af en toe trillende wielen

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2016 22:05 #1105569 door Mathy van Nisselroy
af en toe trillende wielen is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Van mijn auto trilt het stuur af en toe, niet constant. Soms trilt het stuur vanaf ongeveer 105 km/uur. Het is serieus trillen waarbij het stuur een uitslag maakt van enkele centimeters. Terug laten zakken tot ongeveer 90 km/uur maakt het weer rustig en dan weer gewoon rustig optrekken en nergens last van. Misschien een licht trillinkje, maar niet te noemen.
Het treedt zoals gezegd maar af en toe op.
Banden en wielen zijn voor zover te zien goed en al 40 à 50 duizend km erop. Nog voldoende profiel.

Daarnaast 'giert' de stuurbekrachtigspomp bij etreme uitslag, of liever de v-snaar slipt bij die extreme uitslag. Doet hij al een tijdje en lijkt niet te verergeren of zo. Weet niet of het ermee te maken heeft.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Hoe kan ik een goede diagnose stellen?

Ben benieuwd naar reacties
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2016 22:29 #1429122 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Wielen laten balanceren is
Wielen laten balanceren is het eerste om te doen.
Kan ook te maken hebben met cupping: dan slijten je banden onregelmatig. Voel maar tegen de draairichting in. Dan voel je ongelijkheden op het loopvlak. Als je dan van de trilling af wilt, moet je andere banden nemen.
Gieren stuurbekrachtiging: dat hoort er wel een beetje bij. Geen zorgen als het niet te erg is.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2016 22:55 #1429124 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Remmen?
Hallo Jan

Hou je remmen eens in de gaten. Misschien dat die af en toe even vastzitten.

groetjes

Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2016 15:30 #1429127 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klauwen en schijven
De klauwen vrijmaken, geleide pennen en zuigers. De schijven op slingering controleren met een micrometer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2016 10:18 #1429159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balanceren
Je zou je voor- en achterwielen eens kunnen wisselen en kijken of de trilling in het stuur daarmee verdwijnt. Het lijkt er op dat er in beide wielen wat dynamische onbalans (niet onder / boven, maar links / rechts van het loopvlak) zit. Als de wielen in een bepaalde stand ten opzichte van elkaar staan, brengt dit de besturing in eigentrilling en gaat het stuur slingeren. Waarschijnlijk verdwijnt dit ook als je een kleine bocht zou maken en de stand van de voorwielen ten opzichte van elkaar wat verandert. Zit er geen vuil in de velgranden en zijn alle balanceergewichtjes nog aanwezig?
Het janken van de stuurbekrachtiging kan niet echt kwaad en heeft ook niet met het slingeren op snelheid te maken. Bij maximale stuuruitslag kunnen de wielen niet meer verder uitsturen. Als je dan toch aan het stuur blijft trekken, gaat de stuurbekrachtiging je maximaal helpen. De stuurbekrachtigingspomp moet dus de maximale druk leveren en vraagt maximaal aandrijfvermogen. De aandrijfriem staat blijkbaar net te los om dit vermogen over te brengen en begint iets te slippen. Ietsjes minder uitsturen en het gejank is over.
Je voelt waarschijnlijk ook iets meer weerstand in het stuur vlak voordat je niet meer verder kunt draaien, zeg maar de laatste centimeter of zo. Die laatste centimeter sturen de wielen al niet meer verder en voel je alleen het torderen van de veer die bepaalt hoeveel de stuurbekrachtiging moet bekrachtigen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2016 14:47 #1429166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als het nu en dan optreed zou
Als het nu en dan optreed zou ik het niet zoeken in banden/wielen. Ik denk eerder dat er speling zit in de ophanging of stuurinrichting.
Wat je kunt checken is de auto opkrikken aan 1 kant en voelen of het wiel te bewegen is. Als je boven/onder vast pakt mag dat nauwelijks iets zijn. Links rechts ga je de stuurinrichting mee bewegen maar dat moet zwaar aanvoelen die beweging dus geen makkelijk beweegbaar stukje erin. Daarnaast hebben onze Volvo wat last van speling op de stang die de draararm op zijn plaats houdt maar dan zou je waarschijnlijk ook klagen over zoekerig gedrag.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2016 23:19 #1429182 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Rob Versteeg schreef : Bij maximale stuuruitslag kunnen de wielen niet meer verder uitsturen. Als je dan toch aan het stuur blijft trekken, gaat de stuurbekrachtiging je maximaal helpen. De stuurbekrachtigingspomp moet dus de maximale druk leveren en vraagt maximaal aandrijfvermogen. De aandrijfriem staat blijkbaar net te los om dit vermogen over te brengen en begint iets te slippen. Ietsjes minder uitsturen en het gejank is over.

Volgens mij zit er een soort veiligheids-bypass in het stuurhuis dat ervoor zorgt, dat bij maximale uitslag een klepje open gaat, waardoor de stuurbekrachtigingsvloeistof met weinig weerstand rondgepompt wordt, i.p.v. je stuurhuis en stuurbekrachtigingspomp maximaal te belasten. En dat hoor je. Ook bij een nieuw of gereviseerd stuurhuis.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2016 09:50 #1429184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overstortklep
Elk hydraulisch systeem heeft een drukbegrenzingsventiel dat gaat overstorten als de maximale druk wordt bereikt. De olie drukt dan tegen een veer in de klep open. De systeemdruk is dan dus maximaal. Door het overstorten onder druk loopt ook de temperatuur van de olie op, want alle energie die je er dan nog in stopt wordt omgezet in warmte.
Wat jij bedoelt zit bijvoorbeeld in een Kärcher hogedrukreiniger en wordt een unloader genoemd. Op het moment dat je de trekker loslaat, wordt water drukloos rondgepompt om overhitting van de pomp te voorkomen. Als er zo'n unloader in het stuurbekrachtingssysteem zou zitten, zou op het moment van unloaden ineens alle bekrachtiging wegvallen. En hoe moet zo'n ventiel "weten" dat de maximale uitslag is bereikt en niet bijvoorbeeld halverwege de uitslag maximale bekrachtiging wordt gevraagd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2016 09:52 #1429185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geluid
Wat je hoort is de olie die in het overstort/veiligheidsventiel alle opgebouwde druk ineens kwijtraakt ("snijden").

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2016 19:29 #1429191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trillen
Heren, dank voor de tips.
Het is niet regelmatig, dus ik denk dat banden geen probleem vormen.
Ik vermoed zelf ook ergens speling in de stuurinrichting of ophanging. Persoonlijk denk ik aan een stuurkogel, omdat eer tikej aan het stuur some helpt of het juist veroorzaakt. Dat in combinatie met een klein beetje onbalans in de wielen kan het dan zijn.
Ik hoop het weekeind tijd te hebben om hem even op te krikken (uiteraard op een assteuntje) en dan eens te wrikken aan het wiel.
Ik laat het wel weten :)
Jan

Moderators: Jerry Stam