Trekker
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2016 15:34 #1105799
door Cor Jan van Rhijn
Trekker is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Beste mensen,
Hier ( volvo700vereniging.nl/node/37807 ) hebben we een voortreffelijke beschrijving van hoe je de magneetkoppeling van je airco kunt afstellen. Maar ik zoek me een breuk naar een geschikte trekker om de koppeling los te krijgen... Wie helpt me even?
Hartelijke groet,
Cor-Jan
Hier ( volvo700vereniging.nl/node/37807 ) hebben we een voortreffelijke beschrijving van hoe je de magneetkoppeling van je airco kunt afstellen. Maar ik zoek me een breuk naar een geschikte trekker om de koppeling los te krijgen... Wie helpt me even?
Hartelijke groet,
Cor-Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-09-2016 16:01 #1430327
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic heb je geen trekker voor nodig!
Ik heb het begin van de zomer ook gedaan.
gewoon een dun staalplaatje (2,5mm) en 3 gaten er in boren (stevig stukkie hout zou ook wel kunnen denk ik)
Komt allemaal niet zo heel precies...
1 bout in het midden van de koppeling schroeven.
Plaat er tegenaan
3 schroefjes door de geboorde gaatjes, en in de koppeling draaien.
Dan stap voor stap de 3 boutjes aandraaien....
De plaat kan geen kant op, door de centrale moer.
De 3 boutjes trekken dan de poulie er af....
gewoon een dun staalplaatje (2,5mm) en 3 gaten er in boren (stevig stukkie hout zou ook wel kunnen denk ik)
Komt allemaal niet zo heel precies...
1 bout in het midden van de koppeling schroeven.
Plaat er tegenaan
3 schroefjes door de geboorde gaatjes, en in de koppeling draaien.
Dan stap voor stap de 3 boutjes aandraaien....
De plaat kan geen kant op, door de centrale moer.
De 3 boutjes trekken dan de poulie er af....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2016 16:16 #1430328
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Kan met een "Universele trekkerset"
Cor-Jan,
Ik heb enkele jaren geleden eens een universele trekkerset gekocht en daarmee de magneetkoppeling losgetrokken.
Ik meen me te herinneren dat ik nog 3 dunnere boutjes gekocht heb die niet in de doos zaten maar daar kom je snel achter. Die boutjes moeten passen in de schroefgaten van de magneetkoppeling.
Het was overigens deze:
www.tools-and-more.nl/content/werkplaats...ekker_set_-_46_delig
Ik heb enkele jaren geleden eens een universele trekkerset gekocht en daarmee de magneetkoppeling losgetrokken.
Ik meen me te herinneren dat ik nog 3 dunnere boutjes gekocht heb die niet in de doos zaten maar daar kom je snel achter. Die boutjes moeten passen in de schroefgaten van de magneetkoppeling.
Het was overigens deze:
www.tools-and-more.nl/content/werkplaats...ekker_set_-_46_delig
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2016 16:18 #1430329
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Als je in de buurt...
Als je overigens in de buurt van Hazerswoude/Alphen komt/woont, kan je de set ook wel van me lenen.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2016 18:19 #1430333
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic PB
Hein ik ga je ff een PB sturen.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2016 22:15 #1430713
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Verbazing
Beste mensen ondertussen keurig de magneetkoppeling afgesteld op 0,5 mm (bedankt Hein voor het lenen), maar wat schetst mijn verbazing... de airconditioning werkt nog steeds niet. Vandaag kom ik terug uit Zandvoort en net als ik de hele koppeling weer los zal nemen om te zien wat ik fout gedaan heb begin ik aan de zogenaamde Pressostat of switch op de droger te rommelen. Even het kabeltje goed vast en de compressor slaat aan. Even geprobeerd: kabeltje los compressor uit, kabeltje vast compressor aan. Ik veeg het zweet van mijn voorhoofd en denk: gelukkig is het iets kleins. Vanavond is er nog even gereden met de auto en blijkt toch het probleem te blijven. Nu is er met rommelen aan het kabeltje toch het niet zo te krijgen dat de compressor aanslaat. Ik verdenk nu de pressostat. Zou die niet gewoon op zijn. Op volvoforums.com suggereerde iemand een paperclip om deze switch te overbruggen en te zien of de compressor dan aanslaat, maar kan dat zomaar? Even een plaatje erbij voor de duidelijkheid... die bedoel ik dus. Hij zit op de droger.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2016 10:38 #1430717
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Testen
De sturing van de A/C is tamelijk simpel, er wordt 12V op de magneetkoppeling gezet en de A/C werkt. In de 12V draad naar de koppeling zitten twee schakelaars, één voor hoge druk en één voor lage druk.
De hogedrukschakelaar zit in de condensor en zorgt er voor dat de A/C compressor aan en uit wordt geschakeld tijdens normaal bedrijf. Deze drukschakelaar regelt dus in feite het hele systeem.
De lagedrukschakelaar zit op de droger en zorgt er voor dat het systeem niet ingeschakeld kan worden als de druk te laag is (te weinig koelmiddel). Dit is dus een beveiliging en bij een gezond systeem is die altijd gesloten.
Als het systeem bijna leeg is, laat de LD schakelaar de magneetkoppeling na inschakelen bijna direct weer afvallen. Je hoort de AC dan snel achter elkaar in en uitschakelen.
Als het systeem echt leeg is, dan is deze LD schakelaar constant geopend en schakelt de magneetkoppeling helemaal niet meer in. Om te testen kun je de schakelaar even overbruggen met een paperclip. Als de magneetkoppeling dan wel inschakelt, is het systeem leeg of de schakelaar defect.
Het kan ook zo zijn dat de 12V voeding vanuit de A/C regeling niet goed is. In de printplaat van de regeling zit een soldeerverbinding die slecht kan worden. Je meet dan nog wel 12V, maar de weerstand is te groot om voldoende stroom door te laten om de magneetkoppeling in te schakelen. Gebruik de zoekfunctie op deze site en je vindt een aantal beschrijvingen. In het engels: www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirCondi...eControlACNotWorking
Je hoeft niet je hele dashboard te slopen hoor, als je die twee bevestigingslippen wat wegbuigt, kun je de (handbediende) unit vrij gemakkelijk losnemen. Ik was binnen een uurtje uit en thuis.
De hogedrukschakelaar zit in de condensor en zorgt er voor dat de A/C compressor aan en uit wordt geschakeld tijdens normaal bedrijf. Deze drukschakelaar regelt dus in feite het hele systeem.
De lagedrukschakelaar zit op de droger en zorgt er voor dat het systeem niet ingeschakeld kan worden als de druk te laag is (te weinig koelmiddel). Dit is dus een beveiliging en bij een gezond systeem is die altijd gesloten.
Als het systeem bijna leeg is, laat de LD schakelaar de magneetkoppeling na inschakelen bijna direct weer afvallen. Je hoort de AC dan snel achter elkaar in en uitschakelen.
Als het systeem echt leeg is, dan is deze LD schakelaar constant geopend en schakelt de magneetkoppeling helemaal niet meer in. Om te testen kun je de schakelaar even overbruggen met een paperclip. Als de magneetkoppeling dan wel inschakelt, is het systeem leeg of de schakelaar defect.
Het kan ook zo zijn dat de 12V voeding vanuit de A/C regeling niet goed is. In de printplaat van de regeling zit een soldeerverbinding die slecht kan worden. Je meet dan nog wel 12V, maar de weerstand is te groot om voldoende stroom door te laten om de magneetkoppeling in te schakelen. Gebruik de zoekfunctie op deze site en je vindt een aantal beschrijvingen. In het engels: www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirCondi...eControlACNotWorking
Je hoeft niet je hele dashboard te slopen hoor, als je die twee bevestigingslippen wat wegbuigt, kun je de (handbediende) unit vrij gemakkelijk losnemen. Ik was binnen een uurtje uit en thuis.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2016 12:53 #1430718
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic MCC versus ECC
Daar zit nog een verschil tussen. Rob geeft een fout mogelijkheid van de MCC aan.
Een ECC geeft een stuurstroom naar een relais dat ondergebracht is op de powerunit. De powerunit, in Nl tekst vermogeneenheid, is het blokje dat ook de blowersnelheid regelt.
Zet een flinke lamp op het draadje van de compressor en kijk of de schakeling voldoende stroom kan trekken.
volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/ECC.pdf
Een ECC geeft een stuurstroom naar een relais dat ondergebracht is op de powerunit. De powerunit, in Nl tekst vermogeneenheid, is het blokje dat ook de blowersnelheid regelt.
Zet een flinke lamp op het draadje van de compressor en kijk of de schakeling voldoende stroom kan trekken.
volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/ECC.pdf
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2016 20:38 #1431517
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Gevonden
Vandaag - eigenlijk gisteren al - het probleem met de nog steeds haperende airco gevonden. Het is dus gewoon een slechte draad met verdwenen isolatiemateriaal e.d. Wie weet hoe je deze stekker loshaalt en weer vastzet? Want dat is m.i. de beste oplossing. Slecht stukje wegknippen. Stekker loshalen en op het onbeschadigde deel van de draad weer vastzetten.
Cor-Jan
Cor-Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2016 21:31 #1431522
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niets mis mee, of zie ik het verkeerd..
Ik zie eigenlijk niet echt een ernstig probleem met de bedrading of stekker op de foto.
Eentje ligt een klein beetje bloot, zo lijkt het. Maar komt niet in contact met de andere draad, want deze is toch nog wel goed geïsoleerd?.
Ik zou eerst eens met wat isolatietape in de weer gaan, als dat toch echt blijkt te helpen dan zoeken naar een meer permanente oplossing, bijv. opnieuw de stekker solderen en kripkousjes gebruiken.
succes!
Eentje ligt een klein beetje bloot, zo lijkt het. Maar komt niet in contact met de andere draad, want deze is toch nog wel goed geïsoleerd?.
Ik zou eerst eens met wat isolatietape in de weer gaan, als dat toch echt blijkt te helpen dan zoeken naar een meer permanente oplossing, bijv. opnieuw de stekker solderen en kripkousjes gebruiken.
succes!
Moderators: Jerry Stam