Kachel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2017 09:33 #1441497
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Chris B Okay interessant. Ik
@Chris B Okay interessant. Ik heb geen airco dus dat maakt het al wat makkelijker..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2017 09:34 #1441498
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @astax Die ga ik maar eens
@astax Die ga ik maar eens zoeken dan. Van het weekend ga ik er mee aan de slag hoop ik.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2017 16:41 #1441519
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic het raketje
Over de kachelweerstand staat al veel beschreven.
Wat er stuk is wanneer alleen de hoogste stand het nog doet is de temperatuurbeveiliging die is doorgeslagen.
Deze is op de weerstand gemonteerd door de fabrikant om zijn eigen product te beveiligen.
Bij lage blowermotorsnelheden worden weerstanden ingeschakeld en die worden warm.
Draait de blower dan worden de weerstanden gekoeld door de lucht die er langs stroomt. Grootste warmteproductie zal op stand 1 zijn en dan is de de koellucht het geringst.
In mijn diesel heb ik er een paar versleten en vond dat maar zonde van het geld.
Daarom heb ik de veiligheid overbrugd. Dit gaat al zo'n 20 jaar goed. Als de blower niet draait geef je hem een schop en vervangt hem later.
De veiligheid kun je los kopen voor een paar cent.
volvo700vereniging.nl/node/10583
Ik heb er een paar liggen ooit gekocht bij Conrad.
Je kunt er ook een temperatuurbewaker opzetten, die herstelt zichzelf en is wat makkelijker er tussen te solderen.
www.conrad.nl/nl/temperatuurbewaking-bk05-bb5d-85-1527238.html
Heb je deze misère, controleer dan eerst je blower.
Die trek je eruit en demonteert de motor, controleer de koolborstels en indien goedgekeurd smeer de as. Je hebt blowers met een gesloten en een open rotor.
Is deze aan de bovenkant gesloten en kom je niet bij het bovenste lager, dan boor je wat gaten met een flinke boor in het plastic.
De radiator heeft twee aansluitingen. Voel aan de temperatuur van de slangen wat de aanvoer en wat de afvoer is. Is de temperatuur gelijk met de kachel aan dan heb je doorstroming. Demonteer eventueel de slangen en spuit de radiator in tegengestelde richting met een tuinslang door.
Zorg ook voor voldoende KVS in je systeem en dat deze op druk komt bij warme motor.
Op de foto een test met een doorverbonden weerstand lopend op de laagste snelheid om de temperatuurontwikkeling te controleren.
Ook zie je de onderdelen die je er als vervanging zelf er tussen kunt solderen.
Wat er stuk is wanneer alleen de hoogste stand het nog doet is de temperatuurbeveiliging die is doorgeslagen.
Deze is op de weerstand gemonteerd door de fabrikant om zijn eigen product te beveiligen.
Bij lage blowermotorsnelheden worden weerstanden ingeschakeld en die worden warm.
Draait de blower dan worden de weerstanden gekoeld door de lucht die er langs stroomt. Grootste warmteproductie zal op stand 1 zijn en dan is de de koellucht het geringst.
In mijn diesel heb ik er een paar versleten en vond dat maar zonde van het geld.
Daarom heb ik de veiligheid overbrugd. Dit gaat al zo'n 20 jaar goed. Als de blower niet draait geef je hem een schop en vervangt hem later.
De veiligheid kun je los kopen voor een paar cent.
volvo700vereniging.nl/node/10583
Ik heb er een paar liggen ooit gekocht bij Conrad.
Je kunt er ook een temperatuurbewaker opzetten, die herstelt zichzelf en is wat makkelijker er tussen te solderen.
www.conrad.nl/nl/temperatuurbewaking-bk05-bb5d-85-1527238.html
Heb je deze misère, controleer dan eerst je blower.
Die trek je eruit en demonteert de motor, controleer de koolborstels en indien goedgekeurd smeer de as. Je hebt blowers met een gesloten en een open rotor.
Is deze aan de bovenkant gesloten en kom je niet bij het bovenste lager, dan boor je wat gaten met een flinke boor in het plastic.
De radiator heeft twee aansluitingen. Voel aan de temperatuur van de slangen wat de aanvoer en wat de afvoer is. Is de temperatuur gelijk met de kachel aan dan heb je doorstroming. Demonteer eventueel de slangen en spuit de radiator in tegengestelde richting met een tuinslang door.
Zorg ook voor voldoende KVS in je systeem en dat deze op druk komt bij warme motor.
Op de foto een test met een doorverbonden weerstand lopend op de laagste snelheid om de temperatuurontwikkeling te controleren.
Ook zie je de onderdelen die je er als vervanging zelf er tussen kunt solderen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2017 16:50 #1441520
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic foto raketje
de onderdelen
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2017 10:11 #1441529
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temperatuurbewaker
Gebruik je deze dan zul je de verbinding met een relais moeten schakelen. De blower is nl 30A gezekerd, en de bewaker trekt 10A.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2017 14:04 #1441568
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super! Hartstikke bedankt
Super! Hartstikke bedankt voor het uitgebreide antwoord. Als ik binnenkort tijd heb ga ik het proberen.
Misschien kom ik met nog wat vragen terug te zijner tijd;)
Misschien kom ik met nog wat vragen terug te zijner tijd;)
Moderators: Jerry Stam