01 #1441596 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens de verkoper wel (1 op
Volgens de verkoper wel (1 op 1000).

Heb zelf al gekeken, maar de motor is van boven erg droog. Zal in het weekend hem eens goed inspecteren (is de auto van mijn vriendin).

Mijn 240 verbruikt ook zo goed als geen olie, dus schrok wel van 1 op 1000.

En inderdaad, geen rook of iets, heel vreemd. Ik zou ook zeggen een lekkage, maar heb tot heden niks kunnen constateren. Hebben er 200 km mee gereden naar huis en hij rijdt echt heerlijk, niks vreemds opgemerkt. Motor is erg stil en loop stationair ook rustig. Ziet er in ieder geval gezond uit.

In principe denk ik dat ik de koppakking ook meteen vervang. Is nu nog geen sludge of iets dergelijks te zien wat duidt op een koppakking, maar de auto kwam ook niet echt op temperatuur, dus dat wil ik ook verder uitzoeken, hopelijk is het dat, of een lekkage ergens. Volgens Timen Smit is de cilinderkop pas voor 30% versleten, en kan hij zeker nog het dubbele mee als de kleppen worden afgeslepen, dan begin je als het ware met nieuwe kleppen, althans met de dikste klep stel plaatjes.

Ik ga alles zelf doen, dus arbeidskosten hoef ik niet naar te kijken, als de kop t.z.t. echt zo versleten is dat het op is, en dat is volgens Timen nog vele tonnen verder, dan komt er wel een ruilkop op...

Mijn hoofddoel nu is het olieverbruik lekkage vinden. Dus als iemand nog tips heeft, ze zijn heel erg welkom.

Marc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 11:16 #1441619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Marc, ik heb ooit een
Hallo Marc, ik heb ooit een 940 gehad. Mijn luchtkanaal en intercooler zaten aardig vol met olie. Heb je daar naar gekeken? Vele olielekkagetjes maken een grote, nietwaar?
Groetjes Kasper

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 18:22 #1441634 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, ik ben geen liefhebber
Tja, ik ben geen liefhebber van ingekorte klepstelen. Ik heb een keer een 740 gehad waarbij dat gedaan was, en binnen 50.000 km had ik twee kleppen met scheurtjes, waarvan 1 zodanig dat je er doorheen kon kijken. Dat was bij ongeveer 400.000 km.
Er kwam een sloper met net gereviseerde kop voorbij, en toen is er dus een 2000 km oude kop op gegaan en waren de problemen over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2017 08:51 #1441657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed om te weten Willem.
Goed om te weten Willem.

Ga het zeker in overweging nemen. Klepstelen inkorten kan ik zelf niet, maar een andere kop erop wel. Heb een kop gevonden van een benzine met 2.5 ton en dan krijg ik de turbo erbij.

Zaterdag de turbo leiding losmaken om uit te sluiten wat het probleem is.

Hij voelt niet heel traag aan, maar heb snellere 940's gereden, ook met FK motor. Commentaar van m'n vriendin was dat hij langzaam was. Zoals ik zei hoor je de turbo al, dus ik ga daarvan uit. Maar zaterdag alles los. Na 5 ton geen schande dat de turbo op is.

Hou jullie up to date.

Gr Marc

Moderators: Jerry Stam