B230K; cilinderkop kapot, of toch niet?!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2017 23:05 #1106800
door V700 register
B230K; cilinderkop kapot, of toch niet?! is gemaakt door V700 register
Heren (of zijn er ook dames?
),
Vorig weekend hebben we pech gehad met onze Volvo 740 GL '87, B230K. Tijdens het rijden (we reden ca. 140km/u) hoorden we plotseling een harde ratel en was het vermogen ineens een stuk minder. We hebben de auto aan de kant gezet, bij lage toerentallen schudde de motor behoorlijk, maar was de ratel weg; hij liep waarschijnlijk op 3 cilinders omdat er een klep kapot zou zijn (vandaar de ratel), dit is ook wat de meneer van de Wegenwacht mij vertelde.
Vanavond heb ik de cilinderkop er af gehaald, eigenlijk verwachtte ik een ravage en dacht ik dat ik er in het gunstigste geval vanaf zou komen met een cilinderkopwissel, eigenlijk had ik verwacht dat de zuiger ook kapot was omdat ik de gelukkige eigenaar ben van een Heron cilinderkop. Vreemd genoeg zag ik helemaal geen schade. Twee zaken vielen mij wel op:
- Zuiger 4 kon ik erg makkelijk schoonmaken vergeleken met de rest
- Het leek er op dat er een stukje koppakking miste tussen cilinder 3 en 4 (zwart 'bruggetje' van aanslag)
Is volgende verklaring plausibel?:
- Geen verbranding in cilinder 4, zuiger is makkelijk schoon te maken door de onverbrande benzine (bougiekabels/doppen hebben hun beste tijd wel gehad).
- De motor liep slecht/schudde door het op 3 cilinders draaien
- De 'ratel' bij hogere toerentallen was geen mechanische ratel, maar een ontbranding op een verkeerde plek/moment; backfires
Vorig weekend hebben we pech gehad met onze Volvo 740 GL '87, B230K. Tijdens het rijden (we reden ca. 140km/u) hoorden we plotseling een harde ratel en was het vermogen ineens een stuk minder. We hebben de auto aan de kant gezet, bij lage toerentallen schudde de motor behoorlijk, maar was de ratel weg; hij liep waarschijnlijk op 3 cilinders omdat er een klep kapot zou zijn (vandaar de ratel), dit is ook wat de meneer van de Wegenwacht mij vertelde.
Vanavond heb ik de cilinderkop er af gehaald, eigenlijk verwachtte ik een ravage en dacht ik dat ik er in het gunstigste geval vanaf zou komen met een cilinderkopwissel, eigenlijk had ik verwacht dat de zuiger ook kapot was omdat ik de gelukkige eigenaar ben van een Heron cilinderkop. Vreemd genoeg zag ik helemaal geen schade. Twee zaken vielen mij wel op:
- Zuiger 4 kon ik erg makkelijk schoonmaken vergeleken met de rest
- Het leek er op dat er een stukje koppakking miste tussen cilinder 3 en 4 (zwart 'bruggetje' van aanslag)
Is volgende verklaring plausibel?:
- Geen verbranding in cilinder 4, zuiger is makkelijk schoon te maken door de onverbrande benzine (bougiekabels/doppen hebben hun beste tijd wel gehad).
- De motor liep slecht/schudde door het op 3 cilinders draaien
- De 'ratel' bij hogere toerentallen was geen mechanische ratel, maar een ontbranding op een verkeerde plek/moment; backfires
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2017 23:39 #1438250
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic tsja
1 ding valt te beamen .
Een motor op drie poten schudt inderdaad. Maar hij loopt wel.
Zo te lezen zat de distributie er nog op. Moet wel anders liep ie helemaal niet natuurlijk.
Als een klep echt in gruzels is en op een zuiger ligt te dansen zou je dan ook met lage toeren merken . En je hebt geen schade kunnen zien aan de kop en kleppen. Dus dat is het niet. Koppakkingslek tussen cilinder 3 en 4 klinkt plausibel.
Of dat zo'n geluid/ratel produceert weet ik niet.
Maar ook weer apart dat ie dan nog op 3 poten loopt. Lek tussen 3 en 4 zal toch zorgen voor twee cilinders dan die niet meekomen. Vanwaar zou cilinder 3 dan wel werken en 4 niet ?
Kan een 4 cilinder motor op 2 poten lopen ? Intuïtief zeg ik nee
Een motor op drie poten schudt inderdaad. Maar hij loopt wel.
Zo te lezen zat de distributie er nog op. Moet wel anders liep ie helemaal niet natuurlijk.
Als een klep echt in gruzels is en op een zuiger ligt te dansen zou je dan ook met lage toeren merken . En je hebt geen schade kunnen zien aan de kop en kleppen. Dus dat is het niet. Koppakkingslek tussen cilinder 3 en 4 klinkt plausibel.
Of dat zo'n geluid/ratel produceert weet ik niet.
Maar ook weer apart dat ie dan nog op 3 poten loopt. Lek tussen 3 en 4 zal toch zorgen voor twee cilinders dan die niet meekomen. Vanwaar zou cilinder 3 dan wel werken en 4 niet ?
Kan een 4 cilinder motor op 2 poten lopen ? Intuïtief zeg ik nee
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 08:08 #1438259
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk inderdaad niet dat
Ik denk inderdaad niet dat hij op twee poten kan lopen, misschien wel op 2 + 2x een beetje? Dat cilinder 4 niet werkte kan ook later zijn komen door het gesjor aan de bougiekabels (om te testen welke cilinders wel/niet meededen). Het lostrekken van 3 en 4 maakte, volgens mij (zat zelf in de auto om hem te starten), weinig verschil.
Vraag ik mij nu vooral nog af of die herrie te verklaren is..
Vraag ik mij nu vooral nog af of die herrie te verklaren is..
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 09:18 #1438262
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Niet kapot
Denk ik. Geen zichtbare schade. Dat vlekje tussen de cylinders stelt niet veel voor. De slechte staat van de bougiekabels hebben voor een slechte ontsteking gezorgd. Ophoping van koolstofresten, vervolgens een koolstofbron die gaat gloeien die voor vroegtijdige ontsteking zorgt met dubbele ontbranding van het mengsel. Dan krijg je heftige detonatie. Klop die je hoort als geratel. Waarschijnlijk in de cylinder die goed schoon gebrand is.
Nieuwe pakkingen en de kop er weer op. Hoogspanning Ontsteking ook maar vernieuwen.
Nieuwe pakkingen en de kop er weer op. Hoogspanning Ontsteking ook maar vernieuwen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:59 #1438273
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eens: ik zou kijken of de kop
Eens: ik zou kijken of de kop nog vlak is, nu het toch los is met wat vloeistof de kleppen even testen op afdichting, en als alles in orde is alleen een nieuwe koppakking (kopbouten kunnen waarschijnljk hergebruikt worden, even de lengte opmeten) doen.
En vervolgens het achterstallig onderhoud aan de ontsteking geljk oplossen met een rondje bougies, kabels en verdeelkap. Grote kans dat de bobine nog wel goed is, die heb ik bij een redblock eigenlijk nog nooit hoeven vervangen. Vonkversterker eventueel wel.
Ik weet alleen niet of de heron kop ook gevlakt mag worden als die niet meer vlak is.
En vervolgens het achterstallig onderhoud aan de ontsteking geljk oplossen met een rondje bougies, kabels en verdeelkap. Grote kans dat de bobine nog wel goed is, die heb ik bij een redblock eigenlijk nog nooit hoeven vervangen. Vonkversterker eventueel wel.
Ik weet alleen niet of de heron kop ook gevlakt mag worden als die niet meer vlak is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 15:14 #1438276
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties! Als
Bedankt voor de reacties! Als de kleppen nog genoeg afdichten en de kop nog recht lijkt ben ik niet van plan hem te laten vlakken, de kleppen kunnen er dan in blijven zitten.
Ik heb inmiddels een nieuwe koppakking, nieuwe riemen, bovengenoemde onderdelen voor de ontsteking besteld en wat extra spul (oliefilter etc.). Mooie gelegenheid om weer even groot onderhoud te plegen en ook de klepspeling te checken.
Ik heb inmiddels een nieuwe koppakking, nieuwe riemen, bovengenoemde onderdelen voor de ontsteking besteld en wat extra spul (oliefilter etc.). Mooie gelegenheid om weer even groot onderhoud te plegen en ook de klepspeling te checken.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 16:00 #1438278
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vlakken
Wil je geen risico lopen om het werk tweemaal te doen dan moet ook een Heron kop gevlakt worden. Niet voor niets heeft de vorige pakking het begeven. De kop is door warmtespanningen altijd wat vervormd en ook zijn er altijd wel wat putjes die meteen met het vlakken verdwijnen.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2017 11:41 #1438319
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic eenmaal
Heb ik het in mijn hoofd gehaald om een kop niet te laten vlakken omdat er meerdere mensen waren die riepen dat ze wel vaker een koppakkingwissel deden zonder te vlakken en dat ze nooit problemen hadden.
1.000 kilometer later kon ik opnieuw.
Een andere maal heb ik een keer een goedkope koppakking genomen, een noname brand want het scheelde de helft van de prijs met een Elring. 3x raden....
Nee, voor mij altijd minimaal een controle van de kop op rechtheid en alleen Elring koppakkingen. Punt.
1.000 kilometer later kon ik opnieuw.
Een andere maal heb ik een keer een goedkope koppakking genomen, een noname brand want het scheelde de helft van de prijs met een Elring. 3x raden....
Nee, voor mij altijd minimaal een controle van de kop op rechtheid en alleen Elring koppakkingen. Punt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2017 09:43 #1438363
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt voor de tips, ik ga hem inderdaad dan toch laten vlakken. Het blijft voorlopig ook nog prima weer om met de auto naar het werk te gaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2017 09:44 #1438364
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic *Motor
*Motor
Moderators: Jerry Stam