Pignon/kroonwiel

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2017 13:07 #1433825 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met een B20A (carburateur)
Met een B20A (carburateur) zou ik niet al te zwaar gaan reduceren: een vroege 244 is weliswaar niet idioot zwaar, maar wel een stuk zwaarder dan een amazon of een 140. Ik weet, dat er bij de amazon en 140 een kortere eindreductie werd gemonteerd in auto's met overdrive dan met een 4-bak (wat deels het effect van de overdrive teniet doet).
Een M46 heeft in de overdrive een reductie van ongeveer 70% ten opzichte van de 4-bak, dus zoveel ga je in toeren al omlaag met alleen overdrive. Je wilt nog wel trekkracht overhouden natuurlijk. Geen idee wat er nu voor eindreductie onder zit: hoeveel toeren maakte je bij 120 in de 4?

Overigens heeft de 244 met B20A en 4-bak ook gewoon in nederland op het programma gestaan: het is zeker geen unieke amerikaanse uitvoering, maar wel een stop-gap oplossing omdat er in 1975 nog geen B21's beschikbaar waren. Mocht je een B20F met injectie hebben, dan is het wel zeldzaam, en ontwikkeld voor de amerikaanse emissienormen.

Tot slot, om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: onder een 1975er zit dus een 1030 achteras: gedeeld met de amazon, de 140/160, en de 240/260 t/m 1980. Daarna kwam de 1031. Wil je een deel overzetten, dan moet je een 1030 hebben, zet je een hele as over dan maakt het niet uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2017 13:09 #1433826 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Snelheidsaanduiding is
Snelheidsaanduiding is overigens afhankelijk van de sensor (en het triggerwheel in het differentieel): je doet er verstandig aan om je huidige sensor over te zetten of te behouden.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-01-2017 13:50 #1433829 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic triggerwheel in 1975?
@Willem,
Volgens mij tot ruim in de jaren 80 via een tandwieltje met wormaandrijving uit de versnellingsbak, waarvan het aantal tanden is te veranderen en daarmee is de snelheidsmeteraanduiding (binnen grenzen) aanpasbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2017 15:05 #1433830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sensor en triggerwheel?
Die hadden ze nog niet hoor in 1975...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2017 15:59 #1433831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dan een complete 240 as
Is dan een complete 240 as uit een normale B230F 240 niet handig? de mijne, 1990, heeft 3,54. Draait met 3000 rpm ~120 gps, misschien een fractie sneller.
Diff tandwielen omzetten is natuurlijk ook geen enorm werk. Zou sowieso de nieuwe as even voorzien van verse keerring bij de ingang.
Zo te horen een prachtige vondst, die Noorse 244!

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2017 12:26 #1433857 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Klopt
Mijn schoonvader had een 145 met een B20 en 4 bak en 120 km/h is voor langere tijd niet leuk meer. Met mijn 245 4 traps automaat zat ik met 130 op de teller (zal 125 op de GPS zijn) op net geen 3000 toeren. Ik vond dat voor een 82er heerlijk rijden. Heb ook een Opel Admiral 6 cill 2,8 met een 3 traps en die maakte ook een toeren van heb ik jou daar, maar het geluid van de 6 cill maakte dat weer deels goed. En met de 945 5 handbak hetzelfde qua toeren 130 km/h net geen 3000 t/min. Maar geluid isolatie scheelt ook heel veel hoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2017 13:06 #1433964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geluidsisolatie
geluidisolatie is zeker een belangrijk punt maar ik ben er voor om eerst het geluid zoveel mogelijk te verminderen en dan kijken of we met isoleren nog iets kunnen winnen.

Ik heb in ieder geval al weer een extra geluidsbron weten te lokaliseren: lekke spruitstukpakking.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2017 17:54 #1434609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij loopt weer
Ik heb inmiddels de B20 motor geheel aangepakt: zuigerveren, hoofdlagers, drijfstanglagers, harde klepzetels, etc. Toen dat klaar was heb ik hem met een 4bak met overdrive (M46) weer in de auto gezet.

Nu is het rijden al heel veel rustiger, die nieuwe nokkenas scheelt een hoop maar het is echt een verademing om de overdrive in te schakelen.

Nu is het echter zo dat bij 120km/h (gps) de teller op 140 staat!

Ik kan hier uit concluderen dat er ooit achter deze M46 bak een langere achteras zat of dat mijn kilometerteller een andere ratio heeft maar dat laatste denk ik niet.

Ik heb nu met de overdrive ingesachakeld nog wel trekkracht over dus ik denk dat ik er toch een andere overbrenging op zet in de achteras. Dan klopt de kilometerteller ook weer beter met wat we werkelijk aan snelheid rijden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2017 09:04 #1434629 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je moet niet teveel
Je moet niet teveel nauwkeurigheid verwachten van een teller met kabelaandrijving. 10% afwijking is heel normaal, en wettelijk moet dat altijd naar de plus: een teller mag niet te weinig aanwijzen. Daarom is later een electronische teller toegepast: die zijn nauwkeuriger te krijgen.
Het kan ook zijn, dat je niet de originele bandenmaat hebt: met een grotere afrolmaat zal de teller teveel aaanwijzen, want er worden omwentelingen geteld en vertaald naar afstand, gebaseerd op de standaard bandenmaat.

Moderators: Jerry Stam