Ophogen achterzijde
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2017 23:58 #1106484
door V700 register
Ophogen achterzijde is gemaakt door V700 register
Omdat de 940 dit jaar als trekpaard gaat dienen voor onze caravan en omdat de 940 een beetje lomig achterover hangt heb ik het idee opgevat om de auto aan de achterzijde op te hogen. Dit door middel van het plaatsen van een afstandblok tussen de veer en de carroserie. Dit is iets dat blijkbaar vaker gedaan wordt en dus goede resultaten geeft?
Mijn vraag is of ik veerspanners nodig heb om de afstandblokken te monteren?
Of kan ik de achteras na losnemen van de schokdempers voldoende laten zakken om de veren los te laten komen?
Alvast bedankt.
Mijn vraag is of ik veerspanners nodig heb om de afstandblokken te monteren?
Of kan ik de achteras na losnemen van de schokdempers voldoende laten zakken om de veren los te laten komen?
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 00:26 #1435361
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hulp
Veren of nieuwe nivomats of monroes niet de betere oplossing ?
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 08:51 #1435364
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic veel beter, en betere vering en betere wegligging, met en zonder
met en zonder caravan.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 12:15 #1435405
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Volgens mij
Zit het antwoord er nog niet tussen. Ophogen met nylon blokken kan en is veelvuldig gedaan bij de 145 maar ook bij de 245 dus waarom zou het bij een 945 niet kunnen. Wat betreft het gebruik van verspanners zou ik zeggen gebruik ze. Bij opkrikken van een achterwiel is groot en deels de spanning er wel af maar nog niet helemaal. Hou er wel rekening mee dat als je omhoog gaat dat je panhard stang de achteras iets naar links of rechts verplaatst. Weet ff niet zo gauw hoe de panhard stang bevestigd zit.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 14:45 #1435407
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Panhard stang zit vast met 2 bouten en 1 moer
Je kan hem niet verkeerd terugzetten, het zijn verschillende maten.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 19:20 #1435413
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Die
Snap ik niet helemaal, de panhard stang maak je toch niet los om je veren te vervangen. Althans ik heb het bij mijn 245 niet gedaan. Daar zitten verlaagde veren onder en de oude heb ik met veer spanners in elkaar gedrukt en zo verwijdert. Enig nadeel van verlagen en dus ook bij verhogen is dat je ook eigenlijk een instelbare panhard stang nodig hebt om zo de achteras weer in lijn te krijgen.
Maar we wijken af. De vraag is wel of geen veerspanners. Ik vind van wel
Maar we wijken af. De vraag is wel of geen veerspanners. Ik vind van wel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 20:03 #1435414
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder veerspanners
gaat t prima. wielen van de ondergrond los, schokbrekers aan onderzijde loshalen, veren losschroeven en je pakt ze er zo tussen uit.
Ik heb bij m'n nieuwe veren van Timen er een paar metalen platen/blokken bij gekregen.
Ik heb bij m'n nieuwe veren van Timen er een paar metalen platen/blokken bij gekregen.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 20:54 #1435419
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Dan
Springt je veer er toch uit op die manier. Even logisch gezien heeft je schokbreker een bepaalde uitslag en bij maximale uitslag zal de veer nog wat op spanning staan. Ga je de schokbreker losnemen met het wiel omhoog is de kans groot dat je veer eruit knalt, ik zou het niet doen zo.
Zet een goede krik onder je dorpel daar waar je normaal je schaarkrik doet. Los de moeren van je wiel, krik de auto omhoog tot het wiel loskomt van de grond, haal het wiel eraf. Doe of je schaarkrik of een andere krik (hydraulisch) onder de draag arm en zorg ervoor dat je deze weer op spanning brengt, dan veerspanners plaatsen en dan kun je de schokbreker los maken en als die los de veer. Laat dan de krik onder de draagbare weer zakken en je veer kun je er zo uitpakken.
Veiliger kan ik het niet bedenken voor je zo heb ik het bij mijn 245 gedaan en het zal bij een 945 niet anders zijn.
En daarbij als je ophoog bokken gebruikt zal de veer toch ingedrukt moeten worden en dan heb je toch veerspanners nodig.
Zet een goede krik onder je dorpel daar waar je normaal je schaarkrik doet. Los de moeren van je wiel, krik de auto omhoog tot het wiel loskomt van de grond, haal het wiel eraf. Doe of je schaarkrik of een andere krik (hydraulisch) onder de draag arm en zorg ervoor dat je deze weer op spanning brengt, dan veerspanners plaatsen en dan kun je de schokbreker los maken en als die los de veer. Laat dan de krik onder de draagbare weer zakken en je veer kun je er zo uitpakken.
Veiliger kan ik het niet bedenken voor je zo heb ik het bij mijn 245 gedaan en het zal bij een 945 niet anders zijn.
En daarbij als je ophoog bokken gebruikt zal de veer toch ingedrukt moeten worden en dan heb je toch veerspanners nodig.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 21:09 #1435420
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Er knalde bij mij niks, toen ik het deed.
(Bij het veren vervangen was dat, ik acht dat veel beter dan oude te slappe veren laten zitten met blokken ertussen). Maar misschien zijn er verschillende lengte schokbrekers of gaat een nivomat (zitten die erop Martijn?), niet zonder kracht naar zijn uiterste stand? Voor het terug monteren met de blokken hoeft het niet nodig zijn om spanners te gebruiken, het gewicht van de auto spant de boel op.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 23:42 #1435423
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veerspanners geruiken?
Hoi,
Ik heb nu een paar keer de achterveren losgehaald/vervangen o.i.d.
Ik heb er nooit aan gedacht om veerspanners te gebruiken, en het is me altijd zonder veel problemen gelukt. Maar als je die dingen hebt liggen denk ik dat je je toch wel wat moeite en gemartel bespaar. Ik vind het een goede tip, die ik een volgende keer zeker zal uitproberen.
Jaap
Ik heb nu een paar keer de achterveren losgehaald/vervangen o.i.d.
Ik heb er nooit aan gedacht om veerspanners te gebruiken, en het is me altijd zonder veel problemen gelukt. Maar als je die dingen hebt liggen denk ik dat je je toch wel wat moeite en gemartel bespaar. Ik vind het een goede tip, die ik een volgende keer zeker zal uitproberen.
Jaap
Moderators: Jerry Stam