Kachel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2017 15:29 #1107181
door V700 register
Kachel is gemaakt door V700 register
Naast het probleem met starten/afslaan open ik maar een apart topic voor een ander probleem.
De kachel heeft maar één stand, namelijk nr 5, vol blazen. In de andere standen doet hij niets. (geen lucht en geen geluid dat de kachel iets doet)
Daarbij wordt het nooit echt goed warm, eerder lauw.
- Als ik in wat koelslangen knijp onder de motorkap geeft de kachel tijdelijk wel warme lucht. (als ik even flink gas geef ook). De slangen zijn allemaal warm.
- De koelvloeistof is keurig schoon, geen olie gelukkig.
- Soms klinkt de kachel vreemd, namelijk alsof er water achter het dashboard loopt. Zo'n geluid van een half volle leiding zeg maar. Er lekt niets in het interieur verder.
- De motor loopt niet warm en komt in normale tijd op temperatuur.
Mijn gevoel zegt dat de kachelpomp kapot is/verstopt zit. Zeker in combinatie met het geval van slechts 1 stand werkend hebben. Overigens deed tot een maand geleden zowel stand nr 1 als nr 5 het nog. (2,3 en 4 dus niet)
De auto heeft een aantal jaar geleden een flink lekke koppakking gehad. Na de reparaties heb ik van alles vervangen maar de kachelpomp niet schoongemaakt bedacht ik me laatst (toen de problemen begonnen). Dat had ik natuurlijk moeten doen.. daar zit waarschijnlijk olie in.
Wat ik verwacht te moeten doen is de kachelpomp vervangen, en alle koelvloeistof vernieuwen.
Ik post dit omdat ik weinig sleutel ervaring heb en misschien wel iets over het hoofd zie? Of misschien iemand die beter weet wat er aan de hand is of kan zijn?
De kachel heeft maar één stand, namelijk nr 5, vol blazen. In de andere standen doet hij niets. (geen lucht en geen geluid dat de kachel iets doet)
Daarbij wordt het nooit echt goed warm, eerder lauw.
- Als ik in wat koelslangen knijp onder de motorkap geeft de kachel tijdelijk wel warme lucht. (als ik even flink gas geef ook). De slangen zijn allemaal warm.
- De koelvloeistof is keurig schoon, geen olie gelukkig.
- Soms klinkt de kachel vreemd, namelijk alsof er water achter het dashboard loopt. Zo'n geluid van een half volle leiding zeg maar. Er lekt niets in het interieur verder.
- De motor loopt niet warm en komt in normale tijd op temperatuur.
Mijn gevoel zegt dat de kachelpomp kapot is/verstopt zit. Zeker in combinatie met het geval van slechts 1 stand werkend hebben. Overigens deed tot een maand geleden zowel stand nr 1 als nr 5 het nog. (2,3 en 4 dus niet)
De auto heeft een aantal jaar geleden een flink lekke koppakking gehad. Na de reparaties heb ik van alles vervangen maar de kachelpomp niet schoongemaakt bedacht ik me laatst (toen de problemen begonnen). Dat had ik natuurlijk moeten doen.. daar zit waarschijnlijk olie in.
Wat ik verwacht te moeten doen is de kachelpomp vervangen, en alle koelvloeistof vernieuwen.
Ik post dit omdat ik weinig sleutel ervaring heb en misschien wel iets over het hoofd zie? Of misschien iemand die beter weet wat er aan de hand is of kan zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 09:00 #1441459
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Met alleen stand 5 werkend op
Met alleen stand 5 werkend op de kachel, zal het wel de "kachel-weerstand" zijn.
De gaan wel vaker kapot, en net als bij mijn oude Seat Ibiza, doet dan vaak alleen stand 5 het nog. Deze zijn nog verkrijgbaar bij de bekende adressen.
De gaan wel vaker kapot, en net als bij mijn oude Seat Ibiza, doet dan vaak alleen stand 5 het nog. Deze zijn nog verkrijgbaar bij de bekende adressen.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 09:21 #1441461
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat bedoel je precies met de
Wat bedoel je precies met de kachelpomp eigenlijk?
Bedoel je gewoon de waterpomp? of de kachelventilator? verder kan ik met niet iets bedenken....
De waterpomp zal wel functioneren, anders had je al lang de boel oververhit gehad.
Het klinkt mij als een verstopte kachel-radiator. Ergens zit een blokkade, waarschijnlijk veroorzaakt door de lekke koppakking. Bij flinke toeren maken, of in de slangen knijpen, druk je meer warm water door de blokkade. Waardoor je tijdelijk meer warmte voelt.
Dat klotsende geluid kan ook wel eens veroorzaakt worden door de blokkade. Er zit misschien een luchtbel achter de blokkade, welke daar blijft hangen door de te lage stroming van de koelvloeistof. Dat beetje wat er wel door stroomt moet door een kleine opening en "klotst" door de luchtbel.
Je kan de boel relatief makkelijk flushen om te proberen de blokkade te verwijderen, maar ik heb geen ervaring met de effectiviteit hiervan...
Bedoel je gewoon de waterpomp? of de kachelventilator? verder kan ik met niet iets bedenken....
De waterpomp zal wel functioneren, anders had je al lang de boel oververhit gehad.
Het klinkt mij als een verstopte kachel-radiator. Ergens zit een blokkade, waarschijnlijk veroorzaakt door de lekke koppakking. Bij flinke toeren maken, of in de slangen knijpen, druk je meer warm water door de blokkade. Waardoor je tijdelijk meer warmte voelt.
Dat klotsende geluid kan ook wel eens veroorzaakt worden door de blokkade. Er zit misschien een luchtbel achter de blokkade, welke daar blijft hangen door de te lage stroming van de koelvloeistof. Dat beetje wat er wel door stroomt moet door een kleine opening en "klotst" door de luchtbel.
Je kan de boel relatief makkelijk flushen om te proberen de blokkade te verwijderen, maar ik heb geen ervaring met de effectiviteit hiervan...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 15:22 #1441466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je antwoord. Ik
Bedankt voor je antwoord. Ik heb een kachel-weerstand gevonden en een kachel radiateur. Ik denk dat ik er namelijk wel vanuit kan gaan dat er oude olie in mijn radiateur zit. Bij de kachelweerstand stond informatie als 'handgeschakeld'. Dat lijkt me weinig verschil maken. (ik heb een automaat, zonder airco) De airco lijkt me wel een verschil maken voor zowel de weerstand als de radiator.
www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...onderdeelid/3232249/
www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...onderdeelid/1868881/
www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...onderdeelid/3232249/
www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...onderdeelid/1868881/
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 16:10 #1441468
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spoelen......
Als je de kvs-slangen welke door het schurbord gaan naar de kachel-radiateur los maakt onder de motorkap en dan spoelen met de tuinslang.
Het is niet zo'n fijn karweitje om de kachel-radiateur te vervangen en hij is tenslotte niet lek. Ook zou ik er geen gebruikte inzetten, dan loop je de kans dat je 2x onder je dashboard mag liggen.......
Het is niet zo'n fijn karweitje om de kachel-radiateur te vervangen en hij is tenslotte niet lek. Ook zou ik er geen gebruikte inzetten, dan loop je de kans dat je 2x onder je dashboard mag liggen.......
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 16:51 #1441469
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kachelweerstand kun je
Kachelweerstand kun je inderdaad nog wel een gokje mee wagen 2e hands.
Voor de kachel-radiateur zou ik dat ZEKER niet doen....
Maar wat ferry ook al zegt, deze vervangen is echt een HELEBOEL werk. Niet moeilijk, maar als het je in een uurtje o 8 á 9 lukt, dan ben je snel.
Hij hij niet lek is, zou ik eerst een proberen te spoelen met een tuinslang. Desnoods met wat toevoegingen om de olie er uit te krijgen.
Gewoon spoelen, en kijken of dat helpt voor de verwarming. En de overige olie zit inmiddels overal in het koelsysteem....veel/vaak de vloeistof wisselen. Dat spul van de action (longlife) kost geen drol..dus de kosten zijn het niet. En aftappen is ook het meeste werk niet. Wordt op den duur vanzelf minder met de olie....
Voor de kachel-radiateur zou ik dat ZEKER niet doen....
Maar wat ferry ook al zegt, deze vervangen is echt een HELEBOEL werk. Niet moeilijk, maar als het je in een uurtje o 8 á 9 lukt, dan ben je snel.
Hij hij niet lek is, zou ik eerst een proberen te spoelen met een tuinslang. Desnoods met wat toevoegingen om de olie er uit te krijgen.
Gewoon spoelen, en kijken of dat helpt voor de verwarming. En de overige olie zit inmiddels overal in het koelsysteem....veel/vaak de vloeistof wisselen. Dat spul van de action (longlife) kost geen drol..dus de kosten zijn het niet. En aftappen is ook het meeste werk niet. Wordt op den duur vanzelf minder met de olie....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 16:57 #1441470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga ik dat eerst maar eens
Ga ik dat eerst maar eens doen.. Weinig zin om mijn halve interieur uit elkaar te moeten halen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 17:00 #1441471
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @noppen20: Ga ik spoelen met
@noppen20: Ga ik spoelen met wat ontvetter denk ik. even kijken wat geen schade kan aanrichten voordat ik er aan begin.
Ik moet sowieso eerst even kijken over welke leidingen het gaat die het schutbord in gaan.
Ik moet sowieso eerst even kijken over welke leidingen het gaat die het schutbord in gaan.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 20:15 #1441484
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Airco of geen airco
De kachelradiateur van een 940 met airco vervangen is inderdaad een flinke klus, maar wel te doen.
De kachelradiateur van een 940 zonder airco is een eitje, max een uurtje uit en thuis en je hoeft er (bijna) niks voor uit elkaar te halen.
Als je gaat vernieuwen, investeer dan in een originele kachelradiateur van Volvo, als je die nog kunt vinden. De rest werkt wel enigzins maar is verre van fijn, geeft een stuk minder warmte en past niet lekker.
De kachelradiateur van een 940 zonder airco is een eitje, max een uurtje uit en thuis en je hoeft er (bijna) niks voor uit elkaar te halen.
Als je gaat vernieuwen, investeer dan in een originele kachelradiateur van Volvo, als je die nog kunt vinden. De rest werkt wel enigzins maar is verre van fijn, geeft een stuk minder warmte en past niet lekker.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2017 22:27 #1441495
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Eerst de kachelweerstand
Eerst de kachelweerstand proberen. Dan pas verder gaan. Op basis van je klachten lijkt me de kachelweerstand zeker kapot. Als je dit hebt opgelost, kan je pas beoordelen of er andere problemen aan de orde zijn.
Moderators: Jerry Stam