Remmen voor
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2016 14:32 #1105904
door Cor Jan van Rhijn
Remmen voor is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Beste mensen,
29 oktober wil ik bij Nordicar de remmerij voor gaan vervangen. De klauwen worden sowieso verwisseld voor nieuw, omdat er één al eens "gangbaar" is gemaakt en het er naar uitziet, dat hij nu weer twijfelachtig is. Achter heb ik de klauwen al vrij goedkoop kunnen vervangen... dus voelt het niet meer dan logisch om ook voor het nu gewoon goed te maken. Echter... wat zal ik doen? De remmerij houden zoals ze is. Ik ben niet echt ontevreden ofzo... dus echte noodzaak tot een dikke upgrade voel ik niet. Maar een beetje meer remkracht is misschien toch wel lekker. Ik zit er toch ook in met mijn gezin dus als de nood aan de man komt wil ik wel op tijd stilstaan. Het gaat om een 940 uit 1998 met ABS etc. Input welkom, maar de beslissing blijft uiteraard aan mij
.
Cor-Jan, Amstelveen.
29 oktober wil ik bij Nordicar de remmerij voor gaan vervangen. De klauwen worden sowieso verwisseld voor nieuw, omdat er één al eens "gangbaar" is gemaakt en het er naar uitziet, dat hij nu weer twijfelachtig is. Achter heb ik de klauwen al vrij goedkoop kunnen vervangen... dus voelt het niet meer dan logisch om ook voor het nu gewoon goed te maken. Echter... wat zal ik doen? De remmerij houden zoals ze is. Ik ben niet echt ontevreden ofzo... dus echte noodzaak tot een dikke upgrade voel ik niet. Maar een beetje meer remkracht is misschien toch wel lekker. Ik zit er toch ook in met mijn gezin dus als de nood aan de man komt wil ik wel op tijd stilstaan. Het gaat om een 940 uit 1998 met ABS etc. Input welkom, maar de beslissing blijft uiteraard aan mij
Cor-Jan, Amstelveen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2016 08:43 #1431120
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je aan een upgrade denkt,
Als je aan een upgrade denkt, dan hebben we het dus over mogelijkheden als geboorde aftermarkt schijven, performance remblokken en dergelijke? Of denk je aan zoiets als een formaat-upgrade van een S60R? In het laatste geval moet je ook naar grotere wielen, dat past niet meer onder standaard 15 of 16 inch velgen.
Zelf zou ik het bij goede kwaliteit origineel houden: de remmen op onze auto's zijn niet onderbemeten bij normaal gebruik. Met ABS is er origineel maar 1 maat schijven, blokken en klauwen, dus je kunt niet zoals met een vroege 740 makkelijk upgraden naar grotere standaardremmen.
Zelf zou ik het bij goede kwaliteit origineel houden: de remmen op onze auto's zijn niet onderbemeten bij normaal gebruik. Met ABS is er origineel maar 1 maat schijven, blokken en klauwen, dus je kunt niet zoals met een vroege 740 makkelijk upgraden naar grotere standaardremmen.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2016 13:53 #1431121
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Dank
Dank... dat neemt voor mij de twijfel ook wel weg. Mijn eerste insteek was ook gewoon vervangen met origineel. Te veel aanpassen heb ik simpelweg geen zin in en vind ik eigenlijk ook niet nodig. Het moet geen track-day auto worden.
Cor-Jan
Cor-Jan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2016 18:31 #1431126
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plug and play upgrade
Hallo Volvisti
Vóór heb ik er gegroefde schijven op liggen. Volgens mij waren het, voor ze gegroefd werden, Brembo's. Met "Greenstuff" remblokken van EBC. Achter ligt er standaard spul op. En er liggen rondom remslangen van Advanced Performance Parts op. De schijven hebben de originele grootte en ook de blokken en remslangen zijn "plug and play". Remt prima. Gevoelsmatig zeg ik: "Beter dan prima", maar gemeten heb ik dat nooit.
groetjes
Mathy
Vóór heb ik er gegroefde schijven op liggen. Volgens mij waren het, voor ze gegroefd werden, Brembo's. Met "Greenstuff" remblokken van EBC. Achter ligt er standaard spul op. En er liggen rondom remslangen van Advanced Performance Parts op. De schijven hebben de originele grootte en ook de blokken en remslangen zijn "plug and play". Remt prima. Gevoelsmatig zeg ik: "Beter dan prima", maar gemeten heb ik dat nooit.
groetjes
Mathy
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-10-2016 22:05 #1431129
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Heb je
wel is met een 945 een slipcursus en een acute noodstop gedaan. Erg leuk om te doen ik heb hem vorig jaar gedaan met mijn Volvo 945. De instructeur was onder de indruk van de remprestatie van mijn 945. We moesten met 60 km/h bij roodlicht het rempedaal volledig intrappen en tegelijkertijd een uitwijken naar links of recht. Hij had niet verwacht dat mijn oude Volvo ABS had. Ik had nog nooit nooit zo hard geremd, ik dacht ik trap het pedaal in 2 of mijn leuning van de stoel breekt af. Dan denk je 60 dat is toch niets maar je komt aanrijden en je weet nooit wanneer het licht aanspringt en dan is de remafstand toch wel erg klein als je 60 rijd en in eens een noodstop moet maken. Stel je voor dat je dat bij 120 km/h moet doen. Volvo heeft altijd veiligheid voorop staan en de originele remmen zijn voor onze wagens meer dan voldoende.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2016 23:29 #1431154
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Upgrade en origineel
Hoi Cor-Jan,
Tja, er zijn inderdaad veel versies en ideeën over dit onderwerp. Ik lees dat je het bij Nordicar gaat doen; klinkt als een sleuteldag, of in ieder geval een klus bij een Volvo-onderdelen-verkopend bedrijf. Dus weinig mogelijkheden om niet-daar-gekocht materiaal te monteren denk ik? Zelf heb ik nooit gereden met verse Volvo-remmerij maar ik neem aan dat dat op maat zal zijn.
Mijn versie:
Met mijn 960-2 in de regen eens hard moeten remmen vanwege een met zeer lage snelheid invoegende en meteen naar de tweede baan rijdende auto. Daarbij had ik het gevoel dat de auto wel iets strakker en sneller had mogen reageren (maar dat zal aan de situatie gelegen hebben). Met vers Volvo-materieel misschien niets aan de hand, ik weet niet wat er toen onder de auto zat.
Ik heb toen besloten dat, als de boel vervangen moest worden, ik gelijk een upgrade zou doen. De upgrade was niet drastisch maar ik kan 'm iedereen aanbevelen: achter standaard, op de vooras geperforeerde Zimmermannschijven, lichtste versie EBC remblokken (Ultimax denk ik) en stalen remleidingen rondom. Zit er inmiddels allemaal minimaal 4,5 jaar en zo'n 200.000km onder en nooit getwijfeld aan de goede werking ervan. Ook niet kromme schijven, wat vaak een punt van discussie is als het gaat over 'bewerkte' schijven.
Maar in ieder geval veel veilig gereden en geremde kilometers gewenst!
Tja, er zijn inderdaad veel versies en ideeën over dit onderwerp. Ik lees dat je het bij Nordicar gaat doen; klinkt als een sleuteldag, of in ieder geval een klus bij een Volvo-onderdelen-verkopend bedrijf. Dus weinig mogelijkheden om niet-daar-gekocht materiaal te monteren denk ik? Zelf heb ik nooit gereden met verse Volvo-remmerij maar ik neem aan dat dat op maat zal zijn.
Mijn versie:
Met mijn 960-2 in de regen eens hard moeten remmen vanwege een met zeer lage snelheid invoegende en meteen naar de tweede baan rijdende auto. Daarbij had ik het gevoel dat de auto wel iets strakker en sneller had mogen reageren (maar dat zal aan de situatie gelegen hebben). Met vers Volvo-materieel misschien niets aan de hand, ik weet niet wat er toen onder de auto zat.
Ik heb toen besloten dat, als de boel vervangen moest worden, ik gelijk een upgrade zou doen. De upgrade was niet drastisch maar ik kan 'm iedereen aanbevelen: achter standaard, op de vooras geperforeerde Zimmermannschijven, lichtste versie EBC remblokken (Ultimax denk ik) en stalen remleidingen rondom. Zit er inmiddels allemaal minimaal 4,5 jaar en zo'n 200.000km onder en nooit getwijfeld aan de goede werking ervan. Ook niet kromme schijven, wat vaak een punt van discussie is als het gaat over 'bewerkte' schijven.
Maar in ieder geval veel veilig gereden en geremde kilometers gewenst!
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2016 13:22 #1431161
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Ervaring
Mijn ervaring bij Nordicar is dat je soms wel over onderdelen kunt praten. Wat ze nu niet hebben kunnen ze misschien best voor me bestellen... Dat GreenStuff van Mathy spreekt me wel aan, maar ook goede kans dat ik gewoon voor standaard ga. Bedankt voor de extra input. Food for thought.
Cor-Jan
Cor-Jan
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2016 17:00 #1431165
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bedenk wel, dat je remkracht
Bedenk wel, dat je remkracht misschien eerder beperkt wordt door de gemonteerde banden dan door de gemonteerde remmen. Als je jee wielen kunt laten blokkeren, of het ABS moet ingrijpen op droog wegdek, ligt je beperking dus niet bij de remmen...
Dat wordt natuurlijk anders als je de auto opvoert, en daar regelmatig gebruik van maakt. Bij herhaald hard remmen vanaf hoge snelheid (200+) of bij circuitgebruik ga je de beperkingen wel merken: je remmen worden eerder heet en je krijgt last van fading.
Dat wordt natuurlijk anders als je de auto opvoert, en daar regelmatig gebruik van maakt. Bij herhaald hard remmen vanaf hoge snelheid (200+) of bij circuitgebruik ga je de beperkingen wel merken: je remmen worden eerder heet en je krijgt last van fading.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2016 18:43 #1431171
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Circuitgebruik
Circuitgebruik is zeker niet mijn bedoeling. De opmerking over het rubber vind ik heel zinnig! Niet dat ik erg te klagen heb over de huidige banden, maar ik heb Toyo's op mijn eerste autootje gehad (een altootje) die waren dramatisch.
Cor-Jan
Cor-Jan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2016 23:33 #1431177
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic More Greenstuff
Hallo Volvisti
Even wat meer over "Greenstuff":
- het is niet goedkoop
- er komt minder stof vanaf dan van gewone remblokken
- je kunt nog steeds een matige rijder in je auto laten rijden. Je hebt geen hogere rijvaardigheden nodig als er Greenstuff op zit.
groetjes
Mathy
Even wat meer over "Greenstuff":
- het is niet goedkoop
- er komt minder stof vanaf dan van gewone remblokken
- je kunt nog steeds een matige rijder in je auto laten rijden. Je hebt geen hogere rijvaardigheden nodig als er Greenstuff op zit.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam