Monteren Nivomats

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 13:24 #1430926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rijhoogte
Ik kan mij voorstellen dat er verschil in rijhoogte zit. Een Nivomat zal altijd proberen om naar één bepaald punt toe uit te veren, dat is door de fabrikant van tevoren bepaald. Misschien zit er verschil in de rijhoogtes van de verschillende Volvo modellen en verklaart dat de verschillende nummers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-09-2016 20:57 #1430931 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic 553
Ik heb destijds ook Sachs nivomats met 9140553 op het eind onder de Paarse toerbuffel geplaatst, werkt prima. Goede rijhoogte.
groet,
Pascal

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 11:45 #1430940 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic draagvermogen Marked
Enigszins onduidelijke materie. Ik denk dat het ongeveer zo in elkaar zit:

Veren, schokbrekers en nivomaten zijn geclassificeerd op draagvermogen aangeduid met een code Marked.

In de chassis codering staat wat er onder de auto behoort te zitten.

volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...iles/Plate-codes.pdf

Per type auto, bijvoorbeeld sedan of estate en misschien motor uitvoering zijn er verschillende keuzes gemaakt door Volvo.

Zijn de veren en novomaten nieuw, dan houdt het draagvermogen de auto al op niveau.

Wordt de auto zwaarder beladen dan gaan de nivomaten hun werk doen om de auto op niveau te houden.

Wordt de auto wat ouder dan verliezen zowel de veren als de nivomaten wat van hun draagvermogen. De nivomaten moeten dan harder werken en gaan sneller stuk.
Ga je nieuwe nivomaten monteren zorg dan dat de auto uit zichzelf al op niveau staat, anders houden je nivomaten het niet lang uit. Het zelfde is van toepassing bij inbouw van een gastank, rijden met veel passagiers, oid.

Staat de auto achter lager na verloop van tijd bij stilstand, doe dan wat. Of monteer sterkere veren of laat de auto verhogen met blokken van Timen.

In Vadis zie mogelijke combinaties;

Nivomaten Marked
9140553 N
9140552 F
9140536 P
9140562 R

Veren Marked
1359710 8
6819404 C
6819405 H
940534 J

Schokbrekers Marked
1329500 G
1330702 C
13295077 7

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 12:03 #1430943 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is dan waarschijnlijk
Dat is dan waarschijnlijk precies het verschil: estate versus coupe-sedan. Ander wagengewicht, ander laadvermogen dus iets andere veerkarakteristiek.
Ook de veren verschillen tussen sedan en estate.

Moderators: Jerry Stam