Ophogen achterzijde
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2017 10:47 #1435488
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inderdaad is na het losmaken
Inderdaad is na het losmaken van de schokbrekers de veer al zo ver ontspannen, dat veerspanners overbodig zijn. Maar met zal wel een stukje makkelijker werken, en zal de schokdemper er makkelijker tussenuit te halen zijn.
Gezien de kracht (not) op de veren kan je je ook behelpen met spanbanden met ratels. Daar trekk je de veertjes ook wel mee in elkaar.
Als je verzwaarde achterveren hebt, zal het wel een ander verhaal zijn: ik heb vooral ervaring met de slappere nivomat-veren.
Overigens vind ik die blokken niet echt een fijne oplossing: kijken waarom de auto achterveer hangt en dat oplossen is de betere aanpak. Nieuwe veren, nieuwe dempers, bijvoorbeeld. Met de blokken verklein je namelijk de veerweg, door de veer al een eind in elkaar te drukken. Dat ga je voelen: stuiteren, bonken op diepe oneffenheden en drempels.
Gezien de kracht (not) op de veren kan je je ook behelpen met spanbanden met ratels. Daar trekk je de veertjes ook wel mee in elkaar.
Als je verzwaarde achterveren hebt, zal het wel een ander verhaal zijn: ik heb vooral ervaring met de slappere nivomat-veren.
Overigens vind ik die blokken niet echt een fijne oplossing: kijken waarom de auto achterveer hangt en dat oplossen is de betere aanpak. Nieuwe veren, nieuwe dempers, bijvoorbeeld. Met de blokken verklein je namelijk de veerweg, door de veer al een eind in elkaar te drukken. Dat ga je voelen: stuiteren, bonken op diepe oneffenheden en drempels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2017 14:39 #1435491
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ophoogblokken
@strik
Wanneer je boven de achterveren b.v. 2 cm dikke ophoogblokken plaatst komt de auto achter 2 cm hoger te staan.( aan te bevelen is om linksachter zelfs iets meer te nemen de linker achterkant staat vaak al lager!)
De indrukking van de veer blijft gewoon gelijk want het gewicht dat op de veer drukt is hetzelfde gewicht van de auto. De normale schokdempers hebben helemaal geen effect op de hoogte. Olie-schokdempers dempen alleen. Gasdempers hebben een kleine verwaarloosbare tegenkracht.
Het gevoel van stuiteren wanneer je een gastank hebt ingebouwd kan wel voorkomen omdat de 13 mm veer nogal aan de zware kant is, een 12.5 mm veer zou soms beter zijn. (Heb je veel belading dan is 13 mm weer beter)
Trouwens de 12.5 en 13 mm veer is korter dan de standaard veer. Ophogen is dan altijd nodig om de auto achter dan weer op een goed niveau te krijgen. Met alleen een verzwaarde veer staat de auto dus altijd te laag.
Nivomaten zou natuurlijk ook met een gastank beter zijn, wel een dikkere veer van 12 mm monteren .( je hebt immers zo'n 75 -135 Kg meer belasting op de achtervering)
Anders wordt de levensduur van de nivomat wel erg bekort.
Wanneer je boven de achterveren b.v. 2 cm dikke ophoogblokken plaatst komt de auto achter 2 cm hoger te staan.( aan te bevelen is om linksachter zelfs iets meer te nemen de linker achterkant staat vaak al lager!)
De indrukking van de veer blijft gewoon gelijk want het gewicht dat op de veer drukt is hetzelfde gewicht van de auto. De normale schokdempers hebben helemaal geen effect op de hoogte. Olie-schokdempers dempen alleen. Gasdempers hebben een kleine verwaarloosbare tegenkracht.
Het gevoel van stuiteren wanneer je een gastank hebt ingebouwd kan wel voorkomen omdat de 13 mm veer nogal aan de zware kant is, een 12.5 mm veer zou soms beter zijn. (Heb je veel belading dan is 13 mm weer beter)
Trouwens de 12.5 en 13 mm veer is korter dan de standaard veer. Ophogen is dan altijd nodig om de auto achter dan weer op een goed niveau te krijgen. Met alleen een verzwaarde veer staat de auto dus altijd te laag.
Nivomaten zou natuurlijk ook met een gastank beter zijn, wel een dikkere veer van 12 mm monteren .( je hebt immers zo'n 75 -135 Kg meer belasting op de achtervering)
Anders wordt de levensduur van de nivomat wel erg bekort.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-03-2017 13:58 #1435672
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank voor alle goede adviezen.
Desondanks heb ik de 940 gisteren opgehoogd d.m.v. blokken.
Waarom toch eigenwijs? Dat is sowieso genetisch bepaald; sowieso heb ik het idee dat eigenwijs zijn niet noodzakelijk is om onze Volvo's te rijden en dat het wel helpt.
Andere redenen om het toch te doen zijn dat het een kosten gunstige oplossing is (er vanuit gaande dat de originele veren niet te veel verslapt zijn) en ook dat het een leuk klusje is in de vroege lentezon.
Op het werk heb ik twee aluminium blokken laten draaien van rond 100 mm en 35 mm dik.
Montage bleek een eitje te zijn: om te beginnen de carrosserie ondersteunen. Vervolgens de as opheffen en het wiel demonteren. De veer in belaste toestand met een spanband met ratel fixeren en vervolgens de as laten zakken. De veer komt dan al mooi los uit de onderste schotel en er is voldoende ruimte om het blok te monteren. Mocht de veer onvoldoende samengedrukt zijn dan kan de schokdemper losgenomen worden en kan de as verder naar beneden gedrukt worden.
Het resultaat is in de bijgevoegde foto's te zien.
Voor de zekerheid wil ik nog benadrukken dat het heel belangrijk is om voorzichtig te zijn met een samengedrukte veer, hier zit meer energie in dan je mogelijk zou verwachten! Als deze energie onverwacht vrijkomt dan kan dit grote (lichamelijke) schade aanrichten! Onderschat dit risico niet!
Desondanks heb ik de 940 gisteren opgehoogd d.m.v. blokken.
Waarom toch eigenwijs? Dat is sowieso genetisch bepaald; sowieso heb ik het idee dat eigenwijs zijn niet noodzakelijk is om onze Volvo's te rijden en dat het wel helpt.
Andere redenen om het toch te doen zijn dat het een kosten gunstige oplossing is (er vanuit gaande dat de originele veren niet te veel verslapt zijn) en ook dat het een leuk klusje is in de vroege lentezon.
Op het werk heb ik twee aluminium blokken laten draaien van rond 100 mm en 35 mm dik.
Montage bleek een eitje te zijn: om te beginnen de carrosserie ondersteunen. Vervolgens de as opheffen en het wiel demonteren. De veer in belaste toestand met een spanband met ratel fixeren en vervolgens de as laten zakken. De veer komt dan al mooi los uit de onderste schotel en er is voldoende ruimte om het blok te monteren. Mocht de veer onvoldoende samengedrukt zijn dan kan de schokdemper losgenomen worden en kan de as verder naar beneden gedrukt worden.
Het resultaat is in de bijgevoegde foto's te zien.
Voor de zekerheid wil ik nog benadrukken dat het heel belangrijk is om voorzichtig te zijn met een samengedrukte veer, hier zit meer energie in dan je mogelijk zou verwachten! Als deze energie onverwacht vrijkomt dan kan dit grote (lichamelijke) schade aanrichten! Onderschat dit risico niet!
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-03-2017 20:38 #1435675
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Martijn
Dit is de meest veilige manier die ik ook had uitgelegd en idd een veer die samengedrukt staat ook heb je het wiel los van de grond zit nog steeds opgesloten en heeft dus nog energie in zich.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2017 13:43 #1435715
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe zit dat blok nu vast?
Hoe zit dat blok nu vast? Geen kans dat het bij uitveren er tussenuit komt?
Actie was wel nodig: hoewel het op een niet-vlakke ondergrond altijd lastig in te schatten is, stond de 940 achter wel heel erg laag. Dat lijkt op de stand van een auto met nivomat-veren en normale dempers. Na de behandeling staat hij overigens zo te zien iets te veel voorover.
BTW: plaatsgenoot? Op de foto lijkt dit Hollandse Hout te zijn?
Actie was wel nodig: hoewel het op een niet-vlakke ondergrond altijd lastig in te schatten is, stond de 940 achter wel heel erg laag. Dat lijkt op de stand van een auto met nivomat-veren en normale dempers. Na de behandeling staat hij overigens zo te zien iets te veel voorover.
BTW: plaatsgenoot? Op de foto lijkt dit Hollandse Hout te zijn?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2017 19:13 #1435725
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Monteren blokken
De opvulblokken worden tussen de veer en de carrosserie in gemonteerd. Er zit gewoon een gat Ø10.5 in ofzo. En dan verwijder je de bout, veer met blok ertussen en een nieuwe langere bout M10 bout erin draaien.
Dus nee die kunnen eigenlijk niet los komen.
Dus nee die kunnen eigenlijk niet los komen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2017 18:56 #1435810
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat het op de foto
Ik denk dat het op de foto erger lijkt dan het in werkelijkheid was. De auto staat nu quasi recht of iets voorover. Dat laatste stoort me niet.
De bovenzijde van de veer en het opvulblok worden inderdaad aan de carrosserie bevestigd. Talent eruit en mooie geel gepassiveerde 12.9 inbus bout erin. Met onderlegring vanzelfsprekend.
Locatie is niet Hollandse Hout, Het is het pittoreske Son en Breugel.
De bovenzijde van de veer en het opvulblok worden inderdaad aan de carrosserie bevestigd. Talent eruit en mooie geel gepassiveerde 12.9 inbus bout erin. Met onderlegring vanzelfsprekend.
Locatie is niet Hollandse Hout, Het is het pittoreske Son en Breugel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2017 10:31 #1435829
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 8.8 bout
Ik denk dat een 8.8 bout ook meer dan voldoende is hoor. Er komt geen enkele belasting op te staan.
Talent is Brabants voor tapeind?
Talent is Brabants voor tapeind?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2017 18:50 #1435856
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wat is ?
een gepassiveerde bout ?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2017 18:56 #1435859
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic passiveren
Is een bepaalde oppervlakte behandeling bij bij staal/rvs om het beter tegen roesten te beschermen.
nl.wikipedia.org/wiki/Passiveren
nl.wikipedia.org/wiki/Passiveren
Moderators: Jerry Stam