Zojuist accu vervangen en nu brandt het lampda lampje toeval??
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 10:14 #1106094
door René Minnebo (GAST)
Zojuist accu vervangen en nu brandt het lampda lampje toeval?? is gemaakt door René Minnebo (GAST)
Zojuist mijn accu omgewisseld omdat de oude het aan het begeven was. Ik heb hem even een paar minuten stationair laten draaien omdat ik de zenders van de radio moest opzoeken, deze hield hij niet vast blijkbaar. Maar op een gegeven moment gaat mijn lampda lampje branden. Is dit toeval of heb ik iets verkeerd gedaan of had ik eerst iets moeten doen voordat ik de accu vervang.
Zoveel high tech zit er toch niet in een 945 uit 97 dus een accu kan ik toch zo uit wisselen of niet.
Kan ik rijden met het lampje aan of niet. Moet er morgen mee naar mijn werk en dinsdag ook.
Zoveel high tech zit er toch niet in een 945 uit 97 dus een accu kan ik toch zo uit wisselen of niet.
Kan ik rijden met het lampje aan of niet. Moet er morgen mee naar mijn werk en dinsdag ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 10:33 #1432526
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kan m even proberen te resetten.
Je kan m even proberen te resetten. Als je de zekeringkast bij de pook pakt even zekering nummer 1 eruit halen dan reset hij. Als je niks merkt in het lopen van de motor zal er weinig aan de hand zijn denk ik.
Met vriendelijke groeten,
Roderick Plevier.
Met vriendelijke groeten,
Roderick Plevier.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 11:10 #1432528
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic He Roderick
Tof dat jij zo snel reageert.
Ik heb nu de min pool er even af liggen en aangezien het nu met bakken uit de hemel komt blijf ik even binnen. Maar als dat niet lukt zal ik zekering 1 eruit trekken. Moet dit nog een aantal seconden of is er uit en er weer in voldoende.
Even een kleine update, heb net een stukje snelweg gereden en later in het dorp in zijn 2e versnelling. Hij kan nu beter stuk gaan dan dat ie dat morgen doet, nu kan ik nog een auto regelen morgenochtend wordt lastig. Nu doet zich iets opmerkelijks voor. Hij rijd weer als vanouds. Ik had al een jaar last dat ie bij accelereren wat schokte zo ook bij uitrollen op de motor. Hij liep gewoon niet lekker, schommelde stationair in toeren ook veel meer dan hoorde. Ook viel hij bij het uitrollen met koppeling in altijd wel een keer uit of hij neigde uit te vallen. De toerenteller zag je dan onder het eerste streepje duiken dus onder 500 rpm. Was altijd met geknepen billen rijden als we moesten afremmen. Maar nu ik zojuist de accu heb vervangen en het lampda lampje brand rijd ie weer als de brandweer. Schokt niet bij optrekken, slaat niet af bij uitrollen met ingetrapte koppeling. Alleen bij inparkeren bleef het toerental op 1000 rpm staan. Toen ik het contact uitzette en de motor weer startte beleef het toerental netjes op 750 rpm. Misschien komt die 1000 rpm wel door de lampdasonde die brandt en als deze gereset is zal dat wel weggaan hoop ik.
Ik heb wel is gehoord/gelezen dat een slechte accu wel eens de oorzaak kon zijn van slecht lopen van een motor in de 940 maar ik dacht dat is een broodje aap verhaal. Dat heb je als je altijd oldtimers hebt gereden die hebben de accu alleen maar nodig om te starten bij wijze van. Maar de 940 is natuurlijk al wat moderner daar zit toch een computertje in die van de juiste voeding houdt.
Ik heb nu de min pool er even af liggen en aangezien het nu met bakken uit de hemel komt blijf ik even binnen. Maar als dat niet lukt zal ik zekering 1 eruit trekken. Moet dit nog een aantal seconden of is er uit en er weer in voldoende.
Even een kleine update, heb net een stukje snelweg gereden en later in het dorp in zijn 2e versnelling. Hij kan nu beter stuk gaan dan dat ie dat morgen doet, nu kan ik nog een auto regelen morgenochtend wordt lastig. Nu doet zich iets opmerkelijks voor. Hij rijd weer als vanouds. Ik had al een jaar last dat ie bij accelereren wat schokte zo ook bij uitrollen op de motor. Hij liep gewoon niet lekker, schommelde stationair in toeren ook veel meer dan hoorde. Ook viel hij bij het uitrollen met koppeling in altijd wel een keer uit of hij neigde uit te vallen. De toerenteller zag je dan onder het eerste streepje duiken dus onder 500 rpm. Was altijd met geknepen billen rijden als we moesten afremmen. Maar nu ik zojuist de accu heb vervangen en het lampda lampje brand rijd ie weer als de brandweer. Schokt niet bij optrekken, slaat niet af bij uitrollen met ingetrapte koppeling. Alleen bij inparkeren bleef het toerental op 1000 rpm staan. Toen ik het contact uitzette en de motor weer startte beleef het toerental netjes op 750 rpm. Misschien komt die 1000 rpm wel door de lampdasonde die brandt en als deze gereset is zal dat wel weggaan hoop ik.
Ik heb wel is gehoord/gelezen dat een slechte accu wel eens de oorzaak kon zijn van slecht lopen van een motor in de 940 maar ik dacht dat is een broodje aap verhaal. Dat heb je als je altijd oldtimers hebt gereden die hebben de accu alleen maar nodig om te starten bij wijze van. Maar de 940 is natuurlijk al wat moderner daar zit toch een computertje in die van de juiste voeding houdt.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 13:49 #1432531
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Opgelost
Lampda lampje is uit dus de minpool een half uurtje eraf is genoeg om de computer te resetten. Kan misschien ook korter maar het regende zo hard dat ik eerst even de buien heb laten gaan. Net weer een stuk gereden en hij rijd zo lekker nu. Zouden de klachten dan echt door de slechte acuu komen, wilde hem met de apk binnenkort door laten lichten bij de volvo garage maar dat hoeft niet. Kan nu eindelijk mijn mbc setje en cockpitje met turbo drukmeter monteren. Want dat stelde ik uit door het schokkerig accelereren en uitvallen van de motor. Zal mij benieuwen wat dat oplevert aan extra power.
Kan iemand dat bevestigen.
Kan iemand dat bevestigen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 14:43 #1432532
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic te lage spanning
Bij te lage spanning werkt de LH niet goed. Motor loopt dan beroerd. Slecht lopen of geen spanning meer bij starten geeft vaak een error code. Waarom is de accu nu ineens vervangen?
Beetje preventief onderhoud doet wonderen voor een mooie loop. Gas-en cisklep schoonmaken, distributie-kap en bobine schoonhouden, bougie kabels doormeten, indien nodig vervangen en zorgen dat ze nergens tegenaan liggen. Alle vacuümslangen controleren op lekkage.
Is alles in orde moet je de motor kunen starten zonder gas te geven. Loopt de motor meteen mooi stationair, verbruikt minder benzine en stinkt ook een stuk minder.
Beetje preventief onderhoud doet wonderen voor een mooie loop. Gas-en cisklep schoonmaken, distributie-kap en bobine schoonhouden, bougie kabels doormeten, indien nodig vervangen en zorgen dat ze nergens tegenaan liggen. Alle vacuümslangen controleren op lekkage.
Is alles in orde moet je de motor kunen starten zonder gas te geven. Loopt de motor meteen mooi stationair, verbruikt minder benzine en stinkt ook een stuk minder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 16:05 #1432538
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier hetzelfde
Hoi René,
Hier hetzelfde; afgelopen vrijdag de accu van de 960-2 vervangen en daarna ging het lambdalampje ook aan, weliswaar op gas en na 'remap' van het gassysteem. Waarschijnlijk ligt het bij mij daar aan, heb daarvoor heeeeeel lang geleden een lambdastoring gehad, maar die ging weg na reset ECU (10 minuten (of zoiets) spanningsloos maken). Mocht de storing toch terugkomen, moet je er natuurlijk wel naar kijken.
En om me bij Adrian aan te sluiten: een 'stage zero' vindt de auto waarschijnlijk niet erg. Zou ik zeker doen als je iets gaat wijzigen met vermogen en ervóór wat vage storingen hebt gehad. Misschien als aanvulling op Adrian's lijstje ook de bougies nakijken/vervangen?
Hier hetzelfde; afgelopen vrijdag de accu van de 960-2 vervangen en daarna ging het lambdalampje ook aan, weliswaar op gas en na 'remap' van het gassysteem. Waarschijnlijk ligt het bij mij daar aan, heb daarvoor heeeeeel lang geleden een lambdastoring gehad, maar die ging weg na reset ECU (10 minuten (of zoiets) spanningsloos maken). Mocht de storing toch terugkomen, moet je er natuurlijk wel naar kijken.
En om me bij Adrian aan te sluiten: een 'stage zero' vindt de auto waarschijnlijk niet erg. Zou ik zeker doen als je iets gaat wijzigen met vermogen en ervóór wat vage storingen hebt gehad. Misschien als aanvulling op Adrian's lijstje ook de bougies nakijken/vervangen?
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 16:46 #1432541
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic @Adrian
Adrian, de Volvo deed het altijd prima ook starten zonder het pedaal aan te raken, maar ik merkte de laatste tijd dat hij met starten te langzaam rond ging en hem net aan pakte. Ik had het van het voorjaar eigenlijk al moeten weten want toen had ik een uur of zo mijn alarm lichten aan en toen was de accu bijna plat. Maar wij rijden ook niet veel met de 945 dus ik dacht dat het daar aan lag maar eigenlijk is dat niet zo want met een goede accu en dynamo moet hij bij korte stukken en weinig gebruik gewoon goed geladen zijn. Verder eigenlijk geen problemen meer gehad want bij warm weer was het starten en lopen, maar naarmate het kouder begon te worden merkte ik toch wel dat er een probleem was. De dynamo laadt, geeft voldoende spanning af volgens mijn voltmeter dus was het duidelijk dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Ik had nog geen relatie gelegd met het schokkerig accelereren en soms uitvallen bij uitrollen. Tuurkijk het is niet goed en ik had zoiets van ik laat dit wel nakijken bij de Volvo garage waar hij elk jaar gekeurd wordt. Meestal geef ik bij de apk aan dat er een kleine beurt bij wil en als ik zaken heb waar ik mij aan stoor waarvan ik niet weet hoe ze op te lossen of de middelen niet heb geef ik dat ook aan en wordt het gemaakt. Op onderhoud wordt niet bezuinigd hoor.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 17:07 #1432542
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic @Andre
Tuurlijk ik hou het in de gaten of er geen storingen optreden. Bougie's, kabels, distributiekap en de rest van de ontsteking zijn vorig jaar bij de apk vervangen. Zo ook alle V-snaren en de distributie snaar en de kleppen zijn gesteld oja ook de olie was vervangen. Sinds die beurt is er misschien 5000 km bij gekomen.
Van het voorjaar ga ik de mbc plaatsen zolang er geen storingen optreden natuurlijk. Maar er is wel degelijk een relatie tussen een stervende accu en de vage storingen die ik had. En wat betreft de upgrade van de motor zal dit beperkt blijven tot de 30 pk die de mbc geeft. En dat moet ie kunnen hebben want hij heeft net 203 en nog wat duizend km gelopen dus erg weinig voor een 97er estate. Ik heb de wagen in 2013 bij Henk Scholten in Tiel met 175000 km gekocht. Ik ben de 2e eigenaar.
Van het voorjaar ga ik de mbc plaatsen zolang er geen storingen optreden natuurlijk. Maar er is wel degelijk een relatie tussen een stervende accu en de vage storingen die ik had. En wat betreft de upgrade van de motor zal dit beperkt blijven tot de 30 pk die de mbc geeft. En dat moet ie kunnen hebben want hij heeft net 203 en nog wat duizend km gelopen dus erg weinig voor een 97er estate. Ik heb de wagen in 2013 bij Henk Scholten in Tiel met 175000 km gekocht. Ik ben de 2e eigenaar.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 17:57 #1432544
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zwaar lopen tijdens starten
Dat verklaart de storingscode. Laatst zelf ook meegemaakt, na starten met een accu die te leeg was een storingscode. Verder niets aan de hand. Mooi dat de nieuwe accu de vage storingen verholpen heeft. Meest waarschijnlijk dat de boordspanning de veroorzaker is geweest.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 19:06 #1432545
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC.....
Ik heb mijn MBC (rspec) er alweel zo'n 4 jaar op zitten en zou miet meer zonder willen.
Afgesteld op 0,6 bar. Hierdoor stijgt het vermogen van 135 naar ongeveer 160 pk en koppel van 230 naar ongeveer 250 Nm (als ik het goed heb). Zeker een aanrader!
In combinatie met de turbodrukmeter een erg leuke en nuttige uitbreiding/verbetering.
Afgesteld op 0,6 bar. Hierdoor stijgt het vermogen van 135 naar ongeveer 160 pk en koppel van 230 naar ongeveer 250 Nm (als ik het goed heb). Zeker een aanrader!
In combinatie met de turbodrukmeter een erg leuke en nuttige uitbreiding/verbetering.
Moderators: Jerry Stam