af en toe trillende wielen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het treedt zoals gezegd maar af en toe op.
Banden en wielen zijn voor zover te zien goed en al 40 à 50 duizend km erop. Nog voldoende profiel.
Daarnaast 'giert' de stuurbekrachtigspomp bij etreme uitslag, of liever de v-snaar slipt bij die extreme uitslag. Doet hij al een tijdje en lijkt niet te verergeren of zo. Weet niet of het ermee te maken heeft.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Hoe kan ik een goede diagnose stellen?
Ben benieuwd naar reacties
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Kan ook te maken hebben met cupping: dan slijten je banden onregelmatig. Voel maar tegen de draairichting in. Dan voel je ongelijkheden op het loopvlak. Als je dan van de trilling af wilt, moet je andere banden nemen.
Gieren stuurbekrachtiging: dat hoort er wel een beetje bij. Geen zorgen als het niet te erg is.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hou je remmen eens in de gaten. Misschien dat die af en toe even vastzitten.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het janken van de stuurbekrachtiging kan niet echt kwaad en heeft ook niet met het slingeren op snelheid te maken. Bij maximale stuuruitslag kunnen de wielen niet meer verder uitsturen. Als je dan toch aan het stuur blijft trekken, gaat de stuurbekrachtiging je maximaal helpen. De stuurbekrachtigingspomp moet dus de maximale druk leveren en vraagt maximaal aandrijfvermogen. De aandrijfriem staat blijkbaar net te los om dit vermogen over te brengen en begint iets te slippen. Ietsjes minder uitsturen en het gejank is over.
Je voelt waarschijnlijk ook iets meer weerstand in het stuur vlak voordat je niet meer verder kunt draaien, zeg maar de laatste centimeter of zo. Die laatste centimeter sturen de wielen al niet meer verder en voel je alleen het torderen van de veer die bepaalt hoeveel de stuurbekrachtiging moet bekrachtigen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat je kunt checken is de auto opkrikken aan 1 kant en voelen of het wiel te bewegen is. Als je boven/onder vast pakt mag dat nauwelijks iets zijn. Links rechts ga je de stuurinrichting mee bewegen maar dat moet zwaar aanvoelen die beweging dus geen makkelijk beweegbaar stukje erin. Daarnaast hebben onze Volvo wat last van speling op de stang die de draararm op zijn plaats houdt maar dan zou je waarschijnlijk ook klagen over zoekerig gedrag.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Rob Versteeg schreef : Bij maximale stuuruitslag kunnen de wielen niet meer verder uitsturen. Als je dan toch aan het stuur blijft trekken, gaat de stuurbekrachtiging je maximaal helpen. De stuurbekrachtigingspomp moet dus de maximale druk leveren en vraagt maximaal aandrijfvermogen. De aandrijfriem staat blijkbaar net te los om dit vermogen over te brengen en begint iets te slippen. Ietsjes minder uitsturen en het gejank is over.
Volgens mij zit er een soort veiligheids-bypass in het stuurhuis dat ervoor zorgt, dat bij maximale uitslag een klepje open gaat, waardoor de stuurbekrachtigingsvloeistof met weinig weerstand rondgepompt wordt, i.p.v. je stuurhuis en stuurbekrachtigingspomp maximaal te belasten. En dat hoor je. Ook bij een nieuw of gereviseerd stuurhuis.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat jij bedoelt zit bijvoorbeeld in een Kärcher hogedrukreiniger en wordt een unloader genoemd. Op het moment dat je de trekker loslaat, wordt water drukloos rondgepompt om overhitting van de pomp te voorkomen. Als er zo'n unloader in het stuurbekrachtingssysteem zou zitten, zou op het moment van unloaden ineens alle bekrachtiging wegvallen. En hoe moet zo'n ventiel "weten" dat de maximale uitslag is bereikt en niet bijvoorbeeld halverwege de uitslag maximale bekrachtiging wordt gevraagd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is niet regelmatig, dus ik denk dat banden geen probleem vormen.
Ik vermoed zelf ook ergens speling in de stuurinrichting of ophanging. Persoonlijk denk ik aan een stuurkogel, omdat eer tikej aan het stuur some helpt of het juist veroorzaakt. Dat in combinatie met een klein beetje onbalans in de wielen kan het dan zijn.
Ik hoop het weekeind tijd te hebben om hem even op te krikken (uiteraard op een assteuntje) en dan eens te wrikken aan het wiel.
Ik laat het wel weten
Jan