v-snaar vreter
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2017 18:27 #1435855
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Gates
Heb iemand een keer horen zeggen dat Gates snaren bij ons te diep in de poulie zouden liggen. En hiermee dus sneller slijten, piepen en slechter kracht overbrengen.
Of dit ook echt waar is weet ik niet, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen of mij ook weer wijzer kan maken.
En is het niet mogelijk dat er bij het reviseren van de dynamo om één of andere reden een andere/verkeerde poelie op gezet is? En nu dus waarschijnlijk wel de verkeerde riem?
Of dit ook echt waar is weet ik niet, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen of mij ook weer wijzer kan maken.
En is het niet mogelijk dat er bij het reviseren van de dynamo om één of andere reden een andere/verkeerde poelie op gezet is? En nu dus waarschijnlijk wel de verkeerde riem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2017 18:52 #1435857
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De zooi ligt nu los..
Hoi,
Behalve de krukaspoulie ik heb nu de hele zooi los.
Ik heb ergens nog een onderdelen TDIC, waarvan ik morgenochtend de viscofan/dynamo los kan halen en overzetten naar mijn gebruiks auto. Dan kan ik met de verdachte onderdelen naar Nordicar rijden. De sleuteldag staat toch al op mijn agenda om weer eens op bezoek te gaan en dat is bovendien zowat een thuiswedstrijd. Heb ik tekort tijd voor het overzetten dan kom ik met mijn pickup.
Jaap
Behalve de krukaspoulie ik heb nu de hele zooi los.
Ik heb ergens nog een onderdelen TDIC, waarvan ik morgenochtend de viscofan/dynamo los kan halen en overzetten naar mijn gebruiks auto. Dan kan ik met de verdachte onderdelen naar Nordicar rijden. De sleuteldag staat toch al op mijn agenda om weer eens op bezoek te gaan en dat is bovendien zowat een thuiswedstrijd. Heb ik tekort tijd voor het overzetten dan kom ik met mijn pickup.
Jaap
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 19:25 #1436125
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic En
...en... en... en ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2017 09:59 #1436156
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het vervolg
Hoi,
Het spijt me dat ik even op me heb laten wachten,
Je kent het wel: druk, druk.
Ik ben dus met een doos met onderdelen naar Nordicar geweest.
Ik had de oorspronkelijke dynamo mee, die werd zoals ik verwacht had goedgekeurd, Eveneens overeenkomstig met mijn ervaring is vastgesteld dat de viscofan vast staat, maar dat moet de werking van het systeem krukaspoelie/fanpoelie/dynamopoelie niet hinderen. Als de motor warmer word moet de fan ook meedraaien. Is de motor koeler heb je alleen energie verlies. Het lager van de fan-as heeft minimale speling, maar Chris?, de monteur van Nordicar
meende dat dat geen kwaad kan.
Wat iedereen wel opviel was dat de snaar wel erg diep in de poelie van de dynamo lag. Eigenlijk kon je zien dat de snaar op het lijf van de poeli heeft geslipt. Ik met Chris nog op zoek geweest op ze bij Nordicar een passende, bredere snaar hadden liggen, maar dat lukte niet. Ik zou dus maandag op zoek gaan naar een andere snaar.
Thuis gekomen heb ik ook de dynamo van de onderdelenauto, die ik al gemonteerd had, bekeken. De poelie die daar op zat was duidelijk smaller dan het probleem geval. Op internet heb ik nog het een en ander nagezocht en dan vind je dat de standaardmaat voor snaren van 10mm naar 13m breedte verspringen. De voorgeschreven snaar is 10mm, de reservedynamo heeft een daarbij passende poelie, maar die oorspronkelijke is veel breder, ongeveer 13mm.
Ik heb daarom de voorgeschreven V-snaar gemonteerd met de reserve dynamo en de viscofan van de reserveauto op de poelie van de oorspronkelijke auto. Ondertussen, na een week (hoewel met weinig kilometers) lijkt het probleem opgelost.
(Voorlopige) conclusie: In het verleden heeft er een verwisseling van de v-snaarpoelie van de dynamo. Dat werd ook door 1up en Reinier als oorzaak genoemd.
Iedereen bedankt voor zijn hulp, natuurlijk ook de mensen die bij Noridcar hebben meegedacht.
Groeten, Jaap
Het spijt me dat ik even op me heb laten wachten,
Je kent het wel: druk, druk.
Ik ben dus met een doos met onderdelen naar Nordicar geweest.
Ik had de oorspronkelijke dynamo mee, die werd zoals ik verwacht had goedgekeurd, Eveneens overeenkomstig met mijn ervaring is vastgesteld dat de viscofan vast staat, maar dat moet de werking van het systeem krukaspoelie/fanpoelie/dynamopoelie niet hinderen. Als de motor warmer word moet de fan ook meedraaien. Is de motor koeler heb je alleen energie verlies. Het lager van de fan-as heeft minimale speling, maar Chris?, de monteur van Nordicar
meende dat dat geen kwaad kan.
Wat iedereen wel opviel was dat de snaar wel erg diep in de poelie van de dynamo lag. Eigenlijk kon je zien dat de snaar op het lijf van de poeli heeft geslipt. Ik met Chris nog op zoek geweest op ze bij Nordicar een passende, bredere snaar hadden liggen, maar dat lukte niet. Ik zou dus maandag op zoek gaan naar een andere snaar.
Thuis gekomen heb ik ook de dynamo van de onderdelenauto, die ik al gemonteerd had, bekeken. De poelie die daar op zat was duidelijk smaller dan het probleem geval. Op internet heb ik nog het een en ander nagezocht en dan vind je dat de standaardmaat voor snaren van 10mm naar 13m breedte verspringen. De voorgeschreven snaar is 10mm, de reservedynamo heeft een daarbij passende poelie, maar die oorspronkelijke is veel breder, ongeveer 13mm.
Ik heb daarom de voorgeschreven V-snaar gemonteerd met de reserve dynamo en de viscofan van de reserveauto op de poelie van de oorspronkelijke auto. Ondertussen, na een week (hoewel met weinig kilometers) lijkt het probleem opgelost.
(Voorlopige) conclusie: In het verleden heeft er een verwisseling van de v-snaarpoelie van de dynamo. Dat werd ook door 1up en Reinier als oorzaak genoemd.
Iedereen bedankt voor zijn hulp, natuurlijk ook de mensen die bij Noridcar hebben meegedacht.
Groeten, Jaap
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2017 14:37 #1436165
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic visco vast
Een visco die continue de fan aandrijft zorgt natuurlijk voor extra slijtage.
Onder normale omstandigheden staat de visco in slipstand.
Slechts een enkele keer na stilstand, lang langzaam rijden of bij warm weer bergop zal de visco geactiveed worden en de fan dan 2000 toeren laten maken.
De Visco kan "vast" zitten door een gecorrodeerd middenasje van de spiraal voorop.
Beetje kruipolie er op en pak het asje met een grote tang beet en maak het weer gangbaar.
Onder normale omstandigheden staat de visco in slipstand.
Slechts een enkele keer na stilstand, lang langzaam rijden of bij warm weer bergop zal de visco geactiveed worden en de fan dan 2000 toeren laten maken.
De Visco kan "vast" zitten door een gecorrodeerd middenasje van de spiraal voorop.
Beetje kruipolie er op en pak het asje met een grote tang beet en maak het weer gangbaar.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-04-2017 14:59 #1436168
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als ie vast staat op werktemperatuur
als ie vast staat op werktemperatuur dan hoor je hem ook loeien. Normaal hoor je dat alleen maar even na het starten, een seconde of 20. Zou nog even kijken of oe ook "vast" staat na een kwartiertje rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2017 17:39 #1436295
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic visco fan vast?
Hoi Adrian, Reinier,
Reineir heeft gelijk dat de visco soms na het starten vast staat.
Dat hoor ik in mijn Isuzu soms ook.
Maar ik had de "verdachte" en die uit de onderdelen auto, die los stond. De laatste heb ik nu gemonteerd.
Ik zal de andere als ik tijd heb eens nader bekijken.
Vanmorgen moest ik toch nog de V-snaar een keer spannen omdat hij nu weer veel te los stond en over de poelies 'klapperde'.
Het probleem lijkt nu opgelost. En dat is het belangrijkste.
Jaap
Reineir heeft gelijk dat de visco soms na het starten vast staat.
Dat hoor ik in mijn Isuzu soms ook.
Maar ik had de "verdachte" en die uit de onderdelen auto, die los stond. De laatste heb ik nu gemonteerd.
Ik zal de andere als ik tijd heb eens nader bekijken.
Vanmorgen moest ik toch nog de V-snaar een keer spannen omdat hij nu weer veel te los stond en over de poelies 'klapperde'.
Het probleem lijkt nu opgelost. En dat is het belangrijkste.
Jaap
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-04-2017 15:24 #1436318
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic vaste visco en extra slijtage?
Bij nader inzien heeft een visco geen significante extra slijtage, want op mijn 1977 zat eerst geen visco koppeling , maar een vast fan, en daar sleten de snaren (2 stuks meneer, toen waren de volvo's nog echt betrouwbaar?) niet erger van dan met de visco. Ik heb er in ieder geval meer dan 2 ton en 20 jaar mee gereden voordat ik ze heb vervangen uit voorzorg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2017 12:30 #1436344
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 snaren hadden alle non
2 snaren hadden alle non airco volvo's, komt doordat er een waterpomp,viscokoppeling en dynamo aangestuurd moet worden. Bij de airco modellen is de dynamo verplaatst naar rechts bovenin en eigen riem gekregen. Nu waren de 2 snaren niet meer nodig, nu was t alleen stuurbekrachtiging/visco/waterpomp, dat gaat prima met 1 snaar.
Ik denk gewoon te strak gespannen en of een gaar draaiend lager in whatever deel dat wordt aangestuurd.
Ik denk gewoon te strak gespannen en of een gaar draaiend lager in whatever deel dat wordt aangestuurd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2017 12:54 #1436348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dubbele snaren tip
Ik rijd ook met twee snaren rond. Altijd stond de ene net wat strakker dan de andere. Altijd gedacht dat de boel een beetje krom was en het werkte dus ik besteede er geen aandacht aan.
Ik heb nu ontdekt dat als je die snaren bij Volvo koopt dat je dan een gepaard setje krijgt. Beide even lang. Nu staan beide snaren even strak. Niks krom dus gewoon toch kleine verschillen in lengte.
De ander snaar (bij mij de stuurbekrachtiging) koop ik nog steeds aftermarket daar is niets mis mee.
Rob
Ik heb nu ontdekt dat als je die snaren bij Volvo koopt dat je dan een gepaard setje krijgt. Beide even lang. Nu staan beide snaren even strak. Niks krom dus gewoon toch kleine verschillen in lengte.
De ander snaar (bij mij de stuurbekrachtiging) koop ik nog steeds aftermarket daar is niets mis mee.
Rob
Moderators: Jerry Stam