B230K; cilinderkop kapot, of toch niet?!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2017 13:58 #1438374 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ouderwets handwerk
Kleppen demonteren en met een stikje met een zuignap de kleppen met de hand inslijpen. Je ziet dan goed of het pasvlak van de zitting goed opgevuld wordt door de klep. Klepgelijders controleren op speling. Te dunne kleppen en zittingen vervangen. De hoedjes op de klepstelen vervangen. Materiaalkosten zijn niet hoog. Resultaat enorm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2017 06:46 #1438395 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een kop vlakken terwijl die
Een kop vlakken terwijl die niet krom is lijkt me totale nonsens, geldverspilling EN materiaalverspilling. Zoals ik al schreef: eerst controleren of het nodig is. De specificaties waaraan de kop moet voldoen staan in de greenbooks, en die staan hier op de site wel bij de downloads.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2017 12:45 #1438448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Was niet helemaal recht
Ik heb de kop nu bij een motorrevisiebedrijf liggen, de kop was inderdaad iets krom en hij is/wordt gevlakt (drie tientjes), vanmiddag kan ik hem ophalen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2017 13:59 #1438452 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kleppen controleren
Een simpele methode om de kleppen te controleren is om wat benzine via de inlaat en uitlaat te gieten. In de verbrandingsruimte controleren of de kleppen niet lekken of 'zweten', in het andere geval wordt het de lekkende klep(pen) slijpen.

Benzine (in tegenstelling tot koelvloeistof) lekt niet alleen maar verdampt ook. Dan zie je kleine condenssporen aan de binnenzijde. Die zie je niet met koelvloeistof.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 10:12 #1438816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Nog even een update; vorige week ben ik druk geweest met het inslijpen van de kleppen etc. Maandag- en gisterenavond heb ik alles weer in elkaar gezet en her-en-der nog wat kabeltjes en slangetjes gerepareerd, daarna heb ik hem weer voor het eerste gestart; hij lijkt nu rustiger te lopen dan voorheen, ook bij het afzetten van motor schud alles wat minder (wellicht is het na-dieselen bij zeer koud weer ook opgelost?), ik heb er overigens nog niet mee gereden.

Het enige wat ik nog moet doen is de ontsteking afstellen, maar ik kon gisterenavond laat zo snel niet vinden waar de vacuümvervroeger zit bij dit type ontsteking, (bij mijn 240 zat hij bij de verdeler). Het type heb ik wel gevonden; EZ118K, iemand een hint?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 14:24 #1438822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draaien aan de verdeler achterop de cylinderkop
Zit met twee boutjes vast.

En dan meten met een stroboscoob. Met een witte stift de streepjes van de graden op het distributie deksel en de gleuf in de poellie wit maken dan zie je het makkelijker.

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 14:26 #1438823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ie nadieselt....
Heeft meestal iemand de paarse slang losgetrokken.

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 23:31 #1438836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Hoi Rob,

Bedankt, hoe het afstellen in z'n werk gaat wist ik op zich al, maar normaal gesproken moet je de vacuümvervroeger lostrekken (anders krijg je een vertekend beeld door het extra vervroegen). Blijkbaar loopt er een slang vanaf de inlaat rechtstreeks naar de ECU, ik heb hem losgehaald maar maakte uiteindelijk weinig verschil. Dus nu moet alles, als het goed is, in orde zijn. Hij loopt een stukje minder rauw en rustiger dan voorheen.

M.b.t. het nadieselen; dat doet hij niet vaak, alleen soms als het goed koud is en ik een kort stukje rijdt, ik heb al een keer de slangetjes gecontroleerd en de solenoid getest. Alles leek toen in orde, wat het ook wat lastig maakt is dat het nadieselen altijd min of meer onverwachts komt en dat ik het ook niet kan herproduceren. Altijd lastig om te kijken wat er mis is op het moment dat alles prima werkt :-) De motor slaat nu wat directer af, vandaar dat ik een beetje hoop dat ook het nadieselen gestopt is, maar dat merk ik pas weer in de winter..

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2017 07:45 #1438860 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic uit mijn hoofd
De electroswitch om al dan niet vacuum door te laten naar de ontststekingscomputer (de ezk die onder het stuur zit) zit in de motorruimte aan bestuurderszijde op de veerpootbehuizing. Klein kastje met een stekker en een vacuumslang eraan, daar de stekker even loshalen.

Moderators: Jerry Stam