940 station wil niet aanslaan
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
Minder
Meer
24-07-2017 11:52 #1439338
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic ontstorringsrelais
als je dit vaker heb als de motor nog warm is, kan het zijn dat het ontstorringsrelais aan zijn einde is.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 13:24 #1439343
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering no 4 is van de
Zekering no 4 is van de remlampen. Ontstoringsrelais waar zit deze?
we hebben nog een donor staan met een lekke kachelradiator hier kan ik onderdelen van lenen.
Storing heeft zich nog niet weer voorgedaan.
Als er nog verhelderende ideen zijn dan hoor ik het graag.
Groeten Jan
we hebben nog een donor staan met een lekke kachelradiator hier kan ik onderdelen van lenen.
Storing heeft zich nog niet weer voorgedaan.
Als er nog verhelderende ideen zijn dan hoor ik het graag.
Groeten Jan
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2017 13:58 #1439347
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die zekering lijkt me dan
Die zekering lijkt me dan niet gerelateerd: ik kan geen redden verzinnen waarom de remlichten iets doen met het startcircuit. Achteruitrijlichten zou nog kunnen bij een automaat.
Omdat de startmotor wel rondging, sluit ik de positiesensor van de automaat uit: die blokkeert de startmotor. misschien inderdaad dat ontstoorrelais, de BDP sensor, oid.
Of je hebt simpelweg met het zekeringen nakijken een contactprobleem opgelost: beetje corrosie op de zekeringpootjes bijvoorbeeld.
Omdat de startmotor wel rondging, sluit ik de positiesensor van de automaat uit: die blokkeert de startmotor. misschien inderdaad dat ontstoorrelais, de BDP sensor, oid.
Of je hebt simpelweg met het zekeringen nakijken een contactprobleem opgelost: beetje corrosie op de zekeringpootjes bijvoorbeeld.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2017 22:13 #1439514
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zekering
Zekeringen geven wel eens de geest. Oorzaak corrosie. Of de aansluitingen corroderen. Door corrosie ontstaat er een overgangsweerstand en corrodeert de boel nog meer.
Wanneer een kortsluiting de oorzaak is piept een nieuwe er meteen weer uit. Ook gebeurt het wel eens dat een draad af en toe langs de massa schuurt. Dan treedt het verschijnsel opnieuw op.
Wanneer de nieuwe zekering goed blijft, nergens meer over nadenken.
Bij 'vage' klachten is het zinvol te bedenken wat er het laatste aan de wagen is gedaan. Daar zit dan vaak de oorzaak.
Zekering 4 is over het algemeen voor de remlichten en de solenoïde van de shift-lock (P/N stand) van de automatische versnellingsbak.
Wanneer een kortsluiting de oorzaak is piept een nieuwe er meteen weer uit. Ook gebeurt het wel eens dat een draad af en toe langs de massa schuurt. Dan treedt het verschijnsel opnieuw op.
Wanneer de nieuwe zekering goed blijft, nergens meer over nadenken.
Bij 'vage' klachten is het zinvol te bedenken wat er het laatste aan de wagen is gedaan. Daar zit dan vaak de oorzaak.
Zekering 4 is over het algemeen voor de remlichten en de solenoïde van de shift-lock (P/N stand) van de automatische versnellingsbak.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2017 09:19 #1439569
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Storing heeft zich nog niet
Storing heeft zich nog niet weer voorgedaan, het is trouwens een handbak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2017 12:08 #1439570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Immobilizer
gaat het hier om een 940 uit '97?
Ik zie in het '98 schema dat de immobilizer van vroege '97 modellen via zekering 4 wordt gevoed. Met een defect zekering slaat de motor de eerste keer nog wel even kort aan, maar slaat daarna met een brandende MIL binnen 1 à 2 seconden direct weer af. Om daarna helemaal niet meer aan te slaan.
Ik zie in het '98 schema dat de immobilizer van vroege '97 modellen via zekering 4 wordt gevoed. Met een defect zekering slaat de motor de eerste keer nog wel even kort aan, maar slaat daarna met een brandende MIL binnen 1 à 2 seconden direct weer af. Om daarna helemaal niet meer aan te slaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2017 23:19 #1439590
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto is van januari 1997, nu
Auto is van januari 1997, nu hebben we de storing definitief te pakken. Mijn vrouw heeft de auto gestart een meter of 5 gereden sloeg af en wilde vervolgens niet meer aanslaan.
Ik zal het nog eens weer proberen door zonder zekering 4 te starten.
Ik zal het nog eens weer proberen door zonder zekering 4 te starten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2017 09:16 #1439601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remlichten
Als je er even mee hebt kunnen rijden, dan geloof ik niet dat het de immobilizer is. Die zorgt er alleen voor dat de motor niet aanslaat. Als de motor eenmaal draait (en het MIL lampje is uit), dan doet die verder niets meer en kan die de motor niet meer laten afslaan.
Toch toevallig dat zekering 4 was doorgebrand. Gezien het bouwjaar zou je in jouw geval zul je met een doorgebrande zekering 4 waarschijnlijk wel startproblemen hebben. Kortsluiting in de remlichten goed kunnen. Vergeet ook niet de stekkerdoos van de trekhaak (als je die hebt) op sluiting te controleren.
Toch toevallig dat zekering 4 was doorgebrand. Gezien het bouwjaar zou je in jouw geval zul je met een doorgebrande zekering 4 waarschijnlijk wel startproblemen hebben. Kortsluiting in de remlichten goed kunnen. Vergeet ook niet de stekkerdoos van de trekhaak (als je die hebt) op sluiting te controleren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2017 22:03 #1439687
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel vonk, ook benzine...
Ik lees dat er wel een vonk is en ook benine.
Dan heeft een zekering daar volgens mij niets mee te maken en moet je dat symptoom niet combineren met het probleem. Dat is waarschijnlijk een toevallig losstaand ander probleem en het vertroebelt de zoektocht naar de veroorzaker van je initieel gemelde probleem.
Zijn er storingscodes bekend vanuit je OBD informatie?
Dit kan leidend zijn voor je zoekrichting.
Ik kan namelijk bijvoorbeeld ook zomaar voorstellen dat de motor gewoon verzuipt (immers: wel benzine, wel vonk) door een versleten injector die open blijft staan. (Dat kun je checken door de stekkers van de injectoren los te trekken. Als de motor dan wel aanslaat en een aantal toeren netjes loopt tot de benzine uit het inlaatsysteem op is, lijkt het daar aan te kunnen liggen. Vervolgens stekkers terugplaatsen enkijken wat er gebeurt. Desnoods telkens setjes van 3 cilinders aansluiten om een eventuele boosdoener te vinden).
Dit laatste is maar een voorbeeld van wat er allemaal nog meer mogelijk is. Storingscodes kunnen dus een richting geven, is mijn betoog.
Groet,
Lieme Huib
Dan heeft een zekering daar volgens mij niets mee te maken en moet je dat symptoom niet combineren met het probleem. Dat is waarschijnlijk een toevallig losstaand ander probleem en het vertroebelt de zoektocht naar de veroorzaker van je initieel gemelde probleem.
Zijn er storingscodes bekend vanuit je OBD informatie?
Dit kan leidend zijn voor je zoekrichting.
Ik kan namelijk bijvoorbeeld ook zomaar voorstellen dat de motor gewoon verzuipt (immers: wel benzine, wel vonk) door een versleten injector die open blijft staan. (Dat kun je checken door de stekkers van de injectoren los te trekken. Als de motor dan wel aanslaat en een aantal toeren netjes loopt tot de benzine uit het inlaatsysteem op is, lijkt het daar aan te kunnen liggen. Vervolgens stekkers terugplaatsen enkijken wat er gebeurt. Desnoods telkens setjes van 3 cilinders aansluiten om een eventuele boosdoener te vinden).
Dit laatste is maar een voorbeeld van wat er allemaal nog meer mogelijk is. Storingscodes kunnen dus een richting geven, is mijn betoog.
Groet,
Lieme Huib
Moderators: Jerry Stam