Monteren Nivomats

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 14:54 #1105875 door V700 register
Monteren Nivomats is gemaakt door V700 register
Van mijn 780 zijn de nivomat schokdempers aan vervanging toe. 1 is er lek en dat is een afkeurpunt.
Omdat ik de auto zo origineel mogelijk wil houden heb ik bij de lokale Volvo dealer nieuwe besteld. 's ochtends om 10 uur besteld en 's middags om 14 uur waren ze er :)

Nu nog er onder zetten. Met gewone schokdempers heb ik wel ervaring om deze onder mijn Mustang (met bladveren) te zetten.

Is het monteren van een setjes nivomats moeilijker? Heeft iemand misschien tips waar ik specifiek op moet letten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 14:58 #1430884 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Zoekfunctie
We hebben een zoekfunctie op dit forum hoor

volvo700vereniging.nl/node/17317

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 15:59 #1430885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vriendelijk antwoord
Hoi Jerry,

Bedankt voor je vriendelijke antwoord. Ik heb gezocht op het forum en het door jouw genoemde topic ook gevonden.

Mijn vraag gaat echter of er voor het vervangen van NIVOMATS en of daar verschillen in zitten tov gewone schokdempers. Het topic beantwoord dus niet mijn vraag.

Overigens zit dat topic vol met halve quotes waardoor het vrij onleesbaar is geworden.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 16:53 #1430886 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Geen verschil
Wat betreft nivomats en reguliere dempers is er geen verschil, anders dan dat de koets van de wagen in rust lager staat.

Bij gebruik van de reguliere krikpunten zal je iets minder vrije ruimte hebben (Maar met de bodemspeling van een 7 nog steeds voldoende). Als je een garagekrik hebt, dan kan je die het beste onder de achteras kan zetten zal dat echter weinig uitmaken. (en natuurlijk de wagen op assteunen zetten, veiligheid voor alles)

Let op de orientatie van de oude demper, dat maakt het makkelijker. (anders heb je 50% kans het goed te doen ;) ) Ook hier is er met regulier geen verschil. (Bij de 7's zitten ze 'op de kop')

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 17:20 #1430887 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Heel eenvoudig....
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je met een 87-er een starre achteras hebt.

Krik onder het achterste krikpunt plaatsen en auto omhoog halen.

In de achterste wielkast zit een rubberdop (wellicht onder wat meuk) die je eruit kan halen. Dan zie je een 6-kants kop van het bovenste montage punt van de demper....

nog handiger:

(De)montage van gewone schokbrekers en Nivomats is gelijk.

Voor het verwijderen is het 't beste om de schokbreker even "door" de achterdrager heen de duwen en dan een kwart slag te draaien voor dat je 'm er uit haalt of plaatst. Het kan ook helpen om de auto iets hoger op te krikken waarbij je wel moet opletten dat de remleiding niet strak komt te staan

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 17:31 #1430888 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Heel eenvoudig 2
Bijgevoegd een plaatje van de constructie, die voor alle starre achterassen (7-serie en 9-serie) gelijk is.

Wat wel een lastig obstakel kan zijn is de onderste bout. Bij mijn 940 heb ik eens gehad dat de bout vastgeroest zat in de bus van het onderste montagepunt van de demper.
Een slagschroevedraaier werkt dan niet omdat die bus in een rubberring zit en dus meegeeft. Uiteindelijk is de klus geklaard met een pneumatische hamer op het uiteinde van de bout. De klap is dan in een geheel andere richting en toen was de bout er zo uit.

Zoals vaker in dit soort gevallen is geweld echt een oplossing :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 07:39 #1430911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Mijn 780 is er inderdaad een met een starre achteras.

Bedankt voor alle informatie. Hiermee moet het zeker gaan lukken :)

Ik kan bij vrienden met een garagebedrijf de brug gebruiken. Dus dat maakt het al iets makkelijker.
Komende week dus maar eens gaan doen!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 08:50 #1430916 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Leverbaar?
Ik dacht gehoord te hebben dat Volvo ze niet meer leverde, doordat Sachs ze uit productie genomen heeft.
Alleen de andere onderdelen leveranciers hebben nog wat voorraad tegen verhoogde prijzen.

Welk Volvo nr / gewichtsklasse heb je gekregen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 09:33 #1430917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brug
Een brug is natuurlijk gemakkelijker, maar ook op straat is het prima te doen hoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 10:31 #1430920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sachs Nivomats
Het onderdeel nummer is 9140553. Volgens de Volvo database zou er eigenlijk 9140552 onder moeten.
Deze waren volgens de dealer nog wel leverbaar, maar dat zou een paar weken duren omdat ze uit een stoffig magazijn in Zweden moeten komen. Volgens diverse sites kunnen deze ook onder de 780.
Ik heb nog nergens kunnen vinden wat het verschil tussen deze 2 nummers is.

Moderators: Jerry Stam