B230F met VX3 nokkenas. Goed idee?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 00:34 #1430909 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic even reageren nog
Ik lees dat een 531 kop ideaal is voor een B23FK maar ook dat een vx3 niet fijn is in combinatie met een turbo en dat is een B230FK
Even voor de helderheid een 531 heeft standaard een vx3 as erin
Dus als een 531 voor een turbo een goede keuze is dat is dat dus met een andere nokkenas erin dan de VX3
En de turbokoppen hebben klepstelen die gevuld zijn met een middel wat ze beter laat koelen.
De NA koppen hebben dat niet zoals de 531. Mocht ik hier onzin typen. Dan zet vast iemand het recht.
Als je het verschil wil voelen mag je onder begeleiding in mijn beide 740's komen rijden maar dat zijn geen turbo's
Vraag is of het vergelijk opgaat want de 531 heeft geen kat en een sport uitlaatspruitstuk en de 530 heeft wel een kat en het standaard uitlaatspruitstuk dus verschillen in hoe het rijdt komen niet alleen door het verschil in kop en de daarbij "standaard" behorende as, 530 met M as en 531 met VX3 as.
Het idee van een een A of T nokkenas in jouw situatie lijkt zo gek nog niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 00:37 #1430910 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic of kijk anders hier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2016 16:00 #1430927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je aanbod en de
Bedankt voor je aanbod en de verwijzing naar de nokkenas informatie.
Ik heb helaas nog niet genoeg kennis om deze informatie te interpreteren en in te schatten wat het verschil in rijbeleving gaat zijn.

Zoals ik er nu in sta moet het verschil duidelijk aanwezig zijn, anders ga ik de motor voorlopig laten zoals die nu is.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 11:46 #1430941 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een beetje hulp om de cijfers
Een beetje hulp om de cijfers te interpreteren: je ziet de lifthoogte (dus hoe ver de kleppen open gaan). Bij sommige assen afzonderlijk voor inlaat-en uitlaatkleppen, waar 1 cijfer staat is dat voor beide gelijk.
Verder zie je het aantal graden waarover de klep opent, ook weer voor in- en uitlaatkleppen afzonderlijk.
Vergelijk je de VX(3) en de M, dan zie je dat lifthoogte sterk verschilt, maar het aantal graden maar een fractie.
Meer en langer open is in principe meer vermogen, maar ook koppel hoger in de toerenband.
Kijk je naar de T versus de M, dan zie je dat de T korter open gaat, en ook minder ver. Voor een turbo is dat voldoende, maar in een atmosferische motor krijg je dus minder vermogen dan met een M. Een A zit ergens tussen de VX en de M in, en kan dus een mooi compromis zijn.
Een M zou voor een standaard turbo een upgrade zijn...

@FFlunche: de 531 kop heeft vooral iets beter geflowde in- en uitlaatkanalen, en is daardoor voor een turbo wel interessant. Maar inderdaad: de voor turbo's versterkte delen kan je maar beter wel overzetten. Of je flowt een 530 kop, want de verschillen zijn niet zo vreselijk groot. Zoek maar eens op de site van Dave Barton.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2016 00:21 #1430991 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik ken
de verschillen. Heb de 530 kop zelf vervangen door een 531 ...
Heb ze wel eens naast elkaar gelegd en secuur bekeken daarop

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2016 23:25 #1432137 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Martijn....
Nog vorderingen op dit gebied te melden ?
Of staan de plannen in de ijskast ?
....
...
..
.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2016 11:49 #1432243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plannen maar ff in de ijskast
Plannen maar ff in de ijskast geparkeerd omdat de M nokkenas voor mijn rijstijl blijkbaar toch niet zo'n verkeerde is.
En ik moet zeggen dat de auto tijdens het recente tripje naar de Eifel buitengewoon lekker reed.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2016 19:13 #1432263 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic hier
naar Frankrijk geweest van de zomer met de b230f en na 2000 km ook een stuk vlotter. Minder sleutelwerk, een fijne vakantie en een fijner rijdende Volvo.
WinWinWin... :-)

Moderators: Jerry Stam