195/65/15 of 195/60/15

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-09-2023 20:38 #1473674 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Negatieve offset
Vraag ondanks dat deze post reeds van oudere datum is.
Vraag nav post calibreren (Adrian).

Is dit “try and error” om tot de juiste snelheidswaarde te komen. Of is er de mogelijkheid dat de snelheidsmeter meteen vrij nauwkeurig de juiste snelheid aangeeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-09-2023 21:46 #1473679 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic je kan het uitrekenen als je weet wat de snelheidmeter nu doet
je kan het uitrekenen als je weet wat de snelheidmeter nu doet bij een bepaalde gps snelheid en je meet de omtrek van de huidige band zeer nauwkeurig, maar de tandwieltjes uitwisselen gaat in sprongen, en je nieuwe band gaat ook weer slijten en dan komt er weer een afwijking in. Dus je kan het heel precies uitrekenen, maar de kans dat je dan precies op een bepaald tandwieltje (op de as, bij oudere volvo's) uitkomt is minimaal en als dat al zo is, dan nog is het maar een paar maanden goed en dan gaat je kilometerteller al weer (een beetje) afwijken naar boven. Bij de nieuwere volvo's met een pulsmeter is het wat anders, die kun je eventjes nauwkeuriger kalibreren, maar blijft dat de band slijt. Ik heb nu 195/65 x 15 op mijn estate uit 1997, profiel halverwege en hij geeft 103 op de teller als ik honderd rijdt. Zal ongeveer 102 zijn geweest toen de banden nieuw waren. Wat mij betreft ideaal. Je rijdt niet gemakkelijk te hard zonder dat je het in de gaten hebt en het zit dicht bij de werkelijke snelheid.

In mijn 242 heb ik een ander achteras dan gewoonlijk, om lekker te cruisen bij een laag toerental. Daar geeft de kilometerteller met het tandwiel met de meeste tandjes nog steeds 105 aan bij 100, dat is ook makkelijk rekenen, 5% te veel.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-09-2023 08:35 #1473684 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Mijn vraag is gericht op de
Mijn vraag is gericht op de negatieve offset welke Adrian noemt.
“Nu de wijzerplaat bloot ligt, wip je eerst de snelheidsnaald over het rustpunt bij 10 km. De naald wijst ongeveer recht naar onderen in de ruststand van de veer. Nu wip je de naald eraf en drukt met een negatieve offset voor de correctie de naald weer terug”.
Wat wordt bedoeld met de naald terug drukken met een negatieve offset?

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-09-2023 14:19 #1473685 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik denk een verdraaiing naar links
ik denk een verdraaiing naar links van een gelijke hoek, zoals de afwijking was. Dus stond hij op 102 bij 100, dan terugdraaien over een hoek die dat verschil vertegenwoordigd. Kijk wel even of je bij 50 dan geen 52 rijdt. En het is ongetwijfeld trial and error op deze manier, niks aan te meten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC