banjobout vastgeklonken aan bus irt hydraulische slang stuurpomp
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-03-2017 14:00 #1435180
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Let even op de tule
De koppelingen zitten gewoon aan de slangen geperst, en zijn met wat werk prima uit elkaar te halen.
Let alleen wel even op de vorm van de tule (het stukje ijzer van de koppeling wat de slang ingaat)
In de automotive industrie gebruiken ze hier nog wel eens andere koppelingen dan bij hydrauliek. (niet altijd overigens maar bij de bakstenen wel)
Bij hydrauliek worden de pershulzen veelal over vrijwel de volle lengte geknepen/geperst.
Door de ribbels aan zowel de pershuls en tule blijft het zaakje tot zeer hoge druk goed vast zitten.
In de automotive industrie zit er een soort verdikking aan het einde van de tule.
De pershuls wordt vóór deze verdikking geknepen, en zorgt ervoor dat de tule niet uit de slang kan schieten.
Deze manier van persen zal wel goedkoper/makkelijker/sneller zijn dan wat ze bij hydrauliek gebruiken, maar de drukken zijn ook stukken lager.
Dergelijke manier van persen ben ik op hydraulische systemen van machines nog niet tegen gekomen, in de auto vaak zat.
LET OP bij het persen van de hulzen dat er NIET geperst wordt op de verdikking van de tule, dit gaat dan aan alle kanten verkeerd.
Doe je dit wel, dan "knip" je hier als het ware de slang door.
Ook klem je dan maar op een paar millimeter ipv centimeter.
Tevens ben ik benieuwd wat er van die verdikking overblijft, want alle krachten komen op dat kleine randje van de verdikking.
De gemiddelde landbouw-mechanieker perst waarschijnlijk alleen maar hydrauliek-slangen, en ik vraag me dus ook af of deze in staat is die van de Volvo te persen.
De lengte waarover geperst wordt is dan waarschijnlijk te lang om de (korte) tule te persen.
Zie hieronder voor wat vergelijkingsmateriaal.
Let alleen wel even op de vorm van de tule (het stukje ijzer van de koppeling wat de slang ingaat)
In de automotive industrie gebruiken ze hier nog wel eens andere koppelingen dan bij hydrauliek. (niet altijd overigens maar bij de bakstenen wel)
Bij hydrauliek worden de pershulzen veelal over vrijwel de volle lengte geknepen/geperst.
Door de ribbels aan zowel de pershuls en tule blijft het zaakje tot zeer hoge druk goed vast zitten.
In de automotive industrie zit er een soort verdikking aan het einde van de tule.
De pershuls wordt vóór deze verdikking geknepen, en zorgt ervoor dat de tule niet uit de slang kan schieten.
Deze manier van persen zal wel goedkoper/makkelijker/sneller zijn dan wat ze bij hydrauliek gebruiken, maar de drukken zijn ook stukken lager.
Dergelijke manier van persen ben ik op hydraulische systemen van machines nog niet tegen gekomen, in de auto vaak zat.
LET OP bij het persen van de hulzen dat er NIET geperst wordt op de verdikking van de tule, dit gaat dan aan alle kanten verkeerd.
Doe je dit wel, dan "knip" je hier als het ware de slang door.
Ook klem je dan maar op een paar millimeter ipv centimeter.
Tevens ben ik benieuwd wat er van die verdikking overblijft, want alle krachten komen op dat kleine randje van de verdikking.
De gemiddelde landbouw-mechanieker perst waarschijnlijk alleen maar hydrauliek-slangen, en ik vraag me dus ook af of deze in staat is die van de Volvo te persen.
De lengte waarover geperst wordt is dan waarschijnlijk te lang om de (korte) tule te persen.
Zie hieronder voor wat vergelijkingsmateriaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2017 20:37 #1435186
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic goede uitleg
Goede heldere uitleg over hoe het zit en werkt. En, een nieuw woord geleerd: tule.
Ik laat jullie weten hoe ze het hebben geperst.
Ik laat jullie weten hoe ze het hebben geperst.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2017 20:43 #1435187
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic nieuwe drukleiding
En, een nieuwe drukleiding kopen kan altijd nog als revisie niet werkt.
Ik vind het leuker om iets te reviseren dan nieuw te kopen, dat is een van de voornaamste redenen dat ik een 744 rijd van 31 jaar. Proberen te denken zoals de makers hebben gedacht en bedacht.
Ik vind het leuker om iets te reviseren dan nieuw te kopen, dat is een van de voornaamste redenen dat ik een 744 rijd van 31 jaar. Proberen te denken zoals de makers hebben gedacht en bedacht.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-03-2017 16:04 #1435208
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Retour leiding
Schiet me net te binnen...
Mocht alleen je retourleiding overigens lek zijn, dan kun je volstaan met alleen een nieuwe slang en wat slangenklemmen.
Op de retourleiding komt vrijwel geen druk, dus daar is het niet zo spannend en zou een slangenklem meer dan voldoende moeten zijn.
Voor de aanvoer (hoge druk) leiding is dit zeker niet aan te raden.
Mocht alleen je retourleiding overigens lek zijn, dan kun je volstaan met alleen een nieuwe slang en wat slangenklemmen.
Op de retourleiding komt vrijwel geen druk, dus daar is het niet zo spannend en zou een slangenklem meer dan voldoende moeten zijn.
Voor de aanvoer (hoge druk) leiding is dit zeker niet aan te raden.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2017 19:03 #1435213
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic klopt
Ik had al gezien dat de retourslang - die ook slecht begon te worden - vast zat met een slangklem en die ga ik idd ook meteen vervangen op deze wijze.
Moderators: Jerry Stam