B230F met VX3 nokkenas. Goed idee?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 17:57 #1105819 door V700 register
B230F met VX3 nokkenas. Goed idee? is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,

De 740 (met B230F) motor begint aardig naar mijn zin te worden... dus is het tijd om weer iets te veranderen / verbeteren.

We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we naast de 740 ook een 940 (met B230FB motor) hebben.
Hoewel de 740 lekker vinnig aanvoelt voelt de 940 met name onderin veel soepeler aan. In de versnelling terug laten zakken tot (bijna) stationair toerental, dan pakt de motor zonder enig probleem heel soepel op. Wanneer ik dit met de 740 doe dan volgt er niet zelden een hik en ook lijkt de motor wat abrupter op het gas te reageren.

Zoals ik begrepen heb zijn de verschillen tussen de B230F en de B230FB terug te vinden in de kop (530 vs 531) en de nokkenas (M vs VX3).
Een complete motorwissel is me te gortig en ook het wisselen van de kop vind ik wat te ver gaan wanneer er geen heel dringende noodzaak is. Dan blijft over het wisselen van de nokkenas.
Vraag is dan wat het (merkbare) effect daarvan gaat zijn. Heeft iemand ervaring met de combinatie B230F met VX3 nokkenas en het verschil met een standaard B230F?
En niet onbelangrijk, past een VX3 nokkenas in een 530 kop?
Wat zou ik bij een eventuele wissel mee moeten wisselen?

Alle ervaringen, tips en suggesties zijn welkom.

Groet,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 19:16 #1430502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja het is merkbaar
Ik heb een 240 gehad met b230f en vx3 nokkenas. Daar was het zeker merkbaar. Vooral meer koppel en dat is fijn rijden.
Bij mij zat het in een blok wat ik heb laten overzetten. Ik weet biet welke kop erop zat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 21:04 #1430508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een VX3 is top voor een NA
Een VX3 is top voor een NA motor, de nokkenas kun je er zo in leggen, is perfect en past 1 op 1.
Een VX3 voor in een turbo is helemaal niet ok i.v.m. de "lift" en de "duration".

Een 530 en een 531 kop zijn in principe hetzelfde. Alleen heeft de 531 een iets andere vorm verbrandingskamer en inlaat kanalen. Tevens staat bij een 531 de bougie iets meer naar de
uitlaatpoort gericht. Voor een turbo is een 531 ideaal (en zeer gezocht) vanwege deze karakteristieken.
Verder zijn de koppen exact hetzelfde dus de nokkenassen onderling uitwisselbaar.

Je zou ook eens kunnen denken aan een K cam, iets aggressiever c.q. "wilder".

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2016 17:24 #1430538 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het past, maar ik zou juist
Het past, maar ik zou juist onderin geen verbetering verwachten. De M is een " smog" nokkenas, met kleine lifthoogte en kleine overlap. De VX(3) heeft een veel grotere lifthoogte (kleppen gaan verder open) en overlap (kleppen blijven langer open). Dat zorgt voor een vermogenswinst van zo'n 15 pk, maar ook voor een verschuiving van het hoogste koppel naar een veel hoger toerental.

Tussen deze twee uitersten (want dat zijn het, in het Volvo-nokkenassen-scala) zitten veel nokkenassen die wat gematigder winst zullen geven, zoals de K of de A.

Let op dat je een nokkenas hebt die voor de 7- of 9-serie is gemaakt: de vroege assen voor de 2-serie passen niet zonder meer, omdat ze de gleuf in het uiteinde missen die de verdeler aandrijft.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2016 00:36 #1430596 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wat raar...
Wat je beschrijft.
Hier twee 740's
De ene standaard b230f, dus 530 kop en m nokkenas
En de andere b230f heeft nu een 531 kop met VX3 as
De b230f is verre van vinnig maar wel soepel onderin.
Dat is de b230f met nu FB opbouw minder maar wel vinnig juist.
Nu heeft de standaard b230f een katalysator en de b230f met fb opbouw deze niet
Kan ook wat uitmaken natuurlijk

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2016 09:57 #1430600 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic vx3
Als er nog iemand zo'n nokkenas zoekt, ik heb er nog een for sale.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2016 17:10 #1430603 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic VX3 in FK
Ik rijd met een VX3 in een 230FK. In de stad en file is het niet de lekkerste nokkenas en kun je wellicht beter de standaard T nokkenas gebruiken.

Als je echter lekker los kan op de snelweg is het heerlijk en fijner dan de T nokkenas. Alles wat je kunt doen boven de pakweg 3000-3500 toeren is daarmee een fijne ervaring.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2016 22:05 #1430753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vx3 enzo
Een vx3 geeft winst boven de 4000 toeren inderdaad wat door de turbo versterkt wordt. Ik heb in de 240 met b23 verschillende Assen gehad en na de VX3 juist weer terug naar de standaard as. Vooral voor het gebied tussen stationair en 3000 toeren. Wat mij tevens opviel was dat boven de 4000 toeren de motor duidelijk te weinig benzine en of gas kreeg. Maar misschien dat een geregelde b230F dit zelf regelt. Ik weet wel dat ik in mijn 940 met B230FB motor ooit gereden heb met een b230F computer en ook die smoorde boven de 4000 toeren.

Ps, heb ik deze vraag op Facebook ook een keer langs zien komen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2016 23:54 #1430761 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iedereen heel erg bedankt
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Zelf heb ik zo'n beetje alles gelezen wat ik op internet kon vinden en begin ik een beetje in verwarring te raken.
Aan de ene kant schijnt alles beter te zijn dan een M nokkenas, terwijl ik ook lees dat de M nokkenas het meeste koppel bij lage toeren geeft.

Ik beschouw mezelf als een rustige chauffeur die zelden boven 3000 toeren, 3500 op een wilde dag. Hoewel dit ook kan komen doordat de motor boven de 3000 toeren de brandstof voornamelijk in trillingenen geluid om lijkt te zetten.
Een VX3 nokkenas gaat me geen verbetering geven da's me wel duidelijk. Wat mag ik tot 3000/3500 toeren van een T nokkenas verwachten? Of is het in mijn geval beter om de M nokkenas te laten zitten?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2016 23:19 #1430783 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je die toeren niet draait
Als je die toeren niet draait, dan zou ik het bij de M-nokkenas houden: je rijdt duidelijk vooral op koppel en minder op vermogen.. Overigens is dat puur gevoelsmatig en zou ik met cijfers nog eens kunnen kijken of je van een T of A nokkenas nog winst in koppel onderin mag verwachten.

Moderators: Jerry Stam