Alternatief voor Nivomats Volvo V90 / S90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2016 07:59 #1433053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit lost iig wel het
Dit lost iig wel het bladveerprobleem op (is 2,5" niet te weinig??) voor de prijs van een mager setje Nivomats. Als het plug-and-play is en inderdaad levenslang meegaat, zijn hier mogelijk een hoop doorzakkers mee geholpen. Want het is de bladveer die doorzakken bij stilstand veroorzaakt, niet de Nivomat. Ook nieuwe Nivomats(aten?) die meer dan 100kg dragen zakken na een tijdje door met een slechte bladveer.

Hoe verstel je de hoogte?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2016 17:01 #1433062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Willem,
@ Willem,

het verschil bij de achterkant is 4 cm. Verschil tussen eerst en nu.
Vergeet niet ik heb 15 inch velgen. Weliswaar dikkere banden.
Hoogte kun je veranderen door hulpveer in te korten.
Ik heb hem zo staan omdat ik hem mooi vind.
Ik doe het zoals ik het mooi vind, niet zoals het hoort. Daarom ben ik (en volgens mij, niet alleen ik :-) ) zo eigenwijs om een benzine slurpende / wegenbelasting vretend monster te rijden, dat ik vertroetel.
Gr. Joop

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2016 12:53 #1433079 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hallo Joop, het was geen
Hallo Joop, het was geen waarde-oordeel, maar wel een waarschuwing voor anderen.
Wat ik veel zie, is dat men DENKT dat de achterkant van een estate te laag staat, en dan maar verzwaarde veren gaat monteren om dat te "verhelpen". Maar zowel in mijn herinnering bij de nieuwe auto's bij de dealer, als de foto's in de folder, is die hoogte dan gewoon de juiste... Natuurlijk staat dat los van het probleem van slappe bladveren, maar ook daar zie ik de verwachting dat een auto altijd op dezelfde hoogte blijft, terwijl de bedoeling van de nivomat juist is dat die de auto een beetje optilt met het rijden, om zo een dunnere en dus comfortabelere vering mogelijk te maken. het si dus normaal dat een auto met nivomats 's morgens vroeg wat lager staat dan direct na een rit. Ik heb splinternieuwe 760's hetzelfde zien doen in 1982.

De mate waarin jouw auto achter hoger staat is overigens wel fors: je hebt een kansje dat de politie je daar een keer op aanspreekt. Verhoging zonder herkeuring is in Nederland formeel verboden, omdat het de wegligging negatief kan beinvloeden. Ook het verschil voor-achter kan de balans verstoren. Als je zekerheid wilt hebben, zou je het dus een keer door de RDW moeten laten keuren.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2016 13:42 #1433085 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic JD-shocks
Gisteren de gereviseerde nivomaten opgehaald en meteen gemonteerd.
De oude set ligt er nu ter revisie.
De laatste zijn eerst op de testbank gegaan. Duwkracht was nog 50 kg. Eentje pompte nog aardig bij de andere duurde het een tijdje voordat er reactie kwam.

De grafieken zijn van de gereviseerde. De graph slaat bij deze snel en goed uit naar rechts tijdens werking in de testbank.

Het is handig om een wissel set te hebben aangezien revisie enige tijd kost.
Jan Droog is een heel prettig persoon om mee te overleggen.
Wanneer je een bepaald plan hebt, lijkt me niks onmogelijk.

De auto veerde op de terugweg perfect. Veergedrag en wegligging verbeteren enorm met twee gelijk afgestelde nivomaten. Het stuur is ook veel rustiger doordat de achterkant stabieler is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2016 20:48 #1433092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De buitendiameter is 2,5 inch
De buitendiameter is 2,5 inch. Dat is een gangbare maat voor coil over veren. Verstelling gebeurd via de schroefdraad, daar zitten twee ringen/moeren op. Het silverkleurige deel bevat de schroefdraad. Eventueel kan deze ook op meerdere posities geplaatst worden als er meer afstelling nodig is.

Onderstaand een voorbeeld van eenzelfde set voor een starre as:
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...161126_110437209.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2016 21:02 #1433093 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Willem, als ik mijn 960 naast
Willem, als ik mijn 960 naast een 4 wd zet, zoals de V70 uitvoering, valt de mijne nog niet op :-)
Ben niet zo bang voor de politie. Denk dat de gemiddelde politieman wat anders aan zijn hoofd heeft dan een wellicht opgehoogde 960, voorzover die politieman het ziet.
Zal wel loslopen.
Blijf het mooi vinden.
Telkens als ik een standaard 940/960 zie heb ik zoiets van, weer een met een doorgezakte kont.
Maar ieder zijn smaak.
Gr. Joop

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2016 01:04 #1433095 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Elders
Hallo Adrian

Zou je de informatie over de revisie van je nivomat-schokdempers in een artikeltje kunnen vatten? Eventueel met nog wat meer tekst en ook de contactinformatie voor mensen die interesse hebben in zo'n revisie? Dat mag hier op het forum, maar het zou uiteraard, als er genoeg over te vertellen is, ook voor ons verenigingsblad mogen. Want ik ben bang dat het hier, midden in een draadje met een ander onderwerp, na een tijdje amper nog te vinden is. En da's natuurlijk heel erg jammer.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2016 09:47 #1433115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kosten
Hoi Adrian,
Ik was nog benieuwd naar de kosten.
Wat kost het om 2 nivomats te reviseren op deze manier.
gr, Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2016 10:11 #1433116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jerom: heb jij een rijdende
Jerom: heb jij een rijdende V90 oid met een 2,5 draad? Voor een starre achteras is dit vast voldoende maar ik twijfel nog of dit genoeg is ter compensatie van een bladveer.

@ Willem & Joop: los van jullie smaakverschil lijkt het erop dat de door Jerom aangeboden oplossing verstelbaar is en daarmee zijn jullie beiden bediend.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2016 11:31 #1433120 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het verschil tussen de
Het verschil tussen de oplossing van Jerom en die van Joop is me duidelijk. Verstelbaarheid is inderdaad nuttig, daarmee kan je denk ik ook een voortschrijdend slapper worden van de bladveer compenseren. Maar zelf ga ik eerst nog studeren op alternatieve oplossingen voor de bladveer zelf (dikkere/bredere versies, stapelen of opdikken van de bestaande bladveer).

Als iemand een losse, versleten estate bladveer overheeft, houd ik me aanbevolen.

Moderators: Jerry Stam