Stabistang toevoegen achter, kan dat zomaar?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2017 02:16 #1106574
door Mathy van Nisselroy
Stabistang toevoegen achter, kan dat zomaar? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Sinds een tijdje rij ik vaker over de fly-over op knooppunt Kerensheide. Zowel met m'n priveauto als met bedrijfswagens. En daarbij merk ik, dat waar ik met de bedrijfswagen gewoon 120 km/h aan kan houden, ik met de 945 iets in snelheid moet zakken om m'n hartslag en bloeddruk op een enigszins prettig niveau te houden. Dat kan natuurlijk niet. Is dit te ondervangen door achter een stabilisatorstang te monteren? M'n auto heeft achter namelijk geen stabilisatorstang. Kan ik iedere willekeurige stabilisatorstang die Volvo ooit voor onze modellen aangeboden heeft gewoon onder de auto schroeven of moet ik nog ergens rekening mee houden?
groetjes
Mathy
Sinds een tijdje rij ik vaker over de fly-over op knooppunt Kerensheide. Zowel met m'n priveauto als met bedrijfswagens. En daarbij merk ik, dat waar ik met de bedrijfswagen gewoon 120 km/h aan kan houden, ik met de 945 iets in snelheid moet zakken om m'n hartslag en bloeddruk op een enigszins prettig niveau te houden. Dat kan natuurlijk niet. Is dit te ondervangen door achter een stabilisatorstang te monteren? M'n auto heeft achter namelijk geen stabilisatorstang. Kan ik iedere willekeurige stabilisatorstang die Volvo ooit voor onze modellen aangeboden heeft gewoon onder de auto schroeven of moet ik nog ergens rekening mee houden?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2017 14:16 #1435959
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit er al op .
Zonder achter stabilisator stang rijden is bijna onmogelijk.
Achteras zwabbert dan heen en weer.
Zelf ook weleens geprobeerd te rijden zonder stabi stang achter.
Dit voel je direkt.
Deze zit er standaard al op.
Achteras zwabbert dan heen en weer.
Zelf ook weleens geprobeerd te rijden zonder stabi stang achter.
Dit voel je direkt.
Deze zit er standaard al op.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2017 15:08 #1435960
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechtuitstabiliteit verbetert
Met een stabilo achter (of een zwaardere) verbeter de rechtuit stabiliteit aanzienlijk. Daar verbetert dus ook het gedrag in lange doordraaiende bochten.
Het sturen gaat dan wel een beetje zwaarder. Maar de rechtuitstabiliteit is belangrijker.
Ik neem aan dat je aan de voorzijde al een stabilo hebt? Zo niet daar ook eentje monteren. Dan zal het zwaarder sturen niet optreden.
Heb je achter een multilink II ophanging?
Twee jaar terug heb ik nog een nieuwe bij de dealer kunnen kopen als set compleet met nivomats. Het ging mijn toen om de nivimats.
Het sturen gaat dan wel een beetje zwaarder. Maar de rechtuitstabiliteit is belangrijker.
Ik neem aan dat je aan de voorzijde al een stabilo hebt? Zo niet daar ook eentje monteren. Dan zal het zwaarder sturen niet optreden.
Heb je achter een multilink II ophanging?
Twee jaar terug heb ik nog een nieuwe bij de dealer kunnen kopen als set compleet met nivomats. Het ging mijn toen om de nivimats.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2017 19:06 #1435966
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic multilink?
Bij een 945?
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2017 19:40 #1435967
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Ik zou eerst de schokbrekers
Ik zou eerst de schokbrekers van de 940 maar eens nakijken. Slechte schor kers leiden tot het beschreven slechte weggedrag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 22:30 #1436032
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter past iedere stabi
Achter past iedere stabi stang, niet vergeten de 2 beugels over te zetten.
Standaard horen ze erop te zitten, een vorige eigenaar er dan af laten halen. Toevalllig import? In Zweden heb ik al diverse 740/940s geimporteerd waar ze niet meer op zaten. Bij opgevoerde 740/940's worden vaak meerdere geplaatst om die achteras stabieler te krijgen. Wel heb je deze stang in meerdere diktes heb ik gemerkt.
Maar zou ook naar de rest van de ophanging kijken.
Heb zelf op mijn station Turbo deze week nivomats met bijbehorende veren van een Sedan 940 Turbo sloper van 1997 gemonteerd. En dat bevalt super. Was het namelijk beu dat die zoveel doorhing. Verstevigde veren is leuk, maar niet bij een turbo, dan staat de kont stuk hoger dan de neus.
Werd me verteld, moet je niet doen. Is te slap van een sedan, maar bevalt super. Veel stabieler en altijd op correcte hoogte door de corrigerende nivomats. Is een starre achteras met nivomats, officieel toen dr tijd alleen op sedans geleverd.
Standaard horen ze erop te zitten, een vorige eigenaar er dan af laten halen. Toevalllig import? In Zweden heb ik al diverse 740/940s geimporteerd waar ze niet meer op zaten. Bij opgevoerde 740/940's worden vaak meerdere geplaatst om die achteras stabieler te krijgen. Wel heb je deze stang in meerdere diktes heb ik gemerkt.
Maar zou ook naar de rest van de ophanging kijken.
Heb zelf op mijn station Turbo deze week nivomats met bijbehorende veren van een Sedan 940 Turbo sloper van 1997 gemonteerd. En dat bevalt super. Was het namelijk beu dat die zoveel doorhing. Verstevigde veren is leuk, maar niet bij een turbo, dan staat de kont stuk hoger dan de neus.
Werd me verteld, moet je niet doen. Is te slap van een sedan, maar bevalt super. Veel stabieler en altijd op correcte hoogte door de corrigerende nivomats. Is een starre achteras met nivomats, officieel toen dr tijd alleen op sedans geleverd.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 23:58 #1436042
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Langst
Hallo Daniel
Ze zitten er niet altijd standaard onder. Onder die van mij ook niet. De vorige eigenaar heeft de auto in 1,5 jaar redelijk mishandeld, maar ik kan me niet voorstellen dat ie aan de constructie en techniek van de auto iets veranderd heeft. Ik heb de auto (945 GLE, B234F, modeljaar 1991, nadat ie "klaar" was is ie rechtstreeks van Zweden naar NL gebracht) inmiddels al dik 12 jaar, dus langer dan alle andere bezitters (ik ben al minstens nummer zes).
groetjes
Mathy
Ze zitten er niet altijd standaard onder. Onder die van mij ook niet. De vorige eigenaar heeft de auto in 1,5 jaar redelijk mishandeld, maar ik kan me niet voorstellen dat ie aan de constructie en techniek van de auto iets veranderd heeft. Ik heb de auto (945 GLE, B234F, modeljaar 1991, nadat ie "klaar" was is ie rechtstreeks van Zweden naar NL gebracht) inmiddels al dik 12 jaar, dus langer dan alle andere bezitters (ik ben al minstens nummer zes).
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 22:41 #1436079
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic lees hier ook
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 22:58 #1436081
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 16
Hallo fflunche
Dank je wel. Ik moet dus nameten hoe dik de stabi die ik in de garage heb liggen precies is. 16 mm zou ideaal zijn volgens het draadje in jouw link, maar ik vermoed dat ie dikker is.
groetjes
Mathy
Dank je wel. Ik moet dus nameten hoe dik de stabi die ik in de garage heb liggen precies is. 16 mm zou ideaal zijn volgens het draadje in jouw link, maar ik vermoed dat ie dikker is.
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 23:17 #1436084
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic 19
mm is standaard bij een volvo exemplaar
21 de iets dikkere originele volvo
andere diktes zijn niet door volvo geleverd
dacht ik.
Zo'n 19 mm ligt hier wel ergens stof te verzamelen.
21 de iets dikkere originele volvo
andere diktes zijn niet door volvo geleverd
dacht ik.
Zo'n 19 mm ligt hier wel ergens stof te verzamelen.
Moderators: Jerry Stam