raar kvs fenomeen

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2017 22:51 #1438984 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic trouwens
Tankje lastig te vinden nog. Wel gelukt.
Dank voor meedenken en de tips nog

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2017 01:08 #1439499 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic KVS fenomeen
Wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik heb wel vaker een verlies gemerkt dat minder verklaarbaar was. Na bijvullen functioneerde alles weer maanden lang zonder verlies.

Maar!:

Tijdens een stevige bergrit met de caravan er achter rook ik ineens koelvloeistof. De temperatuurmeter gaf geen hogere temperatuur aan dan normaal. Toch maar even kijken. Niets bijzonders te zien, het tankje stond iets onder maximum. De KVS stroomde wel onder de wagen uit, er stond een plasje KVS onder de wagen.

Geen lekke slangen of lekke waterpomp (net voor de reis een nieuwe gemonteerd).

Dus maar doorgereden, onderweg regelmatig niveau gecontroleerd. Dit bleef net onder het maximum streepje.

De volgende morgen weer gecontroleerd, niveau iets boven minimum.

Dan volgt het logisch nadenken. Het tankje heet officieel expansievat. Net als in je centrale verwarming thuis moet de KVS kunnen uitzetten wanneer de motor warm wordt. Vul je nu bij tot maximum, dan zet, wanneer bij warm weer hoge prestaties worden geëist, de boel zodanig uit dat de druk te groot wordt. Het veiligheidsventieltje in de dop opent er kan niet alleen lucht maar ook kvs uitstromen.

Voor de zekerheid (en de nachtrust) de thermostaat getest in een pannetje water op het gas en een thermometer. Thermostaat (type 1) opent netjes maximaal bij 87 graden.

Opmerking: Een type 2 thermostaat (102 C) monteer je alleen aan bij continu extreme kou. wanneer de motor (en ook de kachel) niet goed op temperatuur wil komen. In Nederland is dit vrijwel nooit nodig. Zelfs niet wanneer de Elfstedentocht wordt gereden.

Sindsdien altijd bijgevuld tot halverwege minimum en maximum.

In het originele instructieboekje (wie leest dit ooit nog?) staat ook duidelijk dat je alleen bij moet vullen wanneer het peil onder minimum staat. Normaal moet het tussen minimum en maximum staan.

Sinds ik mijn gedrag heb aangepast heeft het fenomeen zich nooit meer voorgedaan. Dit bewijst maar eens te meer dat de oorzaak van onoplosbare problemen vaak tussen het stuur en de berijdersstoel kan worden gevonden.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2017 00:14 #1439537 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goede verhandeling
Ik vul altijd bij tot een niveau tussen max en min in .
Nooit tot max. Dus het effect wat jij beschrijft zou het niet kunnen zijn dan.
( te vol). Rare is dat het nu weer enigszins stabiel is. Vaatje nog niet vervangen maar ligt klaar.

Moderators: Jerry Stam